تصویب دو استاندارد جدید توسط هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB)
یکشنبه, 19 دی 1400 03:05 هیئت خدمات مالی اسلامی IFSB بانکداری اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران 573

شورای عالی IFSB اقدام به تصویب دو استاندارد جدید در سی و نهمین جلسه خود که به میزبانی بانک مرکزی امارات متحده عربی در شهر ابوظبی برگزار شد، کرد.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، شورای عالی این هیئت در ۹ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی، اقدام به تصویب دو استاندارد جدید در سی و نهمین جلسه خود که به میزبانی بانک مرکزی امارات متحده عربی در شهر ابوظبی برگزار شد، کرد. این دو استاندارد عبارتند از:
· IFSB-23: استاندارد تجدید نظرشده کفایت سرمایه برای موسسات ارائه دهنده خدمات مالی اسلامی ([2]IIFS) [بخش بانکی]

· IFSB-26: استاندارد اصول اصلی برای مقررات تامین مالی اسلامی (زیرساخت‌های بازار مالی)

استاندارد IFSB-23 به منظور همسو کردن دستورالعمل‌های این هیئت در مورد کفایت سرمایه بخش بانکی با آخرین تغییرات بین‌المللی و به‌ روز‌رسانی استانداردهای بخش سرمایه، به ویژه آن دسته از استانداردهای منتشر شده توسط کمیته بال در مقوله نظارت بانکی، توسعه یافته است. لازم به ذکر است که این استاندارد جدید مبتنی و نسخه بهبود یافته استاندارد IFSB-15، که استاندارد کفایت سرمایه تجدیدنظرشده برای موسسات مالی اسلامی (به استثنای نهادهای بیمه اسلامی (تکافل) و صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری اسلامی) است، می‌باشد.

استاندارد IFSB-26 نیز شامل مجموعه‌ای جامع از 25 اصل اصلی و اساسی برای سیستم‌های پرداخت، سپرده‌گذاری‌های مرکزی اوراق بهادار[3]، سامانه‌های تسویه اوراق بهادار[4]، پیمانکاران مرکزی[5] و مخازن معاملات[6] است. موارد یادشده در مجموع به عنوان زیرساخت‌های بازار مالی شناخته می‌شوند و فعالیت‌ها و معاملات آنها مطابق با اصول شریعت می‌باشد. به عبارتی هدف از طراحی و انتشار استاندارد مزبور، حصول اطمینان از توان و قدرت زیرساخت‌های اصلی پشتیبانی‌کننده در بازارهای مالی اسلامی در سطح جهان است. همچنین در این استاندارد به طور مؤثر به ویژگی‌های تامین مالی اسلامی پرداخته می‌شود و به مقوله ثبات صنعت خدمات مالی اسلامی نیز توجه می‌گردد.

شایان ذکر است، که نسخه نرم‌افزاری این دو استاندارد هم اکنون به زبان‌های انگلیسی و عربی در وب‌سایت IFSB در دسترس عموم قرار دارد.

 

جهت مشاهده این مطلب بصورت کامل اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

[1] The Islamic Financial Services Board (IFSB)

[2] Islamic Financial Services

[3] central securities depositories

[4] securities settlement systems

[5] central counterparties

[6] trade repositories

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید