کتاب «حیله‌های شرعی ناسازگار با فلسفه فقه»
یکشنبه, 14 شهریور 1400 20:41 حسین صابری انجمن مالی اسلامی ایران 540

 

کتاب «حیله‌های شرعی ناسازگار با فلسفه فقه» به دلیل استقبال زیاد مخاطبان برای دومین بار توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تجدید چاپ شد.

کتاب «حیله‌های شرعی ناسازگار با فلسفه فقه» به دلیل استقبال زیاد مخاطبان برای دومین بار توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تجدید چاپ شد.

هدفمندی یکی از ویژگی‌های برجسته نظام تشریعی و هدف قانون یا فلسفه فقه از اولیات باب تشریع است. اگر دو ویژگی نظام قانون اسلام، یعنی هدف‌داری و هم‌خوانی درونی را بنگریم به پدیداری به نام روح قانون یا فلسفه فقه راه خواهیم یافت.

آیا قانون می‌تواند در درون خود بندها یا بخش‌هایی داشته باشد که با این روح ناهمگونی و ناسازگاری کند یا آن را به کلی فرو پاشاند؟ آیا آنچه‌ در برخی‌ از متون‌ شرعی‌ به‌ نام‌ «حیله‌» آمده‌ و امروزه‌ در میان‌ مردم ‌نیز رواج‌ دارد، بندها و تبصره‌هایی‌ است‌ که‌ نقض‌ کننده‌ روح‌ قانون‌ و ناسازگار بافلسفه‌ تشریع‌ هست‌ یا خیر؟ آیا می‌توان شمول قوانین شرعی بیع بر ماده یا تبصره‌ای را پذیرفت که این هدف را نقض می‌‌کند؟ اگر بپذیریم که فلسفه تحریم ربا نفی زمینه‌های حرامخوری و راندن مردم به سوی بازار صحیح و کار کسب درست است، آیا می‌توان شمول قوانین ناظر بر منع ربا یا قوانین عقود بیع و اجاره و همانند آن را بر تبصره‌هایی پذیرفت که این فلسفه را نقض می‌کند؟ و…. از جمله سوالاتی است که در این کتاب به آن پاسخ داده شده است.

این کتاب‌ بر آن‌ است‌ تا به‌ این‌ پرسش‌ها پاسخ‌ دهد و حیله‌های‌ ناروا وحیله‌های‌ جایز را از همدیگر باز شناساند و در بستر جستاری‌ فقهی‌ «حیله‌های‌شرعی‌ ناسازگار با فلسفه‌ فقه‌» را معرفی‌ کند.

اثر حاضر در سه بخش و ۱۶ فصل به موضوعاتی همچون حیله‌هایی که با اهداف شرع در تناقض است، معیار در تعیین حیله جایز و غیر جایز، ترسیم حیله حرام، دلالت سنت بر حرمت حیله‌هایی که با اهداف شرع در تناقض است، حیله‌هایی که با مقاصد شریعت در تناقض است، تعریف و تبیین حیله‌های جایز و بیان ادله آن‌ها و…. می‌پردازد.

کتاب «حیله‌های شرعی ناسازگار با فلسفه فقه» نوشته محمد عبدالوهاب بحیری و ترجمه حسین صابری است که در قطع وزیری تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید