استمرار اقدامات هیئت نظارت شرعی بانک العز الاسلامی عمان
یکشنبه, 06 تیر 1400 22:55 هیئت نظارت شرعی بانک العز الاسلامی حسابرسی شرعی 605
Gallery Image 1

هیئت نظارت شرعی بانک العز الاسلامی عمان رویه‌های محصولات بانکی را بررسی می‌کند تا اطمینان یابد کلیه معاملات طبق دستورالعمل‌های شرع اسلامی انجام شده است.


به گزارش انجمن مالی اسلامی به نقل از  پورتال بانکداری اسلامی، هیئت نظارت شرعی بانک بانک العز الاسلامی عمان؛ (Alizz Islamic Bank) به تلاش خود برای تحقیق و بررسی در زمینه محصولات و خدمات نوآورانه ادامه می‌دهد. این بانک همچنین گزارش‌های ماهانه، سیاست‌ها، پیشنهادات سرمایه‌گذاری و گزارش‌های حسابرسی شرعی را بررسی می‌کند و دستورالعمل‌های مناسب را مطابق با مفاد شرع اسلامی ارائه می‌دهد. هیئت نظارت بر شریعت در حال حاضر جلسات متعددی را با کسب حد نصاب قانونی کامل برگزار کرده است.

دپارتمان حسابرسی و انطباق شرعی در دستیابی به اهداف خود نقش‌های مختلف و با اهمیتی را مانند افزایش انطباق شرعی در کلیه عملیات و خدمات ارائه شده به مشتریان بانک ایفا کرده است. این هیئت نظارت شرعی، اسناد ، فرآیندها و رویه‌های محصولات بانک را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که کلیه معاملات بانک طبق اصول و دستورالعمل‌های شرع اسلامی انجام شده است.

هیئت نظارت شرعی گزارش‌های دوره‌ای ارسالی توسط واحد انطباق شرعی و واحد حسابرسی شریعت را بررسی و به طور مناسب در هر موضوع هدایت می‌کند تا اقدامات لازم برای ارتقا بیشتر خدمات و محصولات بانکی از حیث مطابقت با موازین شرع صورت گیرد.

همچنین هیئت نظارت شرعی و اداره‌های حسابرسی و انطباق شرعی، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی برای مدیریت اجرایی و کارکنان شعب در مورد خدمات مشتریان، مدیریت فروش و اعتبار از منظر اصول، قوانین و دستورالعمل‌های فقه اسلامی و همچنین فرآیندها و عملکرد معاملات مالی اسلامی برگزار می‌نمایند.

علاوه بر این، بخش حسابرسی و انطباق شرعی در ارائه راه‌حل‌های منطبق با شرع برای مشتریان بانک‌، به ویژه از نظر نیازهای مشتریان شرکت‌ها، در جایی که محصولات پیشرفته‌تر مورد نیاز است، کمک‌ قابل‌توجهی کرده است. افزون بر این، این بخش در توسعه محصولات مختلفی که در سال گذشته به بازار عرضه شده و همچنین محصولاتی که قرار است در سال 2021 عرضه شود، مشارکت داشته است. از طرف دیگر، واحد حسابرسی شرعی با مراجعه به شعب و بخش‌های مختلف بانک برای ممیزی شرعی و عملیاتی کردن چالش‌های اجرایی پیش روی، کار خود را ادامه می‌دهد.

در چارچوب همکاری مشترک بین هیئت نظارت شرعی و اداره حسابرسی و انطباق شرعی، شیخ عیسی الریامی؛ رئیس بخش حسابرسی و انطباق شرعی در بانک العز الاسلامی گفت: «انطباق با مفاد شرع اسلامی سنگ بنای بانکداری اسلامی و سرمایه واقعی خدمات مالی اسلامی است. این مسئولیت تیم ما است که محصولات و خدمات بانک را با مفاد شرع اسلامی مطابقت دهد. برای رسیدن به این هدف، این بانک گروهی از علمای برجسته شرع را انتخاب کرده است که در فقه معاملات اسلامی تخصص دارند و همچنین دارای تجربه طولانی در مشاوره مالی هستند و از شهرت قابل اعتمادی برخوردار هستند. این متخصصینِ واجد شرایط، هیئت نظارت بر شرع بانک العز الاسلامی را تشکیل می‌دهند».

الریامی افزود: «این بانک در سال 2020 از طریق هماهنگی و جلسات مستمر بین هیئت نظارت شرعی و ادارات مختلف در راستای ارائه خدمات و محصولات و همچنین ارائه و پیشنهاد راه‌حل‌های شرعی برای چالش‌های بوجود‌ آمده در این کشور، تمرکز زیادی بر بهبود خدمات و محصولات مطابق با موازین شرعی داشت. یافتن گزینه‌های اسلامی مناسب برای معاملات مختلف، انجام اقدامات لازم برای اصلاح آنها و همچنین ارائه مشاوره به بخش مربوطه در مورد چالش‌های شناسایی شده، نمونه‌هایی دیگر از اقدامات و تلاش‌های مستمر این بانک است».

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید