نشستی با موضوع سیاست و ثبات مالی اسلامی در 4 خرداد برگزار می شود
پنج شنبه, 30 ارديبهشت 1400 01:16 مالی اسلامی نشست بازار مالی اسلامی صندوق بین المللی پول 931

ثبات سیستم مالی در نتیجه فعالیت‌های بهبود یافته بازار مالی، عملکرد بانکی و غیر بانکی و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران از روند رو به بهبودی حکایت دارد.

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، دوازدهمین سخنرانی عمومی هیئت خدمات مالی اسلامی با حضور دکتر بیلو لاوال دانباتا، دبیر کل هیئت خدمات مالی اسلامی و سخنرانی دکتر ضمیر اقبال از بانک توسعه اسلامی و دکترآدرین از صندوق بین‌المللی پول با موضوع سیاست و ثبات مالی اسلامی در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۲۱ (مقارن با ۴ خرداد سال ۱۴۰۰) به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در حال حاضر، پاندومی کووید ۱۹منجر به رکود اقتصادی و مالی و آشفتگی بازار شده است که تقریباً تمام کشورهای جهان را در سال ۲۰۲۰ تحت تأثیر قرار داده است. از این‌رو، برای کاهش فشارهای اقتصادی، دولت‌ها با اتخاذ اقدامات مختلف اقتصادی و مالی را از جمله تخفیف مالیاتی، به تعویق انداختن بازپرداخت تسهیلات و غیره سعی در حفظ ثبات سیستم مالی نمودند. به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات موجود در برخی از کشورها، اثرات همه‌گیری در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد. در این میان، ثبات سیستم مالی در نتیجه فعالیت‌های بهبودیافته بازار مالی، عملکرد بانکی و غیر بانکی و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران از روند رو به بهبودی حکایت دارد.

تحول دیجیتال و فن‌آوری مالی، توسعه گسترده شرکت‌های نوپا، شبکه‌های اجتماعی مختلف و معاملات مبتنی بر دیجیتال روش‌های جدیدی را برای جمع‌آوری، سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه‌های تجاری و اجتماعی ایجاد کرده‌اند. لذا در صنعت مالی اسلامی، سرمایه‌گذاری گسترده اوراق بهادار، پرداخت الکترونیکی زکات، وقف و توزیع آنها از طریق سیستم عامل‌های مجازی، ممکن است منجر به بروز ریسک احتمالی شریعت (شرعی) شود. این عوامل به طور واضح بر ثبات نظام مالی اسلامی تأثیر گذاشته و به دلیل رویارویی با چالش‌های پس از همه‌گیری می‌توانند منجر به تحول در نظام مالی اسلامی شوند.

اخیراً صنعت مالی اسلامی (نظام بانکی، بازار سرمایه، تکافل) مدل تجاری خود را برای انطباق با این فن‌آوری‌ها تغییر داده است و در آن برنامه‌های کاربردی مالی اسلامی مبتنی بر فن آوری و معاملات مالی اسلامی در شبکه‌های اجتماعی را درپیش گرفته است.

در این نشست چالش‌های ثبات نظام مالی در شرایط فعلی و پس از پاندومی کرونا، ارائه راهکارهای موثر و همچنین تأثیر پاندومی کرونا بر ثبات نظام مالی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و شرکت در این نشست به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید