بانک اسلام مالزی؛ حرکت به‌سوی بانکداری دیجیتال
جمعه, 08 فروردين 779 08:07 مالزی فن آوری کشورهای جهان بانکداری دیجیتال 917

بانک اسلام مالزی به عنوان یکی از بانک‌های اسلامی پیشرو در این کشور به دنبال ایجاد راهکار‌های مبتنی بر پلتفرم‌های جدید است.

به گزارش پورتال بانکداری اسلامی، بانک اسلام مالزی به عنوان یکی از بانک‌های اسلامی پیشرو در این کشور به دنبال ایجاد راهکار‌های مبتنی بر پلتفرم‌های جدید است تا امکان دسترسی بهتر به محصولات منطبق با شریعت را برای افراد بیشتری فراهم آید؛ محصولاتی که بر مبنای تسهیم ریسک و انصاف نیز طراحی می‌شوند.
این بانک از طریق ایجاد بخش جدیدی به نام مرکز تجربه دیجیتال (CDX)، یک بانک 100% دیجیتال ایجاد شده روی یک پلتفرم انعطاف‌پذیر را راه‌اندازی کرده که به فناوری‌های مالی، بازارهای دیجیتال و سایر شرکای خود اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم به آن وصل شوند.

در راه‌اندازی این بانک دیجیتال، دو شرکت فعال در زمینه طراحی زیرساخت مشارکت داشته‌اند. شرکت Mambu که دارای یک پلتفرم بانکداری سرویس (SaaS) و Experian است و همچنین، شرکت جهانی خدمات اطلاعات به همراه شرکت دیگری به نام پاد (Pod) که در زمینه فناوری مالی فعال است، برای توسعه عرضه محصولات جدید انتخاب شده‌اند.

این رویکرد دیجیتال که در هفتم مارس اعلام شد، به بانک اسلام مالزی امکان بکارگیری فناوری نسل بعدی همچون بانکداری دیجیتال را می‌دهد و شناسایی مشتریان به صورت الکترونیکی (eKYC) را برای استفاده از محصولات و خدمات جدید تسهیل می‌نماید.

شرکت Mambu در این طرح به بانک اسلام کمک می‌کند تا محصولات بانکداری منطبق با شریعت را طراحی کند. این در حالی است که پلتفرم Experian ، راهکار eKYC را ارائه می‌دهد و مشتریان را قادر می‌سازد حساب بانکی خود را بدون نیاز به ورود به شعبه بانک افتتاح نمایند.

در خط مقدم این محصول، مرکز تجربه دیجیتال (CDX) با همکاری Pod در حال توسعه یک مدل امتیازدهی اعتبار جایگزین است. CDX و Pod راهکارهایی را برای آن دسته از مشتریانی همچون کارگران پاره‌وقت بررسی می‌کنند که معمولا توسط مؤسسات مالی نادیده گرفته می‌شوند. این مهم از طریق شناسایی روش‌های جایگزین و فراتر از ابزارهای سنتی در راستای ارزیابی رتبه اعتباری مشتریان انجام خواهد شد و امکان دسترسی این دسته از مشتریان به محصولات و خدمات جدید را در سیستم بانکداری رسمی، فراهم می‌کند.

طبق گفته محد معظم محمد؛ مدیرعامل بانک اسلام، این بانک در ایجاد همکاری‌های استراتژیک با Mambu ، Experian و Pod اطمینان دارد که می‌تواند از طریق بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال، امکان دسترسی بیشتر به این بازار را فراهم کند. در عین حال، این تلاش زمینه‌ساز ایجاد تحول دیجیتال بخش مالی علی‌الخصوص در صنعت بانکداری اسلامی است.

محد افزود: با وجود تخصص بانک اسلام در زمینه مدیریت ریسک و امور مرتبط با شریعت، مشارکت و همکاری با فناوری Pod و پلتفرم بانکداری چابکSaaS متعلق به Mambu، می‌تواند راهکارهای مالی اسلامی را برای این بخش معرفی و ارتقا دهد. همچنین ما بر این باوریم كه این مشاركت موجب ایجاد و توسعه بیشتر همکاری‌های شرکت‌های فناوری مالی با مؤسسات مالی خواهد شد و در نهایت به رشد اقتصاد دیجیتال منتهی می‌شود.

بنا به گفته نادیا اسمادی؛ بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Pod، مشتریان محروم از خدمات از جمله کارگران پاره‌وقت در تلاشند تا پول خود را پس‌انداز کرده و به ابزارها و محصولات متنوع تأمین مالی دسترسی داشته باشند.

وی افزود: Pod وجود دارد؛ زیرا ما معتقدیم بازار کار در حال تغییر است و به زودی بخش عمده نیروی کار به بخش غیررسمی روی می‌آورند. لذا ضروری است به منظور ارائه خدمات بهتر به این بخش‌ها، اجزای اصلی سازنده برای شناسایی نیازهای مالی آنها فراهم شود. انتظار می‌رود راهکار CDX در سه‌ماهه دوم سال 2021 عرضه شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید