مالزی و انتشار صکوک مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک
شنبه, 27 دی 1399 03:44 صکوک بلاکچین مالزی اوراق مالی اسلامی اوراق فناوری بلاکچین 1095

بورس اوراق بهادار مالزی قصد انتشار اوراق براساس روش اثبات مفهوم (POC)مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک (بلاکچین) را دارد.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، بورس اوراق بهادار مالزی قصد انتشار اوراق براساس روش اثبات مفهوم (POC)[1] مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک (بلاکچین[2]) را دارد.

بنا به این گزارش، شرکت‌های فناوری‌های مالی (فین‌تک[3]) که در حوزه تامین مالی اسلامی فعال هستند به ضرورت ورود در فضای بازار سرمایه اسلامی پی برده‌اند. در این راستا، در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی بورس اوراق بهادار مالزی با همکاری یک شرکت فناوری‌های مالی (فین تک) از کشور سنگاپور اقدام به تکمیل طراحی اوراق مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک کرد. اوراق مذکور به منظور تسهیل رشد بازار اوراق در بورسمالی بین‌المللی لابوان[4] با بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده از طریق فناوری زنجیره بلوک و توکنایز کردن دارایی‌ها طراحی شدند.

پیاده‌سازی موفق این اوراق نشان داد که امکان انتشار و مدیریت اوراق دیجیتالی بر بستر زنجیره بلوک وجود دارد و ویژگی‌های آن همچون تنها منبع حقیقت ([5]SSOT)، قراردادهای هوشمند[6] و  اتوماسیون امکان ارائه خدمات در قالبی جدید را فراهم می‌آورد.

بنابر اعلام بورس مالزی، هرچند روش اثبات مفهوم بر روی اوراق صکوک هنوز آزمایش نشده است، با این حال ساختارهای پیشنهادی برای طراحی اوراق صکوک در بستر یک زنجیره بلوک منطقه‌ای موضوعی جذاب برای کلیه ذی‌نفعان به خصوص بورس مالزی می‌باشد.

شواهد حاکی از آن است که صنعت مذکور با بهره‌گیری از این روش اولین گام خود را برای کشف پتانسیل زنجیره بلوک و دارایی‌های دیجیتال برداشته است.  

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی بهاین نشانیمراجعه نمایند.

زینب بیابانی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)


[1] Proof of Concept

[2] blockchain

[3] Fintech

[4] Labuan Financial Exchange

[5] single source of truth

[6] smart contracts

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید