بانکداری اسلامی مراکش در مسیر پیشرفت
شنبه, 08 آذر 1399 10:11 مراکش بانکداری اسلامی مراکش بانکداری اسلامی بین المللی 816

تأمین مالی اسلامی مراکش علاوه بر قوانین جدید و مجزا برای بانک‌های اسلامی و شرکت‌های بیمه، در چارچوب قوانین موجود نیز عمل می‌کند.

به گزارش پورتال بانکداری اسلامی، صندوق عربي پول (AMF)، تجربه بانكداري اسلامي در کشور مراكش را «كامل و برجسته»، توصيف كرد و همچنین، به تلاش مقامات براي سازگاري اين بخش اشاره نمود. AMF در گزارش خود پیرامون صنعت مالی اسلامی در مراکش (مغرب)، نشان داد که تأمین مالی اسلامی مراکش علاوه بر قوانین جدید و مجزا برای بانک‌های اسلامی و شرکت‌های بیمه، در چارچوب قوانین موجود نیز عمل می‌کند.

در این راستا، وزارت دادگستری مراکش یک پورتال کامل برای بانک‌های مشارکتی به عنوان بخشی از قانون مؤسسات اعتباری، اختصاص داده است. ماده 54 قانون مذکور تصریح کرده است که تأمین مالی مشتری و سپرده‌های سرمایه‌گذاری نباید منجر به جمع‌آوری یا پرداخت سود یا بلافاصله هر دو شود.

براساس گزارش AMF، تصمیم‌گیرندگان مراکش در زمینه‌ی اطمینان از سازگاری حقیقی و واقعی بانکداری اسلامی این کشور با مقررات شرع اسلامی تا حد زیادی موفق بوده‌اند. مراحل مختلف مذاکرات پیرامون قانون مؤسسات اعتباری مراکش توسط شورای عالی علمی مراکش که بالاترین نهاد فتوا در این کشور است، صورت گرفته است. فتوا یک مشاوره حقوقی است که توسط یک متخصص حقوق اسلامی ارائه می‌شود و در متون حقوقی اسلام به آن پرداخته نشده است.

بانک المغرب؛ یا همان بانک مرکزی مراکش با راه‌اندازی پنج بانک اسلامی در سال 2017، بانکداری و خدمات سازگار با شریعت را تأیید کرد. در این خصوص، صندوق عربي پول تأکید کرد: تاکنون، قانون‌گذار تمام قوانین و منابع لازم را برای توسعه بانکداری اسلامی در مراکش فراهم کرده است. این گزارش خاطر نشان می‌کند: تعهد واقعی بانک‌ها و شرکت‌ها همچنان عنصری برای اطمینان از موفقیت در بخش از دست رفته است.

در سال 2018، گروه التجاری وفا بانک، نرم‌افزار بانکداری اسلامی "iMAL" کویت را برای راه‌اندازی بانک الصفا که شرکت تابعه اسلامی یا مشارکتی این گروه است، خریداری کرد. این نرم‌افزار فناوری‌های مبتنی بر شریعت را برای خدمات مالی اسلامی فراهم می‌کند تا خدمات مالی بدون ربا را مطابق با اصول اسلامی به مشتریان بانکی ارائه دهد.

در سال 2019، شرکت خدمات مالی آمریکایی به نام فیچ ریتینگز دریافت که تلاش مراکش برای ایجاد زیرساخت‌های مالی اسلامی هنوز با چالش‌های مختلفی روبرو است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به کمبود همیشگی بودجه کافی اشاره کرد. کمبود سرمایه و نقدینگی می‌تواند مانع رشد مالی شود. در نتیجه، اعتماد و اطمینان مشتریان برای فعالان جدید بانکداری اسلامی دشوارتر می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

فرشته ملاکریمی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید