بانک مرکزی و اقتصاد مقاومتی؛ گام‌های ۱۳۹۹
چهارشنبه, 18 تیر 1399 17:34 اقتصاد مقاومتی بانک مرکزی نقش شبکه بانکی در اقتصاد مقاومتی اقتصاد مقاومتی و بانک مرکزی وهاب قلیچ سیاست های اقتصاد مقاومتی 880

این گزارش نگاهی به وضعیت عملکرد بانک مرکزی در اجرای «پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال ۱۳۹۸» داشته و پیشنهاداتی را برای گام‌های سال ۱۳۹۹ ارائه می نماید.

دوماه‌نامه تازه‌‌های اقتصاد در جدیدترین شماره خود (شماره ۱۶۰)، مقاله‌ای با عنوان «بانک مرکزی و اقتصاد مقاومتی؛ گام‌های ۱۳۹۹» به قلم وهاب قلیچ منتشر کرده است.

در این مقاله می‌خوانیم:

«ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۲ توسط مقام معظم رهبری موجب شد اقتصاد مقاومتی به مفهومی رایج و پرکاربرد در مباحث اقتصادی کشور تبدیل شود. در مدت شش سالی که از ابلاغ این سیاست‌ها می‌گذرد کارهای علمی و عملیاتی زیادی در کشور جهت تبیین و فرهنگ‌سازی مفهوم اقتصاد مقاومتی، تعیین چارچوب‌‌ها، ساختارها، راهبردها و سیاست‌های اجرایی آن از سوی کارشناسان دانشگاهی و متولیان اجرایی کشور صورت پذیرفته است.

جهت رصد، مراقبت و سنجش میزان موفقیت اقدامات انجام شده در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سازمان برنامه و بودجه طی دو مرحله، پروژه‌هایی تحت عنوان «پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال 1398» را به‌عنوان بخش مهمی از برنامه اقتصاد مقاومتی این سال به 24 دستگاه اجرایی مربوطه در کشور ابلاغ کرد. یکی از این بخش‌ها که مورد رصد سازمان برنامه و بودجه بوده، بانک مرکزی و نظام بانکی است. از آنجاکه در نظام اقتصادی ایران، نظام بانکی یکی از مهمترین و اثرگذارترین اهرم‌های توسعه اقتصادی است، مقاوم‌سازی این بخش از حساسیت قابل توجهی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی برخوردار است.

با عنایت به نقش محور نظام بانکی و بنا به اهمیت بازیگری بانک مرکزی در این نظام جهت پیاده‌سازی سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی، در این نوشتار سعی داریم برپایه گزارش سازمان برنامه و بودجه، نگاهی به وضعیت عملکرد بانک مرکزی در اجرای «پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال 1398» داشته باشیم و پیشنهاداتی را برای گام‌های سال 1399 معرفی نماییم.»

علاقمندان می‌توانند شماره ۱۶۰ دوماهنامه تازه های اقتصاد را از این نشانی تهیه نمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید