توسعه بانکداری اسلامی در بریتانیا با تأمین مالی منطبق بر شریعت
شنبه, 27 خرداد 1396 14:35 766

بانک‌هایی که مطابق ضوابط شرعی فعالیت می‌کنند در کشورهای غربی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

به گزارش سایت خبری blastingnews، در حالی در لندن بانک ‌الرایان (Al Rayan Bank) یک شعبه جدید افتتاح نموده است که بر اساس گزارش هیئت خدمات مالی اسلامی که در ماه جاری منتشر شده است، بانکداری اسلامی در سراسر جهان حرکتی رو به رشد دارد. دو دلیل اصلی برای گسترش بانک‌های منطبق بر شریعت وجود دارد. دلیل نخست عبارت است از فرصت‌های متنوع اقتصادی که در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد تا منابع پولی خود را در بازارهای مختلف توزیع نمایند. دلیل دوم مدل و الگوی ویژه‌ای است که بر اساس آن بانک اجازه می‌یابد بر خلاف نقش سنتی که به عنوان قرض‌دهنده داشت، به عنوان یک شریک مالی واقعی برای مشتری فعالیت نماید.

شایان ذکر است، شریعت اسلام هنجارها و قواعدی را در زمینه فعالیت‌های بازرگانی وضع نموده است که واقعا متفاوت از بانکداری غربی است. به طور مثال استفاده از اوراق قرضه (به معنای متداول آن) به دلیل وقوع در ورطه ربا که در قرآن از آن نهی شده است و همچنین به دلیل غرر که به معنای فروش چیزی است که هنوز بدست نیامده و محقق نشده است، امکان ندارد. در مقابل، نوع خاصی از اوراق بدون ربا به نام صکوک وجود دارد که انتشار آن منجر به تحقق فعالیت‌های واقعی (شبیه به یک اوراق بهادار با پشتوانه دارایی) می‌شود. در حالی که این مسأله برای بانک‌های دیگر که درآمد آنها ناشی از وام است، واقعا نامتعارف است.

در حال حاضر بانکداری اسلامی با همه ویژگی‌های فوق‌الذکر در بریتانیا وجود دارد و دولت بریتانیا در سال 2016 با تعهد پذیره‌نویسی برای تأمین مالی اسلامی فعالیت خود را در این زمینه ادامه داد. البته این مسأله از سال 2015 عملیاتی شد یعنی زمانی که شرکت فاینانس صادراتی انگلستان (UK Export Finance) با حمایت دولت به ارائه تضمین و وثیقه برای انتشار اولین صکوک خود پرداخت. این صکوک بالغ بر 913 میلیون دلار در راستای تأمین مالی خرید هواپیما توسط شرکت هواپیمایی دبیِ امارات منتشر شده بود.

در زمینه استمرار فعالیت‌ بانکداری اسلامی در بریتانیا، به بانک‌ها همچنین اجازه جمع‌آوری وجوه زکات داده شد. به عنوان مثال، بانک ‌الرایان در انگلستان با بنیاد ملی زکات (NZF) در زمینه جمع‌آوری وجوه زکات همکاری می‌نماید.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

منبع : پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید