انتشار ۶۰۰ میلیون دلار صکوک توسط IILM
یکشنبه, 01 تیر 1399 05:49 مالی اسلامی بین الملل صکوک بین الملل 995

شرکت بین‌المللی اسلامی مدیریت نقدینگی (IILM) مستقر در مالزی اقدام به انتشار ۶۰۰ میلیون دلار صکوک کوتاه‌مدت نموده است. با این اقدام مجموع ارزش صکوک منتشرشده توسط این نهاد بین‌المللی در حوزه مدیریت نقدینگی به مرز دو و نیم میلیارد دلار رسیده‌است.

به گزارش پورتال بانکداری اسلامی و به نقل از پایگاه خبری zawya، شرکت بین‌المللی اسلامی مدیریت نقدینگی (IILM)[1]مستقر در کوالالامپور مالزی، دو صکوک کوتاه‌مدت A-1 با ارزش ۶۰۰ میلیون دلار را منتشر کرده است. این در حالی است که ۳۰۰ میلیون دلار صکوک با دوره یک ماهه و نرخ سود 0.27 درصد و ۳۰۰ میلیون دلار صکوک با دوره سه ماهه و نرخ سود ۰.4 درصد ارائه شده است.

به نقل از شرکت بین‌المللی اسلامی مدیریت نقدینگی، این اقدام بیش از ۱٫۱۹ میلیارد دلار تقاضا را برای هر دو صکوک به خود اختصاص داده است. در این میان، معامله‌گران اولیه اسلامی مستقر در منطقه شورای همکاری خلیج فارس[2] (PGCC) توانسته‌اند نقش مهمی در تخصیص و مدیریت این نوع از صکوک‌ها داشته باشند.

شرکت بین‌المللی اسلامی مدیریت نقدینگی (IILM) مستقر در مالزی با هدف ايجاد ابزارهاي مالي مطابق با احكام شريعت اسلامي براي كمك به بانك‌هاي اسلامي خارج از کشور در مديريت نقدينگي كارآمد و مؤثر و نيز تشويق به افزايش سرمايه‌گذاري در ژانويه سال ۲۰۱۱ رسماً آغاز به كار نموده است.

سهامداران موسس این شرکت كه توسط هیأت خدمات مالي اسلامي تأسيس شده، شامل بانک‌های مرکزی کشورها و مقامات پولی و نظارتی است و در حال حاضر، بانک‌های مرکزی كشورهاي اندونزي، کویت، لوگزامبورگ، مالزي، قطر، موريس، نيجريه، تركيه، امارات متحده عربي، بانك توسعه اسلامي و شرکت اسلامی برای توسعه بخش خصوصی (ICD)[3] از اعضای شرکت مدیریت بین‌المللی نقدینگی اسلامی به شمار می‌روند.

با توجه به فعالیت گسترده این شرکت در استفاده از این ابزار مالی اسلامی، مجموع ارزش کل صکوک منتشرشده توسط IILM به ۲٫۵۱ میلیارد دلار رسیده است که سهم این معاملات شرعی از کل دارایی‌های ملموس حدود ۷۱ درصد می‌باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

 لیلا محرابی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

[1] - International Islamic Liquidity Management Corporation (IILM)

[2] - Persian Gulf Cooperation Council (PGCC)

[3]- Islamic Corporation for the Development of the Private Sector (ICD)

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید