دستاوردهای قابل توجه بانک‌های اسلامی در عمان
سه شنبه, 23 خرداد 1396 11:51 767

بانکداری اسلامی در عمان با سرعت بیشتری نسبت به بانکداری متعارف در حال رشد بوده و نسبت مطالبات غیرجاری آنها بسیار پایین‌تر از کل بخش بانکی است.

به نقل از سایت خبری GULF NEWS، بانکداری اسلامی در عمان با سرعت بیشتری نسبت به  بانکداری متعارف در حال رشد است به طوریکه بر اساس گزارش‌های اخیر منتشر شده توسط بانک مرکزی عمان (CBO) دارایی‌های بانکداری اسلامی به بیش از 62 درصد در سال رسیده است.

کل دارایی‌ بانک‌های اسلامی و گیشه بانکداری اسلامی از بانک‌های متعارف در فوریه 2017 بالغ بر 3270000000ریال عمان (31.2 میلیارد دلار)، در مقایسه با 2.43 میلیارد ریال در سال قبل بوده است. همچنین سهم بازار بانکداری اسلامی از 5.1 درصد از دارایی‌های کلی سیستم بانکی در سال 2015 به 10.8 درصد در فوریه 2017 افزایش یافته است.

تحلیلگران حوزه بانکی می‌گویند: به نظر می‌رسد مشکلات ابتدایی بانک‌های اسلامی جدید رو به اتمام است و  در حال حاضر این بانک‌ها در یک مسیر رشد قوی قرار دارند. هتیش کارمنی رئیس بخش پژوهش موسسه‌ی «Ubhar Capital» نیز در این‌ زمینه گفت: «ما انتظار داریم در کشور عمان هر دو بانک Nizwa (BKNZ) و بانک اسلامی Alizz (BKIZ)، افزایش هزینه‌های خود را در چارچوب محیط عملیاتی محدود، کاهش دهند به خصوص در حال حاضر که سرمایه‌گذاری اولیه آنها در توسعه زیرساخت‌های منابع انسانی رو به پایان است».

تحلیلگران انتظار دارند که این بانک‌ها در مقایسه با سایر بانک‌های عمان بتوانند به طور مداوم نسبت هزینه عملیاتی به درآمد خود را کاهش دهند به نحوی که این افزایش سود عملیاتی منجر به افزایش نرخ رشد سالانه ترکیبی 10 درصد برای BKNZ و 14 درصد برای بانک ABKIZ در طول دوره تخمین (2017- 2021) شود. افزون بر این، بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران هزینه ریسک این بانک‌ها با افزایش مطالبات غیرجاری بالا نمی‌رود با توجه به اینکه نسبت مطالبات غیرجاری در بانک Nizwa (BKNZ) 0.3 درصد و در بانک (BKIZ) 0.21 درصد است که از نسبت مطالبات غیرجاری کل بخش بانکی که 2.1 است، بسیار پایین‌تر است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند

منبع:پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید