تاثیر و مشکل گشایی اوراق بهادار اسلامی برای بخش تولید و اقتصاد کشور
یکشنبه, 22 دی 1398 05:01 اوراق بهادار اسلامی صکوک رونق تولید نقش صکوک در اقتصاد حجت الاسلام دکتر رضایی 1059

دولت در چند سال اخیر با تکیه بر بازار سرمایه تلاش کرده بخشی از بدهی‌های قطعی خود را تامین مالی کند و در واقع با کمک گرفتن از نقدینگی در دست مردم توانسته ...

هیات وزیران اخیرا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی موضوع خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و بانک مرکزی را تصویب کرد.

بر همین اساس، به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ های سود و کنترل تورم، بانک مرکزی نسبت به انجام عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و وثیقه گیری اوراق مذکور در ازای اعطای اعتبار به بانک‌ها و موسسات اعتباری اقدام می‌کند.

مجید رضایی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره این تصمیم، اظهار داشت: مردم در چند سال اخیر با اوراق مالی و صکوک اسلامی متعدد آشنایی پیدا کرده اند و به خرید و فروش این اوراق نیز تمایل داشته اند. اوراق مالی اسلامی مثل اوراق مشارکت اسلامی، اوراق اجاره، اجاره سهام و ... پیش از این شکل گرفته همچنین برخی اوراق مشابه نیز در بازار بورس برای تامین بخشی از نیازهای دولت شکل گرفت.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز اوراق گام مطرح شد که به عنوان گواهی اعتبار مولد برای کمک به بخش تولید و اوراق ودیعه مطرح شده است. دولت در چند سال اخیر با تکیه بر بازار سرمایه تلاش کرده بخشی از بدهی‌های قطعی خود را تامین مالی کند و در واقع با کمک گرفتن از نقدینگی در دست مردم بتواند مشکلات خود را حل کند و از سویی دیگر اصل آن را که از مردم می‌گیرد، به صورتی حداقل با پرداخت تورم بازگرداند تا مردم دچار خسران نشوند.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه افزود: برای این اتفاق چندین راه از جمله، اوراق خزانه اسلامی برای پرداخت بدهی قطعی به پیمانکاران و بانک‌ها، اوراق ودیعه که دولت پول‌هایی را دریافت و منجمد می‌کند تا در طول این مدت، بانک مرکزی به میزان تورم به آن افزوده شود و دوباره به صاحبان آن بازگرداند.

رضایی درباره دیگر اوراق منتشره نیز، توضیح داد: همچنین اوراق گام نیز به گونه ای است که شرکت ها و تولیدکنندگانی که پول و تامین مالی نیاز دارند، اما نمی توانند بانک مرکزی چک های آنها را تضمین می کند و به نوعی واسطه خریدار و فروشندگان است.

وی با اشاره به اینکه اوراق وکالت نیز یکی دیگر از اوراق مطرح شده است، گفت: اوراق وکالت نسبت به سایر اوراق عام تر است و ساز وکار این اوراق به گونه‌ای است که به ناشر و واسط وکالت می‌دهند تا با پولی که دارند انواع سرمایه گذاری صورت گیرد. این اوراق عمومیتی دارد که دست واسط و وکیل مردم برای اقدام باز است. به گفته رضایی، هریک از این اوراق می‌تواند بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی و بخش تولید کشور را حل کنند.

منبع: ایبنا

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید