نقش‌آفرینی کمیته فقهی بورس فعالان بازار را نسبت به رعایت مسائل شرعی مطمئن کرده است
یکشنبه, 26 خرداد 1398 11:17 مالی اسلامی کمیته فقهی ICM بازار سرمایه اسلامی سازمان بورس 1310

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو هیئت موسس انجمن مالی اسلامی ایران اظهار کرد: در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی یک ابزار جدید مشروط به بررسی شرعی آن در کمیته فقهی است و این موضوع برای فعالان بازار...

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو هیئت موسس انجمن مالی اسلامی ایران ، صبح امروز یکشنبه ۲۶ خردادماه در یازدهمین دوره بین‌المللی بازارسرمایه اسلامی که در هتل هما در حال برگزاری است، اظهار کرد: امروزه شاهد پیشرفت‌های زیادی در زمینه بازار سرمایه اسلامی در ایران و در سایر کشورها هستیم. بررسی این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که رعایت حقوق ذی‌نفعان در سطح بین‌الملل از جایگاه بالایی برخوردار است و این جای شکر دارد.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده برگزاری این نشست نشان‌دهنده جدیت سازمان بورس و اوراق بهادار در توسعه مالی اسلامی است و اینجانب بر خود فرض می‌دانم که از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به خاطر این اهتمام تشکر کنم. خود ایشان هم در همه جلسات کمیته فقهی حضور پیدا می‌کنند.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی یک ابزار جدید مشروط به بررسی شرعی آن در کمیته فقهی است و این موضوع برای فعالان بازار این اعتقاد را به وجود آورده که همه مسائل شرعی در بازار سرمایه رعایت می‌شود.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: توجه به این مسئله باعث جایگاه والای بازار سرمایه ایران از نظر مسائل شرعی شده است.

وی یادآور شد: کمیته فقهی از سال ۲۰۰۷ تأسیس شده و مصوبات کمیته تخصصی فقهی در بازار سرمایه ایران لازم‌الاجرا است. جلسات این کمیته در هر ماه دو بار برگزار می‌شود و در نتیحه مباحث آن، مصوبه کمیته تهیه و ابلاغ می‌شود. با توجه به محور اصلی این دوره که توسعه ابزارهای مالی اسلامی است با برخی از اقدامات اشاره می‌کنم.

عضو هیئت موسس انجمن مالی اسلامی ایران اظهار کرد: انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام یکی از نوآوری‌های ما در کمیته فقهی بود. کمیته فقهی درباره اینکه آیا سهام شرکت‌ها را می‌توان اجاره داد، بحث فراوانی داشت و در نهایت چنین حکم کرد که اصل موضوع اجاره دادن سهام اشکالی ندارد، اما سهام شرکت‌ها با هم متفاوت است و برخی از این سهام‌ها را می‌توان و برخی را نمی‌توان اجاره داد، لذا کمیته فقهی انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام را به صورت مورد به مورد بررسی می‌کند اما باید سهام قابل اجاره شرکت بر دارایی آن غلبه کند.

مصباحی‌مقدم گفت: اقدام دیگر ما انتشار اوراق وکالت بود. البته در ایران به دلیل انتشار اوراق مشارکت، شرکت‌ها تمایل زیادی به این اوراق نداشتند اما در نهایت این اوراق در کمیته فقهی مورد تصویب قرار گرفت.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: موضوع دیگری که در سال گذشته در راستای نوآوری مالی در کمیته فقهی بررسی شد، صندوق پروژه بود. این صندوق متشکل از ارکانی است و بعد از تجمیع منابع مالی، پروژه‌ای مشخص را با سرانجام می‌رساند. کمیته فقهی بعد از بررسی ابعاد موضوع چنین تصویب کرد که برای جلوگیری از غرر باید ابتدا مدیر صندوق مشخص شود و ان‌شاالله شاهد توسعه ان در بازار سرمایه ایران باشیم.

عضو هیئت موسس انجمن مالی اسلامی ایران تصریح کرد: اقدام دیگر ما تصویب اوراق بیمه اتکایی بود کا باعث افزایش ارتباط بیمه و بورس می‌شود. بر این اساس برخی از مخاطرات بازار بیمه با بازارسرمایه منتقل می‌شود. البته هنوز به مرحله انتشار این اوراق نرسیده‌ایم.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه تصویب قرارداد وارانت اقدام دیگر ما بود، تصریح کرد: این قرارداد شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با قرارداد اختیار معامله دارد. راه‌اندازی وارانت در بازار سرمایه ایران نیز از لحاظ شرعی بلامانع است، هرچند که هنوز در بازار سرمایه ایران اجرایی نشده است.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس در پایان گفت: از سازمان بورس و انجمن مالی اسلامی ایران تشکر می‌کنم و امیدوارم که برگزاری چنین همایش‌هایی در توسعه مالی اسلامی موثر باشد.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید