وضعیت بانکداری اسلامی در کشور یمن
یکشنبه, 25 فروردين 1398 18:13 بانکداری اسلامی مالی اسلامی یمن 1069

ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی یمن در پایان سال ۲۰۱۶ به ۴٫۵ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۱۸٫۲ درصدی را تجربه نموده است..

بانکداری اسلامی در یمن از سال ۱۹۹۶ آغاز گردید و اولین بانک اسلامی به نام بانک سرمایه‌گذاری اسلامی یمن (YSC)[1] به موجب ماده ۲۱ قانون تجارت یمن با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون دلار تأسیس و به فعالیت پرداخت. در همان سال بانک اسلامی بین‌المللی تضامن (TIIB)[2] با سرمایه‌ای به ارزش ۹۳ میلیون دلار تأسیس شد. در حال حاضر، TIIB یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های اسلامی در یمن محسوب می‌شود که بیش از 50 شعبه در سراسر کشور دارد. در سال ۱۹۹۷، سومین بانک اسلامی تحت عنوان بانک اسلامی سبأ (SIB)[3] تأسیس و با رشد قابل توجهی فعالیت‌های خود را در ۱۸ شعبه در یمن و جیبوتی گسترش داده ‌است.

در سال های اخیر فعالیت بانک‌های اسلامی یمن روند رو به رشدی پیدا کرده و در حال حاضر بانک‌های اسلامی این کشور بیش از ۳۳ درصد از حجم بانکداری این کشور را در اختیار دارند. علاوه بر سه بانک اسلامی فعال در یمن، شمیل بانک یمن و بحرین در سال ۲۰۰۲ تأسیس و چندین بانک متعارف نیز از طریق گیشه‌های اسلامی به ارائه خدمات مالی اسلامی در این کشور می‌پردازند.

بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده، ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی یمن در سال ۲۰۱۶ حدود ۴٫۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل رشد ۱۸٫۲ درصدی داشته است و میزان سرمایه آن برابر ۳۸۵ میلیون دلار می‌باشد. میزان سپرده‌گذاری در پایان سال 201۶، حدود ۴ میلیارد دلار ثبت گردید که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۵، ۲۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان تسهیلات اعطایی بانک مذکور نیز از سال‌ ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، ۶٫۵ برابر شده و به  ۹۴۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

علاقمندان می توانند جهت دریافت آخرین اطلاعات آماری بانکداری اسلامی در کشور یمن به این نشانی مراجعه کنند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید