بانکداری اسلامی و ریسک، یک تحلیل تطبیقی
دوشنبه, 05 فروردين 1398 17:17 بانکداری اسلامی ریسک مالی اسلامی 1290

در این مقاله ضمن معرفی انواع ریسک در بانکداری اسلامی، میزان ریسک هر یک از عقود رایج در این نظام بانکی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین برای ارائه یک چارچوب کلی برای تشخیص و مدیریت ریسک در بانکداری اسلامی تلاش می‌شود.

فصلنامه اقتصاد مالی در شماره ۴۴ از سال دوازدهم خود مقاله‌ای با عنوان «بانکداری اسلامی و ریسک، یک تحلیل تطبیقی» به قلم سید سجاد علم‌الهدی منتشر کرده است.

در چکیده این مقاله می‌خوانیم:

«بانکداری اسلامی نسبت به بانکداری مرسوم در جذب و مصرف منابع مالی، ویژگی‌های منحصر بفردی دارد. در این نوع از بانکداری، اصل مهمی که همان تقسیم سود و زیان ناشی از معاملات و همچنین دوری از بهره یا ربا می باشد، این موسسات مالی را از دیگر بانک ها متمایز کرده است. این اصل، آنها را با ریسک‌های گوناگونی مواجه کرده است که شاید بتوان گفت؛ تنوع و میزان آنها نسبت به ریسک‌های موجود در بانکداری مرسوم بیشتر می‌باشد. این نکته بر لزوم توجه به مباحث ریسک در این بانک ها را تأکید می‌کند. همچنین بنابر ماهیت متفاوت بانکداری اسلامی و نیز اصول شرعی و اخلاقی حاکم بر آنها، مدیریت ریسک با تنگناها و گونه‌های مضاعف ومتنوع‌تری روبروست. در این مقاله ضمن معرفی انواع ریسک در بانکداری اسلامی، میزان ریسک هر یک از عقود رایج در این نظام بانکی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین برای ارائه یک چارچوب کلی برای تشخیص و مدیریت ریسک در بانکداری اسلامی تلاش می‌شود.»

علاقمندان می‌توانند این مقاله را از این نشانی دریافت نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید