کیفیت دارایی در بانک‌های اسلامی کویت
یکشنبه, 26 اسفند 1397 11:43 بانکداری اسلامی مالی اسلامی دارایی کویت 1111

بر اساس گزارش مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری فیچ، بانک‌های اسلامی کویت ۳۸ درصد سهم بازار کل دارایی‌های نظام بانکی این کشور را در پایان نیمه اول سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به رتبه‌بندی انجام شده توسط مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری فیچ، بانک‌های اسلامی کویت 38 درصد سهم بازار کل دارایی‌های نظام بانکی این کشور را در پایان نیمه اول سال 2018 به خود اختصاص داده‌اند. شاخص‌های کیفیت دارایی بانک‌های اسلامی کویت یکپارچه هستند، اما مسأله تمرکز همچنان بزرگترین ریسک آنها به شمار می‌آید.

موسسه رتبه‌بندی فیچ در گزارش خود اظهار داشت که در نیمه اول سال 2018، میانگین نسبت تأمین مالی کاهش‌یافته، پایدار باقی مانده است. بانک‌های اسلامی کویت بیشتر با بخش املاک و مستغلات سر و کار دارند به طوریکه مجاز به تأسیس شرکت‌های غیر مالی در زمینه املاک و مستغلات هستند. شاخص‌های سودآوری وام‌دهندگان اسلامی به دلیل کاهش هزینه‌های تأمین مالی بهبود یافته‌ و بالاتر از شاخص‌های بانک‌های متعارف قرار گرفته است. به طور مشابه، حاشیه سود خالص تأمین مالی بانک‌های اسلامی در مقایسه با بانک‌های متعارف در رتبه بالاتری قرار گرفته و در نیمه اول سال 2018 نیز اندکی بهبود یافته است. دلیل این پیشرفت، عمدتا به خاطر عملکرد بانک KFH کویت است که فعالیت‌های خارجی قابل توجهی با حاشیه سود بالا به ویژه در کشور ترکیه انجام داده است.

دستورالعمل‌های نظارت شرعی بانک مرکزی کویت در سال 2018 اجرایی شدند و بهترین شیوه‌ها برای بانک‌های اسلامی را معرفی کردند. قانون‌گذار بر روی پیش‌نویس قانونی برای ایجاد یک هیأت شرعی مرکزی کار می‌کند تا بر بانک‌های اسلامی نظارت بیشتری کند. این مسأله به احتمال زیاد استانداردسازی را افزایش داده و به اعتماد بیشتر بازار منجر خواهد شد. مقررات بانک مرکزی کویت خصوصیات بانک‌های اسلامی، همچون سرمایه‌گذاری مستقیم در املاک و مستغلات را لحاظ می‌کند.

موسسه رتبه‌بندی فیچ پیش‌بینی می‌کند همانطور که بانکداری اسلامی در کویت در حال شتاب گرفتن است، رشد تأمین مالی بانک‌های اسلامی نیز بالاتر از رشد تأمین مالی بانک‌های متعارف در ارقام متوسط تک‌رقمی باقی خواهد ماند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

فرشته ملاکریمی

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید