کتاب «استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی و گزارش‌گری مبتنی بر شریعت؛ بررسی مفهومی»
یکشنبه, 05 اسفند 1397 07:38 شریعت مالی اسلامی گزارشگری مالی 1212

سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی، استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی را از منظر شریعت بررسی کرده است.

کتاب «استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی (IFRS) و گزارش‌گری مبتنی بر شریعت: بررسی مفهومی»  (IFRS AND THE SHARIAH BASED REPORTING; A CONCEPTUAL STUDY) توسط سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی (AAOIFI) با هدف توجه به حسابداری و گزارش‌گری مالی منطبق با شریعت تدوین شده است

در این کتاب تلاش شده است تا جنبه‌های حسابداری قراردادها و محصولات اسلامی از منظر شرعی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین دلایل و ضرورت‌های نیاز به استانداردهای حسابداری منطبق با شریعت به صورت مجزا با هدف گزارش‌گری، شناسایی، اندازه‌گیری و افشا در صورت‌های مالی موسسات مالی اسلامی پرداخته شده است.

این کتاب اولین گام برای هماهنگی و استانداردسازی استانداردهای حسابداری اسلامی است و نقطه عطفی برای توجه به تفاوت‌های میان استانداردهای حسابداری متعارف و استانداردهای حسابداری اسلامی به شمار می‌آید و  خواننده می‌تواند با خواندن آن درک مناسبی از نحوه اجرای قراردادهای اسلامی و سازوکار مربوط به حسابداری گزارش‌گری مالی منطبق با شریعت در آنها و نیز هماهنگی با استانداردهای IFRS به دست خواهد آورد. از این‌رو این کتاب برای تهیه‌کنندگان و استفاده‌کنندگان گزارش‌ها و صورت‌های مالی در موسسات مالی اسلامی از جمله  تحلیل‌گران، سهامداران و مقررات‌گذاران مفید خواهد بود.

کتاب مذکور مشتمل بر هشت فصل است. فصل اول درباره جایگاه تامین مالی و حسابداری در اسلامی است و فسلفه وجود حسابداری اسلامی است. فصل دوم به تبیین کلیات چارچوب IFRS و مفاهیم حسابداری اسلامی پرداخته است. در فصل سوم بحث استانداردهای حسابداری اسلامی و رویکردهای مربوط به آن مطرح شده و در فصل چهارم نیز پیچیدگی‌های موجود در حسابداری معاملات مالی اسلامی ذکر شده است. در فصل پنجم اهداف حسابداری و جنبه‌های کیفی چارچوب‌های حسابداری مورد بررسی قرار گرفته است. فصل ششم نیز توضیحاتی درباره برخی استانداردهای IFRS و ارتباط آن با مباحث مالی اسلامی آورده شده است. فصل هفتم به مباحثی پیرامون حسابداری محصولات مالی اسلامی تحت استانداردهای IFRS و توضیحات آن از جنبه انطباق با شریعت می‌پردازد. سرانجام در فصل هشتم جمع‌بندی و چشم‌انداز آتی درباره استانداردهای حسابداری اسلامی مطرح شده است.

این کتاب در ۲۱۰ صفحه در تاریخ اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شده و هم‌اکنون کلیه محتوای آن به صورت برخط از طریق این نشانی قابل مشاهده است.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید