بانکداری اسلامی در کشور بحرین
شنبه, 27 بهمن 1397 06:39 بانکداری اسلامی بحرین 1240

ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی بحرین در پایان سال ۲۰۱۶ به ۵۵٫۶ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۲٫۲ درصدی را تجربه نموده است.

کشور بحرین به دلیل برخورداری از تراکم بالای نهادهای مالی اسلامی در خاورمیانه به عنوان یکی از فعالان جهانی در حوزه تأمین مالی اسلامی شناخته شده‌ است. در حال حاضر، این کشور دارای 7 شرکت بیمه اسلامی (تکافل)، 20 بانک و موسسات مالی اسلامی و پیشگام در ارائه ابزارها و تولیدات نوین بانکداری اسلامی بوده که از میان آنها می‌توان به انتشار اوراق بهادار اسلامی از جمله صکوک دولتی کوتاه‌مدت اشاره نمود. بانکداری اسلامی در این کشور مشتمل بر سه نوع بانکداری شعبه‌ای، بانکداری خصوصی و بانکداری شرکتی می‌باشد.

الف‌ـ بانکداری شعبه‌ای

در این نوع بانک‌ها خدمات بانکی مشتمل بر حساب جاری، حساب پس‌انداز، حساب سپرده سرمایه‌گذاری در شعبه‌ها ارائه می‌شود. در این نوع بانک‌ها خدمات مالی برای خرید کالا بر اساس عقد مرابحه و خدمات مالی برای خرید خانه و ماشین‌ طبق عقد اجاره صورت می‌گیرد.

ب ـ بانکداری خصوصی

ساختار بانک‌های خصوصی اسلامی به مانند ساختار بانک‌های اسلامی است و خدمات مشابه آنها را ارائه می‌دهد.

ج ـ بانکداری مشارکتی

این نوع بانک‌ها طبق عقود مرابحه، مشاركت، استصناع و اجاره به ارائه اعتبارنامه و ضمانت‌نامه به شركت‌ها می‌پردازند.

بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده، ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی بحرین در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۵٫۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل رشد ۲٫۲ درصدی داشته است و میزان سرمایه آن برابر ۸ میلیارد دلار می‌باشد. میزان سپرده‌گذاری در پایان سال 201۶، حدود ۴۰ میلیارد دلار ثبت گردید که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۵، ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان تسهیلات اعطایی بانک مذکور نیز از سال‌ ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، ۲ برابر شده و به  ۲۸ میلیارد دلار افزایش یافته است.

علاقمندان می توانند جهت دریافت آخرین اطلاعات آماری بانکداری اسلامی در کشور بحرین به این نشانی مراجعه کنند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید