بانکداری اسلامی در کشور سودان
سه شنبه, 02 بهمن 1397 08:16 بانکداری اسلامی سودان 1399

ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی سودان در پایان سال ۲۰۱۶ به ۱۱میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۶ درصدی را تجربه نموده است.

بانکداری در سودان در سال 1960 به جهت اداره‌کردن و نظارت بر کار شعبه‌هایی از بانک‌های خارجی که در سودان مشغول به فعالیت بودند، ایجاد گردید. بانک فیصل به عنوان اولین بانک اسلامی در سال 1977 تأسیس و از سال 1983، تغییرات اساسی در عملیات بانک مرکزی سودان و در کل نظام بانکی کشور در زمینه اسلامی کردن فعالیت‌های بانکداری مرسوم آغاز شد.

در این میان بانک مرکزی این کشور علاوه بر فعالیت‌های مرسوم اجرای زیرساخت‌های مربوط به بخش تأمین مالی اسلامی، تأکید و توسعه فعالیت بانکداری اسلامی و انتفاع از تحولات بین‌المللی در زمینه بانکداری اسلامی را جزو اهداف اصلی خود قرار داده بود. تضمین اسلامی‌شدن عملیات بانکی، الزام به استفاده از ضوابط حسابرسی و حسابداری و مقررات مالی سازمان حسابرسی و حسابداری نهادهای تأمین مالی اسلامی (AAOIFI)، اطمینان از اجرای مناسب مقررات بانکداری اسلامی و سیاست‌های اعتباری و پولی از پیامدهای اسلامی‌شدن سیاست‌های بانک مرکزی سودان بود. ازاین‌رو، تبدیل یکباره تمام قوانین مالی و اسلامی کردن آنها در اقتصاد سودان دشوار بود تا اینکه از سال 1992، بخش مالی بر اساس مقررات اسلامی بنا شد و از آن تاریخ به بعد هر معامله‌ای که بر اساس قوانین شریعت نبود، ممنوع اعلام گردید.

بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده، ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی سودان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل رشد ۶ درصدی داشته است و میزان سرمایه آن برابر ۱٫۵ میلیارد دلار می‌باشد. میزان سپرده‌گذاری در پایان سال 201۶، بالغ بر  ۹٫۶ میلیارد دلار ثبت گردید که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۵، ۱۳درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان تسهیلات اعطایی بانک مذکور نیز از سال‌ ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، ۲ برابر شده و به ۵٫۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

علاقمندان می توانند جهت دریافت آخرین اطلاعات آماری بانکداری اسلامی در کشور سودان به این نشانی مراجعه کنند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید