موفقیت بیمه در گرو استفاده از ابزارهای نوین اسلامی است
شنبه, 17 آذر 1397 10:42 مالی اسلامی بیمه اسلامی ابزارهای نوین تکافل 1657

دکترسلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در چهارمین همایش مالی اسلامی موفقیت بیمه را در گرو ورود به بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای نوین اسلامی بیان کرد.

دکتر غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی، یکشنبه ۱۱ آذرماه، در چهارمین همایش مالی اسلامی ضمن تشکر از زحمات این انجمن، گفت: خوشبختانه فقهای شیعه بیمه موجود در کشور ما را تأیید کرده‌اند و این در حالی است که در بسیاری از کشورها ایرادات شرعی بر آن وارد دانسته شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل در برخی کشورها برای رفع مشکلات شرعی بیمه از بیمه تکافل استفاده می‌شود و این موضوع از سودان آغار شد و در عربستان هم به این سمت حرکت کرده‌اند.

سلیمانی افزود: قصد داریم با نگاه‌های فقهی جدید هم به این محصول نگاه کنیم، چراکه بیمه تکافل بازاری ۱۲ میلیارد دلاری دارد و نگاه جدید در ‌اسلام با رویکرد تعاونی است.

رئیس کل بیمه مرکزی اظهار کرد: در بیمه اسلامی بحث سود و زیان دو طرفه مطرح است و بیمه‌گر و بیمه‌شده ارتباطات دو طرفه دارند. بنابراین باید از ابزارهای اسلامی به میزان بیشتری در بیمه استفاده و مردم را هم در ریسک شریک کنیم.

سلیمانی اظهار کرد: باید ریسک را از اتکای شرکت‌های بیمه‌ای خارجی جدا و از بازار سرمایه استفاده کنیم. اگر بخواهیم در حدود ۵ هزار میلیارد تومان اوراق بیمه‌ای اتکایی استفاده کنیم، نیازمند استفاده ار ابزارهای اسلامی هستیم و در این راستا هم حمایت بازار سرمایه ضروری است.

وی تأکید کرد: در اقتصاد نیازمند حرف‌های جدید و ابزارهای جدید هستیم، اما در ایران در این حوزه ضعیف هستیم و شایسته است بیشتر به این سمت مخصوصاً استفاده از ابزارهای اسلامی در حوزه بیمه متمایل شویم و در این عرصه از دکتر علی صالح‌آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات و رئیس انجمن مالی اسلامی، درخواست می‌کنم در زمینه بیمه اسلامی هم فعالیت بیشتری کنند. از طرفی دیگر آماده همکاری با دانشگاه امام صادق(ع) هم هستیم.

رئیس کل بیمه مرکزی بیان کرد: صنعت بیمه یکی از اضلاع خدمات بانکی است. در زمینه پرداخت خسارت سپرده بانکی مخصوصاً در حوزه بیمه زندگی اگر این پول‌ها فقط در قالب سپرده باشد، ممکن است به موقع پرداخت نشود. لذا حتماً باید وارد بازار سرمایه شویم و از ابزارهای نوین اسلامی استفاده کنیم.

سلیمانی در پایان یادآور شد: فعالیت در حوزه مالی اسلامی کاری ارزنده و مورد نیاز کشور است و امیدواریم به ما هم کمک کنید تا بتوانیم در بخش بیمه هم از ابزارهای مالی اسلامی استفاده کنیم.

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید