طراحی استاندارد جدید برای همگن‌سازی هیئت‌های شریعت
شنبه, 30 بهمن 1395 11:21 956

به گزارش ZAWYA، اعضای جهانی تأمین مالی اسلامی یک چارچوب استاندارد برای یکسان‌سازی هیئت‌های شریعت با هدف بهبود حاکمیت شرکتی در صنعت بانکداری اسلامی و افزایش انگیزه و علاقه مشتریان تولیدات مالی منطبق بر شریعت منتشر نمودند.

قوانین پیشنهاد شده مربوط به زمانی است که بانک‌های اسلامی در حال تلاش برای گسترش و توسعه جذابیت‌های خود برای مشتریان در بازارهای مرکزی خاورمیانه و جنوب شرق آسیا و علی‌الخصوص سراسر آفریقا هستند.

بانک‌های اسلامی به طور سنتی به راه‌اندازی هیئت‌های شرعی داخلی و متخصصین برای تعیین مجاز بودن محصولات خود از لحاظ شرعی می‌پردازند. چنین مقررات و تنظیمات داخلی در سال‌های اولیه این صنعت مفید است، اما تأسیس هیئت‌های شرعی مستقل در سطح ملی برای تشویق معاملات همگن که ارزان و سریع هستند منجر به کسب فواید و منافع قابل توجهی می‌شود.

سازمان حسابداری و حسابرسی برای موسسات مالی اسلامی (AAOIFI) به دنبال بازخورد صنعت از استاندارد پیشنهادی تا پایان ماه فوریه با هدف ایجاد نسخه نهایی از ژانویه ۲۰۱۸، است. به نقل از این سازمان، استاندارد معرفی شده به تشویق همگرایی عملیات صنعت بانکداری اسلامی با اجتناب از احکام متناقض و پرورش ثبات برای کلیه محصولات و خدمات می‌پردازد.

در مجموع، فواید این پیشنهاد شامل افزایش اعتبار صنعت مالی اسلامی و ارتقای اطمینان و اعتماد مشتریان و سرمایه‌گذاران در نهادهای مالی اسلامی می‌شود. این استاندارد کلیه موارد مربوط به انتصاب و ترکیب بهینه اعضای هیئت شریعت، معیارهای شایستگی متخصصین و همچنین اطمینان از استقلال احکام مربوطه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

عملیات هیئت‌های شرعی تا حد زیادی به صورت مشاوره‌ای است. اما در قالب این استاندارد به متخصصین اجازه داشتن یک رویکرد پیشگیرانه تحت شرایط خاص داده می‌شود. در حال حاضر، مدل متمرکز شده به طور فزاینده‌ای در کل صنعت در حال ایجاد و از استقبال لازم برخوردار است. عمان و بحرین در سال‌های اخیر هیأت‌های شرعی ملی ایجاد کرده‌اند. مراکش و کنیا نیز به دنبال ایجاد نهادهای مشابه هستند. علاوه بر این، مالزی، اندونزی و پاکستان دارای هیئت شرعی متمرکز هستند که البته روش‌های عملیاتی آنها تا حدودی می‌تواند متفاوت ‌باشد.

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید