پیچیدگی‌، عامل اصلی کاهش حجم انتشار صکوک در سال ۲۰۱۶
چهارشنبه, 27 بهمن 1395 21:38 951

به نقل از سایت خبری  CPI Financial و بنا بر آخرین گزارش موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز (S&P)، این تصور که نقدینگی پایین سیستم‌های بانکداری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) عامل و دلیل اصلی کاهش حجم انتشار صکوک در سال‌های اخیر بوده است نمی‌تواند کاملاً درست باشد.

برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند که کاهش حجم نقدینگی در کشورهای حوزه خلیج فارس که تمرکز بخش عظیمی از سرمایه‌گذاران آن بر صکوک استوار است می‌تواند توضیحی برای کاهش حجم انتشار اوراق باشد. در این‌باره دکتر محمد داماک، رئیس بخش مالی اسلامی موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند‌پورز عقیده دیگری دارد وی معتقد است که سطح نقدیندگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در مقایسه با سطح جهانی از میزان مناسب و کافی برخوردار است.

داماک بر این باور است که محیط اقتصادی اگر از پوشش حمایتی کمی برخوردار باشد باعث کاهش فرصت‌های رشد می‌شود، فرصت‌هایی که در اصل می‌توانند مشوقی مناسب برای بانک‌ها برای تخصیص مجدد نقدینگی در اوراق و بازار صکوک باشند و در نهایت منجر به افزایش حجم انتشار شوند.

باید توجه داشت که تصمیم‌گیری نهایی در خصوص انتشار صکوک یا اوراق علاوه بر نظر ناشر به عوامل متعدد دیگری نیز بستگی دارد. در این راستا می‌توان به عواملی همچون هزینه‌های انتشار، ظرفیت بازار برای پذیرش معاملات، هدف اصلی ناشر از سرمایه‌گذاری، آمادگی و وجود بستر حقوقی مناسب برای ناشر، محیط قانونی برای انتشار صکوک و پیچیدگی‌ در ساختاردهی انتشار صکوک اشاره کرد.

از نظر داماک عامل آخر یکی از مهمترین دلایل کاهش حجم انتشار صکوک در سال ۲۰۱۶ بوده است و به اعتقاد وی این روند تا سال ۲۰۱۷ همچنان ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید