معرفی کتاب «تأمین مالی خرد اسلامی: منطبق بر شریعت و پایدار»
شنبه, 23 بهمن 1395 14:56 909

کتاب «تأمین مالی خرد اسلامی: منطبق بر شریعت و پایدار» توسط انتشارات پراکتیکال اکشن در سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شده است و ویراستاری آن را مالکوم هارپر و أجاز احمد خان برعهده داشته‌اند.

امروزه مؤسسات تأمین مالی خرد صدها میلیون مشتری را در سراسر جهان جذب کرده است و نیازهای ویژه وام‌گیرندگان و سپرده‌گذاران مسلمان را که مایل به اجتناب از هر نوع بهره ثابت هستند، به خوبی برطرف نموده است.

 هدف از کتاب «تأمین مالی خرد اسلامی» این است که به خوانندگان اصول مالی اسلامی و چگونگی تأمین مالی خرد را معرفی نماید و به این سوال پاسخ دهد که چرا زمانی که مالی اسلامی به سرعت در حال رشد است، تلاش در زمینه جذب مشتریان فقیر مسلمان تاکنون عقب‌تر مانده است؟

این کتاب شامل پانزده مطالعه موردی در رابطه با موسسات تأمین مالی خرد اسلامی است که شامل نمونه‌هایی از مشتریان موفق و ناموفق و همچنین اطلاعات مالی در مورد عملکرد این نهادها می‌باشد. مطالعات موردی شامل مؤسساتی از کشورهای یمن، افغانستان، پاکستان، هند، بنگلادش، اندونزی، سودان، سومالی، قرقیزستان، فلسطین و کوزوو است.

این مؤسسات استفاده از طیف گسترده‌ای از روش‌های تأمین مالی منطبق بر شریعت از جمله وام بدون بهره، محصولات مبتنی بر مشارکت در سود و زیان و ابزار‌های دیگری همچون حساب پس‌انداز و بدهی خرد را ارزیابی کرده‌اند. ویراستاران کتاب «تأمین مالی خرد اسلامی» با نگاه نقادانه به ارزیابی عملکرد این پانزده نهاد مالی و روش‌های اسلامی آنان پرداخته‌اند. این ارزیابی انواع خاصی از نیازهای مشتریان را نشان دهد و اینکه چه نوع از محصولاتی برای برطرف نمودن نیازهای مشتریان مفید و مقرون به صرفه است.

مطالعه این کتاب برای همه کسانی که علاقه‌مند به حوزه تأمین مالی خرد و توسعه آن در جهان اسلام می‌باشند، از جمله پژوهشگران، دانشجویان، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های توسعه‌ای چند جانبه و دو جانبه، بانک‌های توسعه‌ای و همچنین فعالان حوزه تأمین مالی خرد ضروری است.

علاقمندان جهت آشنایی بیشتر با سرفصل‌ها و کلیات این کتاب می‌توانند به این نشانی مراجعه نمایند

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید