بانکداری اسلامی در کشور لبنان
یکشنبه, 31 تیر 1397 13:24 لبنا بانکداری انجمن مالی اسلامی 1345

ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی لبنان در پایان سال ۲۰۱۶ به ۲۷۵ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۲٫۲ درصدی را تجربه نموده است.

ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی لبنان در پایان سال ۲۰۱۶ به ۲۷۵ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۲٫۲ درصدی را تجربه نموده است.

بانک مرکزی لبنان، برنامه استراتژیک بلندمدت خود را بر پایه تقویت نظام بانکی ترکیبی (متشکل از بانکداری سنتی و اسلامی) با هدف برخورداری از مزایای هر دو نظام تدوین و تصویب نموده است. بر این اساس، علاوه بر بانک‌های کاملاً اسلامی، بانک‌های سنتی نیز اجازه می‌یابند تا با تأسیس شعب اسلامی یا باجه‌های اسلامی وارد عرصه پررونق خدمات مالی اسلامی شوند.

پارلمان لبنان در فوریه سال ۲۰۰۴، قانون بانکداری اسلامی را به تصویب رساند و مجوز فعالیت در حوزه بانکداری و تأمین مالی اسلامی و همچنین وظیفه قانونگذاری و نظارت بر عملکرد بانک‌های اسلامی را به بانک مرکزی لبنان تفویض نمود. در حال حاضر، بانک مرکزی لبنان از همکاری بسیار نزدیکی با هیأت خدمات مالی اسلامی و سازمان استانداردهای حسابرسی بین‌المللی و سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی برخوردار است که این امر بر اعتبار و توانایی‌های بانک‌های اسلامی نوظهور در لبنان می‌افزاید.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات به دست آمده، ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی این کشور طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در حال افزایش بوده و از ۱۳۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۲۷۵ میلیون دلار رسیده است. میزان سود خالص آن نیز حدود یک میلیون دلار و میزان سپرده‌گذاری در پایان سال 201۶، بالغ بر ۱۸۸ میلیون دلار ثبت گردید که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۵، ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان تسهیلات اعطایی بانک مذکور نیز طی سال‌های مورد بررسی با نوسان همراه بوده است و در سال ۲۰۱۶ به ۳۸ میلیون دلار رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۵، ۱٫۲ برابر شده است.

علاقمندان می توانند جهت دریافت آخرین اطلاعات آماری بانکداری اسلامی در کشور لبنان به این نشانی مراجعه کنند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید