افول انتشار صکوک شرکتی و زیرساختی در کشورهای حوزه همکاری خلیج فارس
شنبه, 27 مرداد 1397 11:33 خلیج فارس همکاری صکوک انمن نالی اسلامی 1243

طبق پیش‌بینی موسسه رتبه‌بندی اس‌اندپی، حجم انتشار صکوک شرکتی و زیرساختی در این منطقه کمتر از میزان منتشر شده در سال گذشته خواهد بود.

طبق پیش‌بینی موسسه رتبه‌بندی اس‌اندپی، حجم انتشار صکوک شرکتی و زیرساختی در این منطقه کمتر از میزان منتشر شده در سال گذشته خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فایننشال سی‌پی‌آی، موسسه رتبه‌بندی اس‌اندپی اعلام کرده است که حجم انتشار صکوک شرکتی و زیرساختی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال پیش کمتر خواهد بود.

در منطقه خلیج فارس، تعداد زیادی از بانک‌های اسلامی وجود دارند که جزو ناشران صکوک به شمار می‌آیند، ولی تعداد ناشران شرکتی فعال در این بازار همچنان اندک است و در نتیجه حجم انتشار سالانه در این حوزه، نوسان زیادی دارد.

موسسه اس‌اندپی در گزارش خود اعلام کرده است که ۵۰ درصد از ۷٫۶ میلیارد صکوک شرکتی و زیرساخت منتشر در سال گذشته، مربوط به شرکت‌های آرامکو عربستان (با انتشار ۱۱٫۲۵ میلیارد ریال سعودی) و شرکت سرمایه‌گذاری دبی (با انتشار یک میلیارد دلار) بوده است که تاکنون در سال ۲۰۱۸، چنین حجم انتشاری نداشته‌اند.

با بهبود وضعیت نقدینگی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، بانک‌های حوزه خلیج فارس، تسهیلات با شرایط مناسبی به شرکت‌ها ارائه می‌دهند و انتظار تغییر عمده‌ای طی دوازده ماه آتی وجود ندارد. همچنین با تثبیت قیمت نفت و انتشار عمده صکوک دولتی، بیشتر نقدینگی سرمایه‌گذاران صرف خرید این‌گونه اوراق می‌شود.

موسسه اس‌اندپی همچنین در گزارش خود اعلام کرده که شرکت‌های حوزه خلیج فارس طی ماه‌های آتی در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری‌ها محتاط خواهند بود. این امر به دلایلی همچون مطرح شدن مالیات بر ارزش افزوده، اصلاحات در زمینه یارانه انرژی و دیگر اقدامات در راستای افزایش درآمد دولت‌ها رخ خواهد داد که موجب ایجاد فشار و عدم اطمینان برای برخی شرکت‌ها خواهد شد.

در سطح بین‌المللی، اشتیاق سرمایه‌گذاران برای خرید صکوک منتشر شده در کشورهای حوزه خلیج فارس، به دلیل تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه کاهش یافته است. از جمله این تحولات می‌توان به بازگرداندن تحریم‌های امریکا علیه ایران، مناقشات بین برخی کشورهای منطقه و جنگ‌های اقتصادی جهانی اشاره کرد که می‌تواند موجب اختلال در بازارهای سرمایه نوظهور گردد.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید