دلایل اصلی عدم تعادل در نظام بانکی
دوشنبه, 19 شهریور 1397 13:22 تعادل بانکداری اصلی انجمن مالی 1199

دکتر صالح آبادی: برخی از بانک ها داوطلبانه اقدام به شرکت داری کرده و منجر به این شده که امروزه با اموال مازاد بانک ها مواجه هستیم و در قانون رفع موانع تولید تکلیف بر واکذاری این املاک و دارایی ها شد.

دکتر صالح آبادی: برخی از بانک ها داوطلبانه اقدام به شرکت داری کرده و منجر به این شده که امروزه با اموال مازاد بانک ها مواجه هستیم و در قانون رفع موانع تولید تکلیف بر واکذاری این املاک و دارایی ها شد.

مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران و رئیس انجمن مالی اسلامی ایران گفت: برخی از بانک ها داوطلبانه اقدام به شرکت داری کرده و منجر به این شده که امروزه با اموال مازاد بانک ها مواجه هستیم و در قانون رفع موانع تولید تکلیف بر واکذاری این املاک و دارایی ها شد.

دکتر علی صالح آبادی در همایش هم اندیشی ملی الزامات عبور از چالش های پولی بانکی و ارزی در سال ۹۷ گفت: در شرایط فعلی اهمیت پرداختن به مباحث بانکی، پولی و ارزی بیشتر شده و جا دارد که به این مباحث صورت کارشناسی و فنی پرداخته شود؛ اين در حالي است یکی از موضوعات مهم در سیستم بانکی عدم تعادل منابع و مصارف در بانک ها است نتیجه این موضوع در اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی منعکس می شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: استقراض از سایر بانک ها و بازار بین بانکی اشکالی نداشته و امری معمول است اما نكنه اينجاست كه یک یا چند بانک نبايد با عدم تعادلی مواجه باشند و به صورت مستمر از منابع بانک مرکزی استفاده کنند.

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران تصريح كرد : اين موضوع، مشکلات و تبعاتی خواهد داشت كه البته ساز و کارها و راه های مختلفی بررسی شده که به نظر مي رسد برخی راه حل ها سطحی و بدون توجه به ریشه و حل مشکل است که در این شرایط توجه به مباحث ریشه ای ضروری است.

وی با بيان اينكه برخی مشکلات ناشی از مشکلات درون سیستم بانکی و برخی به موارد خارج از سیستم بانکی ارتباط دارد، تصريح كرد: یکی از این موارد مطالبات معوق است که ناشی از مشکلات درون برون سیستم بانکی است؛ موضوع دیگر، اموال مازاد بانک ها است که ناشی از تملک بانک ها و بنگاهداری است که بخشی اختیاری و بخشی اجباری بوده است.

صالح آبادی افزود: برخی از بانک ها داوطلبانه اقدام به شرکت داری کرده و منجر به این شده که امروزه با اموال مازاد بانک ها مواجه هستیم و در قانون رفع موانع تولید تکلیف بر واکذاری این املاک و دارایی ها شد که در شرایط فعلی بهترین زمان برای آزاد سازی این منابع است.

صالح آبادی درباره دیکر موارد عدم تعادل منابع و مصارف بانکدها، گفت: سومین موضوع بدهی دولت به بانک های دولتی و خصوصی شده است و همچنین کفایت سرمایه بانک ها و حساب داری تعهدی از دیگر موارد مهم در این زمینه است؛ اين در خالي است كه عدم تعادل درآمد و هزینه که سودآوری بانک ها را در پی دارد از جمله دیگر موارد مهم در عدم تعادل بانک ها است.

صالح آبادی ادامه داد: افزایش توجه به خدمات کارمزدی بانک ها یکی از موضوعاتی است که اگر افزایش یابد، این عدم تعادل را رفع خواهد كرد؛ به اين معنا كه زیرساخت هایی نیز برای کاهش این عدم تعادل ها وجود دارد و در بانکداری روز دنیا نیز نظارت بر مصرف وجوه سیستم بانکی، کاملا سیستمی و مکانیزه است.

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران اظهار داشت: در نظام بانکداری اسلامی هم بر این موضوع تاکید شده است، در اين ميان رتبه بندی، دیگر اقدام در این زمینه است و باید از نگاه وثیقه محوری به نگاه اعتبارسنجی حرکت کنیم و تمرکز بر اعتبار مشتری باشد.

وی اظهار داشت: ظرفیت سنجی مشتری از دیگر موضوع مورد توجه است که بر این اساس، میزان تحمل، عملکرد و توان مشتری از جمله مواردی است که باید بررسی شود و نیازمند بسترسازی است؛ البته نظارت بر بانک ها به خصوص بانک های خصوصی نیز از جمله موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

صالح آبادی گفت: بانک هایی که اضافه برداشت بیشتری دارند باید مورد نظارت بیشتری باشند و اجرای IFRS باعث شده تا بسیاری از ریسک ها در صورت های مالی بانک ها مشخص و مورد توجه قرار گیرد.

وی موضوع ارز را یکی از مباحث مهم روز اقتصاد ایران دانست و با تاکید بر اینکه تیم های رسانه ای و هماهنگ باید با جنگ روانی فعلی در کشور مبارزه کنند، خاطرنشان کرد: همانطور ک دشمن جنگ روانی ایجاد می کند ما نیز باید اقداماتی انجام دهیم و این شرایط را مدیریت کنیم. در این میان در بحث سیاست های ارزی باید به دو موضوع حواله های ارزی و اسکناس ارز نیز توجه شود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی افزود: اکنون حواله های ارزی با نرخ ۴۲۰۰ تومان و برخی کالاها تخصیص می یابدد که نیازمند نظارت دقیق است؛ اگرچه باید توجه داشت که نرخ دوم ارز در بحث حواله سامانه نیما است که ارز غیر نفتی به صورت نرخ آزاد عرضه و واردکنندگان برای واردات خریداری می کنند که خوشبختانه با سیاست جدید ارزی، بازار حواله مناسب و متعادل شده است.

وی با تاکید بر اینکه نرخ اسکناس بر بازار حواله موثر است، درباره بخش اسکناس، گفت: برخی کالاها و خدمات براساس اعلام بانک مرکزی امکان دریافت اسکناس را دارند و در هفته اخیر نیز به صرافی ها امکان واردات ارز داده شد؛ ضمن اینکه نرخ اسکناس و حواله ارز باید نزدیک به هم باشد و با ورد ارز توسط صرافی ها و بانک مرکزی به صورت محدود، به اندازه نیاز و با مدیریت و نظارت دقیق بازار ارز سر و سامان یابد.

به گفته وی برای آینده هم ضرورت دارد که عرضه و تقاضا در بازار مورد بررسی و نظارت قرار گیرد. همچنبن توجه به کالای ایرانی و تولید داخل نیز از دیگر موارد مهم است که ضرورت دارد بانک ها از تولید داخل حمایت و صادرات کالا نیز انجام شود و در این بین جریان نقدینگی نیز رصد شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره تحریم ها و عبور از این دوران اظهار داشت: باید ساختارهای مقابله با تحریم نیز شکل بگیرد و اختیارات لازم به کارگروه های ذر ربط داده شود و همچنین اتاق های عملیات نیز فعال و استفاده شود.

صالح آبادی با تاکید بر ضرورت تغییر و اصلاح ساز و کارهای بروکراسی در کشور خاطرنشان کرد: باید نگاه دستگاه نظارتی نیز تغییر کند، همچنین تعاملات با کشورهای همسایه و دوست از طریق پول های ملی بیشتر شود؛ در این میان لازم است از تکنولوژی های جدیدی مثل بلاک چین نیز استفاده کنیم .

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید