کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی

گزارش دفاع از پایان نامه"بررسی فروش استقراضی اوراق بهادار، آسیب شناسی مدل فروش تعهدی..."
جمعه, 21 آبان 1400 23:38 فروش استقراضی فروش تعهدی محمد جواد فرهانیان گزارش دفاع انجمن مالی اسلامی ایران 717
Gallery Image 1

گزارش جلسه دفاع از پایان‌نامه آقای محمد جواد فرهانیان، دانش‌پذیر دومین دوره DBA ‌بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران+ فیلم جلسه 

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران ، روز چهارشنبه 19 آبان ماه، آقای محمد جواد فرهانیان دانشپذیر دومین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران، پایان‌نامه خود را با موضوع "بررسی فروش استقراضی اوراق بهادار، آسیب شناسی مدل فروش تعهدی در بازار سرمایه ایران و ارائه رهیافتی نوین" ارائه نمود.

در ادامه به خلاصه‌‌ای از این پایان نامه اشاره شده است:

در مدل متعارف برای فروش استقراضی کارگزار نقش عامل میانی را بین مالک سهام و فروشنده استقراضی ایفا می‌کند درحالی‌که در مدل فروش تعهدی قرارداد وکالت بین مالک و فروشنده استقراضی است و کارگزار نقشی ندارد جز مقام تسهیل‌کننده. به‌طور ساده اگر قرارداد مدل متعارف را بخواهیم بشناسیم می‌توانیم مثال روابط سپرده‌گذار- بانک – وام‌گیرنده را در ذهن متبادر کنیم. این الگو در نظام بانکداری اسلامی هم پذیرفته‌شده و ابتکار جدیدی نیست؛ یعنی حتی اگر قرار باشد به الگوی قرارداد وکالت در فروش استقراضی تکیه شود پیشنهاد می شود این الگو بین مالک و کارگزار تنظیم شود و نه مالک و فروشنده استقراضی. روابط بین فروشنده استقراضی و کارگزار نیز می‌تواند بر اساس عقد مرابحه تنظیم شود تا دریافت سود شبیه بانک از وام‌گیرنده معضل شرعی نیابد.
اولین قدم متناظر سازی روابط بین بانک با مشتری وام گیرنده و مشتری سپرده گذار (مالک پول) با روابط بین کارگزار با مشتری وام گیرنده (فروشنده استقراضی) و مشتری سپرده گذار ( مالک سهام) است. بی شک قرار نیست در اینجا سهام همه نقش های پول را ایفا کند تنها هدف آن است که از نظام حقوقی مستولی بر روابط بین سه طرف (بانک/ سپرده گذار/ وام گیرنده) یا (کارگزار / مالک سهام/ فروشنده استقراضی) استفاده شود و مسئولیت ها و وظایف حاکم برای کنترل منافع و ریسک های حاکم بر قرارداد تنظیم شود.
اگر به‌عنوان یک سپرده گذار به بانک مراجعه شود و پول در حساب سرمایه گذاری بانک سپرده شده و بانک با نرخ سودی مشخص و معین به بازپرداخت سود اقدام کند امری پذیرفته شده از منظر حاکمیت شارع مقدس تلقی شده است. در ادامه حالت خاصی برای بازار سهام مبتنی بر روابط بانکی (در قالب نظام شبه بانکی) پیشنهاد می‌شود

far2

جهت مشاهده فیلم جلسه اینجا را کلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید