کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی

گزارش نشست تخصصی "نقش فرابورس در اقتصاد ایران، چالش ها و فرصت های پیش رو"
چهارشنبه, 23 تیر 1400 10:19 گزارش نشست نقش فرابورس دکتر امیر هامونی 856

به همت انجمن مالی اسلامی نشست تخصصی «نقش فرابورس در اقتصاد ایران» با ارائه دکتر امیر هامونی مدیرعامل این شرکت برگزار گردید.

دکتر هامونی در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از بازار فرابورس ایران در سال 99، به برخی اقدامات ویژه‌ی این شرکت مانند تامین مالی از طریق کرونا 1 و کرونا 2 اشاره نمود و بیان کرد طی این دو مرحله تامین مالی، حدود 30 میلیارد تومان جمع آوری شد.
همچنین وی با اشاره به رتبه بندی کارگزاری های برتر در سال 99 بر اساس معیارهای کیفیت، سلامت بازار، تخلفات، ارزش معاملات و مشتریان کارگزاری‌ها، این اقدام را از نوآوری‌های فرابورس دانست.
مدیرعامل فرابورس ایران ضمن تبیین نمودار ده‌ساله شاخص بازار فرابورس و نمودار سهم بازارهای مختلف این بازار گفت: سهم ابزار های نوین مالی حدود ۱۷ درصد از کل ارزش های بازار فرابورس است. وی در ادامه نیز شماتیک کلی بازار های فرابورس و شاخه های آن را ارائه نمود.
دکتر هامونی موارد زیر را اقدامات مهم فرابورس خارج از بحث بازارها معرفی نمود. ریگولاتوری مجوز پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، ایجاد دبیرخانه فین استارز برای حمایت از زیست بوم فعالیت‌های مالی و اخذ مجوز سندباکس و امکان شروع به کار آن که در این صورت میتوان از آن برای مقررات‌گذاری در حوزه فین تک استفاده نمود و لذا باعث میشود تا قوانین و مقررات همتای سرعت رشد تکنولوژی پیشرفت کند.
بحث تئوری های رشد درون زا (Endogenous Growth)
دکتر هامونی گفت: در علم اقتصاد مدل های رشد مختلفی داشتیم اما آقای پل رومر که نوبلیست اقتصاد است تئوری داد تحت عنوان رشد درون زا (Endogenous Growth). در یک مطالعه ای GDP و رشد اقتصادی کشورها را با هم مقایسه کرد و معمولا ما در مدل های رشد می‌گوییم کشورها از یه K صفری شروع به رشد می‌کنند تا به یک K استاری برسند در آنجا متغیر های رشد مانا می‌شد و اصطلاحا اقتصاد GDP به پایداری می‌رسید اما در مطالعات ایشان می‌بینیم که بعضی کشورها به همگرایی نرسیده و گاهی به واگرایی هم رسیده‌اند لذا با بررسی بیشتر دیده شد نقش نوآوری و تکنولوزی و افراد نوآور می‌تواند موثر باشد و در اینجاست که اقتصاد دانش بنیان به وجود می‌آید. بنابراین اگر کشور بخواهد رشد جدیدی داشته باشه باید در مورد تزریق دانش و تکنولوزی به شرکت ها فکر اساسی انجام بدهد. فرابورس چند سالیست توانسته قدم‌های کوچکی در این راستا بردارد. ما با همین نگاه رفتیم سراغ بازار دارایی فکری، رفتیم سراغ vc ها، اوراق نوآوری و صکوک نوآوری، ولی تا مقصود مطلوب راه زیاد است و لازم است اقدامات اساسی تری نیز انجام شود.
وی ادامه داد: شاخص نوآوری برای شرکت هایی که دانش محور هستند و با دانش اشتغال زایی می‌کنند، از قیمت و بازدهی نقدی این شرکت ها جدا شود و در شاخص نوآوری ساماندهی شود مانند شاخص راسل ۲۰۰۰ که برای شرکت های با سرمایه های متوسط و کوچک می‌باشد ولی می‌شود با همون فرمول‌هایی که از این شاخصها بدست می‌آیند، شاخص نوآوری را هم بوجود آورد. لذا نقش فرابورس در اقتصاد دانش بنیان می‌تواند به عنوان نهاد های پیشران این مسئله باشد.
بازار بدهی
مدیر عامل فرابورس ایران در این بخش ضمن ارائه تصویری اجمالی از آمار بازارهای مالی و بازار های بدهی کشور و تبیین سیر توسعه ابزار های نوین مالی در فرابورس ایران به روش دولت و عقودی که دولت برای تعهدات و بدهی های خودش استفاده می‌کند پرداخت. وی گفت: تامین مالی از طریق تنوع بخشی روشها و ابزارهای تامین مالی ویژگی هایی دارد که مهمترین مسئله ایجاد انضباط مالی برای دولت است که مقوله بسیار جدی می‌باشد. در همین راستا وی به معرفی اوراق گام پرداخت و گفت: اوراق گام، به عنوان گواهی اعتبار مولد شبیه اوراق خزانه اسلامی است، اما برای بخش خصوصی و زنجیره ارزش یک صنعت است. یعنی شرکت هایی هستند که محصولاتی تولید می‌کنند که کالا های واسطه ای هستند و تا به مصرف کننده برسند مسیرهای مختلفی را طی خواهند کرد و این اوراق، اوراقی هستند که دست به دست می‌تواند بین شرکت ها منتقل شود. لذا با هماهنگی بانک مرکزی و سازمان بورس به صورت آزمایشی در سال گذشته انجام شد که در آینده می‌تواند مشکلات زیادی از صنایع را حل کند. محور اصلی هم در این بازار خود بانک ها هستند و با ضمانت بانک ها اوراق می‌تواند در بازار منتشر شود و جنس عقد فقهی هم خرید دین و عقد ضمان است. همچنین در ادامه به فرایند اجرایی گام اشاره شد. اسناد خزانه اسلامی اوراقی که دولت بابــت تسویه بخشی از بدهی هاي خود به پیمانکاران غیردولتی واگذار می‌کند. این اسناد، سود پرداختی طی دوره ندارند و صرفا مبلغ اسمی آن در سررسید قابل پرداخت است. ازاین رو پیمانکارانی که معادل بدهی خود اوراق دریافت کرده اند، می‌توانند در صورت تمایل و براي وصول طلب خود قبل از سررسید یک ساله، این اوراق را در فرابورس ایران و با قیمت بازار به فروش برسانند. می‌توان گفت از منظم ترین مکانیزم هایی است که دولت توانسته راه‌اندازی کند و این می‌تواند گسترش پیدا کند. سهم بازار بدهی از کل بازار اعتبارات کشور به صورت نموداری بیان شد و این نمودار نشان می‌دهد علیرغم رشد مقداري بازار بدهی در کشور، هنوز سهم تأمین مالی از طریق بازار بدهی بسیار ناچیز است.
اوراق مرابحه عام
وی در ادامه گفت: اوراق مرابحه عام، یکی از انواع اوراق مرابحه است که در آن خریداران اوراق به ناشر وکالت می‌دهند نسبت به خرید نقدي کالا یا خدمات مورد نیاز از فروشنده و فروش آن به خود در قالب بیع مرابحه اقدام نماید.
در انتشار اوراق مرابحه عام، ناشر همان بانی است و از خدمات نهاد واسط در این نوع انتشار استفاده نمی گردد.

بازانتشار یا Reopening
در این شیوه بانک مرکزي و شرکت فرابورس ایران برگزاري اولین حراج را اطلاع رسانی کرده و مشارکت کنندگان می توانند سفارش هاي خود را تا مهلت مشخص‌شده از طریق سامانه هاي ذي ربط در بازار پول/ سرمایه ارسال نمایند. بورس مربوطه براساس اطلاعیه هاي منتشر شده نسبت به مظنه گیري و دریافت سفارش از نهادهاي مالی، بیمه ها و صندوق هاي بازنشستگی اقدام می نماید. سفارش هاي دریافت شده به وزارت امور اقتصادي و دارایی ارسال شده و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، نسبت به تعیین قیمت و نرخ هاي پذیرفته شده در سازوکار حراج براي عرضه اوراق با اولویت سفارش دهندگان در فرآیند حراج اقدام می نماید. سپس وزارت امور اقتصادي و دارایی براساس قیمت و نرخ کشف شده در سازوکار حراج، به صورت تدریجی اقدام به پذیره نویسی و فروش اوراق بهادار خواهد کرد.
عملیات بازار باز
شاید عملیات بازار باز مهمترین اقدامی بود که بانک مرکزی در این زمینه انجام داد. بانک مرکزی که در گذشته به نوعی دستوری نرخ تعیین می‌کرد الان به عنوان بازارگردان بزرگ در این بازار حضور پیدا می‌کند و اوراق را خودش خرید و فروش می‌کند و از سال گذشته که از مجلس مجوز گرفت و وارد بازار بدهی شد توانست تاثیر زیادی در کنترل نرخ تورم داشته باشد.
تقریبا ۸۳۰ هزار میلیارد تومن جمع ارزش معاملات بازار بدهی بوده که ۵۳۰ هزار میلیارد تومن سهم بانک مرکزی در دو طرف خرید و فروش بوده و این مصداق ایجاد نقدینگی نبوده و این مبلغ در دو طرف خرید و فروش بوده و در بازار ثانویه با کمک فرابورس، بانک ها و بانک مرکزی باعث شده تا نرخ بهره کنترل گردد و نوسانات نرخ بازار بدهی نیز کنترل شود.

بحث شاخص صکوک سیندکس (sindex)
بحث دیگری که دکتر هامونی به آن پرداخت، معرفی شاخص سیندکس بود. وی گفت: این شاخص، معیاري براي نمایش بازدهی و ریسک بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران است، تا پیش از این هیچ شاخصی براي معیارسنجی بازار بدون ریسک وجود نداشته است و در بهمن ماه 99 براي اولین بار از شاخص صکوك فرابورس ایران رونمایی شد. این شاخص می تواند یکی از مهم ترین اهداف ارزیابی عملکرد مدیران پرتفوي صندوق هاي با درآمد ثابت باشد تا عملکرد این صندوق ها نسبت به شاخص، بررسی و مقایسه شود. مبناي محاسبه این شاخص اوراق دولتی، اسناد خزانه، اوراق کوتاه مدت و بلندمدت و ترکیب آن هاست. از اهداف شاخص صکوك فرابورس ایران را می توان فراهم کردن امکان ایجاد صندوق هاي مبتنی بر شاخص، انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی، ساده کردن تحلیل براي سرمایه گذاران خرد جهت تصمیم در مورد سرمایه گذاري در بازار بدهی و دقیق تر کردن ارزش‌گذاريها به کمک تعیین معیاري براي نرخ بازده بدون ریسک عنوان کرد. مشارکت خوب و سازنده بازار فرابورس با نهادهای درگیر مانند بانک مرکزی که در راه اندازی بازار متشکل ارزی به وجود آمده است و این می‌تواند برای مثال بین بورس کالا و جهاد کشاورزی قابل تکثیر باشد.
دکتر هامونی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه تکنولوژی انجام شده است به توسعه محصولات زیر اشاره نمود:
سامانه معاملاتی واچار
سامانه فراسا برای اعضا و نظارت و همینطور پذیرش شرکت ها
سامانه فرساد برای ساماندهی اسناد خزانه اسلامی و باقی اوراق در این سامانه
 سامانه برگزاری مجامع الکترونیک
سیندکس (sindex)

چالش‌های پیش‌رو:
در ادامه وی به برنامه پیش رو فرابورس اشاره نمود و ضمن بیان چالش های پیش‌رو فرابورس گفت:
چالش هایی که در حوزه کلان اقتصاد داریم که می‌توان به «ناسازگاری برنامه های بهینه» اشاره کرد. به عنوان مثال سازمان بورس یه تصمیم بهینه ای می‌گیرد و وزارت صمت نیز تصمیمی می‌گیرد که برای وزارت هم بهینه است ولی در سطح کلان باعث ایجاد ناسازگاری‌هایی می‌شود. مانند صنعت فولاد و نیروگاه های برق که باعث ایجاد خاموشی های گسترده در سراسر کشور شده است که ناشی از این ناسازگاری برنامه های بهینه است. همین نگاه را در صنعت سیمان و خودرو می‌بینید و پیشنهاد، ایجاد شورای ثبات مالی است که یک شورای بالادستی است که می‌تواند کشور را برای ایجاد ثبات مالی کشور در بحث تصمیم گیری کلان هماهنگ تر کند.
قیمت گذاری دستوری خود از چالشهای اصلی بازار است. راهکاری که بازار سرمایه می‌تواند در امر رفع قیمت گذاری دستوری موثر باشد بدین شکل است: در گذشته در فعالین و معامله گران بازار سرمایه معمولا در سمت عرضه اقتصاد فعال بودند اما از پارسال که مردم حضور گسترده در بازار داشتند، در واقع اقلیم بازار سرمایه عوض شده و بالغ بر ۵۰ میلیون نفر سر سفره بورس هستند و از آن منتفع هستند. اگر در گذشته تعبیر می‌شد که از جیب ۴۰۰ هزار نفر به جیب ۶۰۰ هزار نفر خریدار خودرو بدهیم چه بسا باعث می‌شد رفاه ایجاد شود؛ اما در حال حاضر اقلیم عوض شده و اگر صنعت خودرو را بررسی کنیم، می‌بینیم چند ده میلیون نفر ذینفع سهامداری این شرکت ها هستند و در اینجا اگر قرعه کشی شود که ۳۰ هزار نفر خودرو بخرند دولت نمیتواند از جیب چند میلیون نفر بزند و به جیب چند هزار نفر برود که این حق الناس است. اینگونه عدالت رعایت نمیشود و باعث ایجاد رانت و مشکلات دیگری می‌شود. از این‌رو با حضور مردم در بازار می‌شود این چالش را رفع کرد. به طوری که وقتی قیمت محصول بالا می‌رود مردمی که در حال حاضر سهامدار آن شرکت است، نسبت به افزایش قیمت منطقی و عرفی معترض نخواهند بود و می‌تواند منتفع نیز بشود و این حضور مردم می‌تواند قیمت گذاری دستوری را مدیریت بکند و رقابت پذیری را نیز کنترل کند و بتواند توسعه پیدا کند. آن وقت هدفمندی یارانه‌ها کنترل نیز می‌شود و این باعث کنترل مسئله کسری بودجه می‌شود و اگر کسری بودجه کنترل شود می‌تواند ریشه تاریخی تورم و گرانی در کشور حل بشود؛ چرا که کسری بودجه در ایران سهم بالایی در تورم دارد. البته این حضور مردم لزوما حضور مستقیم نیست و مردم می‌توانند از طرق صندوق های مختلف نیز به صورت غیر مستقیم از این موضوع ذینفع باشند.
بحث باور ما به توانایی ملی و منابع انسانی و سرمایه انسانی مسئله‌ای است که نیاز است به آن بیشتر پرداخته شود. مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه گفت: دو قطبی بین دو فرهنگ تامین مالی بانک محور و بازار محور، دوقطبی خوبی نیست چون این دو بازار که هیچگاه در مقابل هم نبودند. این دو قطبی می‌تواند در هم تنیده شود و اقتصاد کشور می‌تواند با تامین مالی ابزار محور به کارایی بالاتری برسد. لذا نباید حس رقابت منفی ایجاد کنیم و بورس و بانک را در مقابل هم قرار دهیم. نمونه موفق این موضوع عملیات بازار باز است که این می‌تواند در بازار های مختلف گسترش داده شود.
در ادامه این نشست، سوالات حاضرین پاسخ داده شد.
 سوالات
 سوال: بازار سوم ظرفیت بسیار خوبی در تامین سرمایه طرح های احداثی جدید به صورت غیر بدهی می باشد، مانند پذیره نویسی های قبلی اما آنچه دیده می‌شود استقبال از آن قدری کم است. دلیل آن چیست و برنامه ها برای آن چیست؟
 پاسخ : مسئله دو چالش دارد که این دو در طول هم قرار دارند. شرکت سهامی عام در شرف تاسیس برای اینکه بازار اولیه آن تحریک شود لازمه اقتصاد ایران است،ولی یک چالش داریم و آن این است که قانون تجارت باید اصلاح شود. در حال حاضر اگر سهام شرکت های سهامی عام را بخواهیم پذیره نویسی کنیم، مرحله بعدی باید مجمع موسس برگزار کند و گواهی فعالیت دریافت کند و آن گواهی موقت تبدیل به برگه سهم شود و تا مادامی که این کار نشود نمی‌تواند معامله ثانویه را شروع کند و از طرفی بازار ثانویه عرضه اولیه داریم که فردای روز عرضه اولیه یا عرضه عمومی بازار ثانویه تشکیل می‌شود که ما می‌بینیم این ظرفیت برای شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس وجود دارد. چون گواهی موقت سهام در قانون تجارت قابل معامله نیست، لذا این می‌تواند تغییر کند و بعد از پذیره نویسی شرکت های عام در شرف تاسیس می‌توانند در بازار ثانویه حضور داشته باشند و این بازار ثانویه است که باعث رونق بازار اولیه خواهد شد.

 سوال :مشکلی است که ابزار هایی که در فرابورس هستند با توجه به عمق بازار ما و نقدینگی موجود در آن زیاد هستند و نتیجه آن این است که هم اکنون قدرت نقدینگی به قیمت سهام توان آن را ندارد و این سبب قفل چند ماهه سهام می‌شود که عمده آن در فرابورس است. بهتر نیست در گسترش ابزار ها و تامین نیاز های بودجه ای دولت در بازار به نقدینگی بازار توجه شود؟ اگر کشش داشت نباید قفل می شد و اگر ابزار ها کم است پس چرا بازار حبابی شد که به نظرم این کار عمدی بوده است.
 پاسخ :این نکات که مطرح شد هر کدام یک سوال مجزاست.
 اینکه بعضی سهم ها قفل شدند برمیگردد به بحث دامنه نوسان و حجم مبنا که فرابورس تا یک سال و نیم گذشته حجم منبا نداشت که باعث می‌شد فشار فروش یا خرید بعد از ۲ الی ۳ روز تخلیه شود و سهم به تعادل برسد؛ اما به هر حال تصمیمی گرفته شد که متغیر های غیر اقتصادی در کشور مثل فضای مجازی که به بازار لطمه می‌زدند، باعث شد این حجم مبنا ایجاد شود که این باعث آن شد صف های فروش دو سه روزه تخلیه نشوند و فشار همچنان وجود داشته باشد. سوال بعدی این بود که دولت در بازاری که کشش ندارد چرا تامین مالی می‌کند، اما دولت در حقیقت در سال گذشته در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی کرده است که عدد بزرگی نیست و معادل ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس در سال ۹۸ نیز تامین مالی نکرده است و آن چیزی که در رسانه ها عنوان می‌شود عرضه اوراق دولت است که دولت در سال گذشته از این طریق بالای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی کرده است که این‌ها مخاطب خاص خودش را دارند که بانک ها و صندوق ها با درآمد ثابت هستند؛ لذا این‌ها مسئله ای است که آنچنان بیان نشده است و به عنوان ناظر بازار نمی‌توان گفت که همه اینها تقصیر دولت است.

سوال:ارتباط بین قیمت دستوری برق و قطعی هایی که این روزها پیش می‌آید را بیشتر توضیح بدهید و اینکه آیا مردم کشش این افزایش قیمت برق را دارند یا خیر؟
 پاسخ: قیمت گذاری همان نکته ای است که بیان کردم وقتی قیمت گذاری دستوری در نظام برق داریم، البته بخشنامه اخیر وزارت نیرو که قیمت را به ازای هر کیلووات ساعت ۱۶ تومان اعلام کرد که تا حدودی به نفع نیروگاه ها شده است ولی این مبلغ همچنان کفاف هزینه های آنها را نمی‌دهد. همچنین مدیران شرکت های برق از سال گذشته به ما هشدار دادند که در سال اینده ما قطعا قطعی برق خواهیم داشت که این نشانگر این است که نیروگاه ها نتوانستند پروژه های توسعه ای خودشان را اجرا کنند، و اینکه مردم از افزایش قیمت برق حتما ناراضی خواهند بود؛ اما مسئله چیز دیگری است و بیان کردم بورس می‌تواند برای رفع این چالش کمک کند. به طوری که اگر مردم به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم سهامدار نیروگاه هستند و اگر قیمت برق افزایش یابد باعث خواهد شد درآمد مردم از سهام این نیروگاه افزایش پیدا کند و اگر قیمت برق را به سمت واقعی شدن ببریم و این بحث هدفمندی یارانه ها را اصلاح کنیم می‌شود مصرف نیز مدیریت شود. مدیریت مصرف در صورتی ایجاد خواهد شد که قیمت رقابتی شود که اگر این نظام بتواند درست تبیین شود، برای مردم این چالش به راحتی قابل حل خواهد بود که این مسئله نیاز به مدیریت درست و شفاف و کامل است.
اصل اساس قطعی برق به عنوان ناظر بازار این است که سرمایه گذاری در طرح های توسعه نیروگاهی حداقل در یکسال گذشته نشده است و این عدم رشد در برابر رشد حدودا ۸ درصدی مصرف برق در هر سال است که این مقدار حدودا ۶۴۰۰ مگاوات می‌باشد. یعنی باید حداقل ۶ نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی در شبکه تولید برق سالانه ایجاد شود که این دلیل اصلی قطعی برق است.

 سوال:چرا یک سری بازار ها تا ساعت ۱۵ ادامه پیدا می‌کند و آیا این باعث ناهماهنگی در روند کلی بازار نمی‌شود؟
 پاسخ: بله، ساعت ابزار های نوین مالی رو گسترده‌تر کردیم تا ساعت ۳ بعد از ظهر که دلیل عمده آن این است که ما در حوزه ابزارهای درآمد ثابت که عمده مردم در ایران با این ابزارها عجیم هستند و میزان ریسک گریزی آنها اثبات شده است که ما بتوانیم خدمات را در حوزه ابزار های نوین مالی و صکوک و ETFها بتوانیم گسترده‌تر کنیم. یکی از خاصیت های این می‌تواند سرمایه گذاری های غیر مستقیم رو گسترش بدهد و هرچه بتوانیم خدمات این بازار را گسترش بدهیم و بتوانیم به ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته برسانیم تا بازار خدمات رسانی بکند تا بتوانیم سرمایه گذاری غیر مستقیم را گسترش دهیم.

سوال :شرکت فرابورس چطور در نقدشندگی نماد ها اثر گذار است؟
 پاسخ: مستقیما نمی توانیم نماد های فرابورس را نقد شونده کنیم اما می‌شود با بازار گردانی، دامنه نوسان و حجم مبنا که این‌ها توامان میتوانند باهم دیده شوند، نقدینگی را کنترل کرد. مطالعاتی هم در این حوزه در حال انجام است که انصافا بازارگردانی توانسته طبعات احتمالی سنگینی که ما پیش‌بینی کرده بودیم را در بازار مدیریت کند ، ولی نمی‌توان ادعا کرد که در این حوزه ۱۰۰ درصد موفق بودیم ولی به هر حال ابزار خوبی بوده که توانسته در کنترل نقدشوندگی موثر باشد.

سوال :چراSME ها در فرابورس رشد نمی‌کنند و فرابورس در این زمینه و برای تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط چه برنامه ای دارد؟
 پاسخ : ما تقریبا ۲۲ ابزار در این ۱۰ ساله راه اندازی کرده ایم و بعضی رونق پیدا کردند و بعضی هم رونق نداشتند؛ مثل بازار های SME ها. هدف این است بازار را بازطراحی می‌کنیم که انشالله در چند ماه آینده شاهد گسترش بازار با حضور شرکت های حتی بزرگ ، آغاز به کار کنیم.

 سوال :اگر بخواهیم تامین مالی را از بانک به بورس منتقل کنیم، هم اطلاع رسانی و آموزش بنگاه ها لازم است و هم سهولت فرایند های انتشار صکوک. برای فرایند تامین مالی بنگاه ها از صکوک چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟
 پاسخ : بحث فرایندی صکوک باید در مواردی اصلاح شود که گاها آنها را تغییر دادیم که باعث سهولت فرایند بشود ولی باید این اقدامات جدی تر صورت بگیرد.

سوال :مبحث سندباکس که ایده بسیار خوبی بود، آیا این موضوع جهت توکنایز کردن دارایی ها هم در آینده می‌شود از آن استفاده کرد؟ برنامه ای برای آن وجود دارد؟
 پاسخ :ما ده سال پیش در بورس صکوک هواپیمایی ماهان که ارزش جمع آن ۹۰ میلیارد تومان بود که ما آن را تقسیم کردیم به ۹۰۰ هزار برگه ۱۰۰ هزار تومانی و هرکسی که این اوراق را خریداری کرده بود همانند آن بود که بخشی از هواپیما را مالک است که آن را با اجاره به شرط تملیک، با پرداخت اجاره بها ماهان تملیک کرد. لذا در توکنایز کردن می‌شود گفت نرم افزار و تکنولوژی عوض شده است که این در اصل همان است ولی بله درست است، ما در سندباکس درخواست ها را در محیط آزمون ۶ ماهه بررسی و آزمایش می‌کنیم و اگر تایید شد در ادامه روند قانون گذاری انجام می‌شود.

سوال :با توجه به دغدغه جناب عالی در مورد ثبات اقتصادی به خصوص در مورد تصمیم گیری هایی که به آن اشاره کردید نسبت به تغییراتی که در نیمه دوم سال ۹۸ و ۹۹ در بازار سرمایه اتفاق افتاد نظر خودتان چیست؟ مثل تغییرات پی در پی در دامنه نوسان و تغییرات قوانین دامنه بازار پایه و غیره؟
 پاسخ :به صورت خلاصه میتوان گفت علت اساسی نوسانات سال ۹۸ نه تغییرات دامنه نوسان بود و نه تصمیمات سازمان بود و نه جوی که در داخل بازار که بخواهد ناشی از رفتار مردم در بازار باشد. علت اتفاقات پارسال مربوط می شود به نقدینگی در کشور و رشد پایه پولی و دلیل آن هم فقط بانک مرکزی نبوده است. ریشه این نقدینگی مربوط می شود به بهار ۹۸ که حوادث ناگوار سیل بوجود آمد که در آن زمان دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی را درخواست کرد که به سیل زدگان برساند و ۷۵ هزار میلیارد تومان دیگر در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به دلیل کرونا اتفاق افتاد ، که جمعا میشود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان که اگر با ضریب ۷ سرعت گردش پول حساب کنیم می‌شود بیشتر از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی. از این عدد خلق شده حدودا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شده است و مابقی این مبلغ وارد بازار های موازی مثل طلا و سکه و... . اما تغییر دامنه نوسان فرصت تصمیم گیری را به مدیران تا حدودی اعطا می‌کند؛ مثل سیل بندی می‌ماند که مردم روستا سریع انجام می‌دهند و علت جای دیگر است که به نظر بنده ایجاد نقدینگی بوجود آمده در کشور است.

جهت مشاهده فیلم این جلسه اینجا را کلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید