هفدهمین نشست از سلسه نشست های تخصصی مالی اسلامی با حضور دکتر مجید کریمی کارشناس سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو کمیته پژوهش انجمن مالی اسلامی ایران و دکتر یونس سلمانی پژوهشگر و مدرس اقتصاد مالی در سالن کنفرانس گروه راهبران اقتصادی آرمان برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر کریمی به اهمیت ، ضرورت وملاحظات دولت در تامین مالی از طریق انتشار اوراق پرداخت و گفت :این که اوراق کجا منتشر شود ، مدیریت بدهی های دولت و مدیریت دارایی های دولت به چه طریقی صورت گیرد از مباحث مهم تامین مالی دولت است. در حال حاضر استفاده از صکوک و اسناد خزانه اسلامی در کشور وجود دارد که ملاحظات خاص خود را می طلبد. در حال حاضر به این نتیجه رسیده ایم که اسناد خزانه به صورت شرعی و فقهی در کوتاه مدت میتواند ابزار مناسبی برای تامین مالی دولت استفاده شود و تسویه پیمانکار ها از این طریق صورت گیرد. این تعهدی است که دولت باید به آن پایبند باشد. بر اساس چه ساختار و وجوهی از مدیریت مالی دولت این اسناد منتشر می شود؟در مورد این مسائل متاسفانه دقتی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در این نشست به شش مبحث اصلی درباره تامین مالی دولت میپردازیم که عبارتند از:1- نهاد دولت؛ حدود و ثغور فعالیت آن  2-ساختار جریان و انباره مالی دولت (بودجه و ترازنامه دولت)   3-بازی پانزی: کسری بودجه ساختاری و انباشت بدهی  4-پیامدهای اقتصاد کلان بدهی¬ها و تعهدات مالی دولت   5-ساختار سازمانی و نهادی جهت مدیریت تعهدات و تامین مالی دولت  6-شیوه تامین مالی دولت بر اساس ملاحظات اقتصادی، حقوقی و شرعی 

در ادامه یونس سلمانی گفت: تعریفی که از دولت در مراجع و عام مردم بیان می شود با تعاریف استاندارد و سازوکار های بین المللی متفاوت است و این تعاریف در شرح وظایف امور اقتصادی نهاد های کشور نقش آفرین است.

سلمانی اضافه کرد: تمام نهاد های اقتصادی کشور حقیقی و یا حقوقی هستند که اگر تحت نظارت دولت قرار نداشته باشند و دولت تسلطی بر آنها  نداشته باشد به عنوان نهاد خانوار، موسسات در خدمات خانوار و شرکت¬های خصوصی تقسیم بندی می شود و اگر تحت نظارت دولت باشند و یا توسط دولت کنترل شوند به عنوان نهادهای بخش عمومی فعالیت می کنند.

وی با طرح این سوال  که آیا خدمات نهادهای بخش عمومی به شیوه بازاری عمل می کنند و یا به عبارتی بخش خصوصی هم قادر به ارائه آن خدمات هستند و یا خیر؟ افزود: مجموعه اگر به شیوه یاد شده عمل کند به عنوان شبه شرکت عمومی طبقه بندی می شود و باالعکس اگر فعالیت واحد غیر بازاری  باشد و واحد یک بخش کمکی مالی محسوب نشود، می توانیم به عنوان نهاد عمومی بشماریم و در مجموع شرکت های عمومی  حسب خدماتی که ارائه می کنند تحت عنوان شرکت مالی و غیرمالی فعالیت می کنند هر آنچه از بخش عمومی شامل این شرکت ها نباشد، به عنوان دولت عمومی باقی می ماند.

سلمانی با بیان اینکه دولت عمومی شامل مجموع فعالیت های غیر بازاری می شود، خاطرنشان کرد: شرکت های عمومی به 2 گروه مالی و غیر مالی تقسیم می شوند و شرکت های عمومی مالی 2 مسیر سپرده پذیری و یا غیر سپرده پذیر را طی می کنند.

وی ادامه داد: مصداق شرکت های عمومی سپرده پذیر بانک های دولتی و بانک مرکزی هستند و از نمونه شرکت های غیرسپرده پذیر می توان به شرکت¬های بیمه دولتی و بیمه مرکزی اشاره کرد.  دولت عمومی هم در سه سطح دولت مرکزی، دولت ایالتی و دولت محلی تعریف می شود اگر این 3 سطح را با وضعیت داخلی کشور تطبیق دهیم می توان دولت مرکزی را مجموع وزارت خانه ها که در تهران مستقر هستند، دولت ایالتی را با کمی چشم پوشی از برخی ویژگی ها استانداری ها و دولت محلی را هم به شهرداری ها مدنظر قرار بدهیم.

سلمانی ابراز کرد: طبق 3 سطحی که کارکرد های آن برای بخش دولتی در ایران تطبیق داده شد، استانداری ها در امر تامین مالی نفوذی پیدا نمی کنند و وزارت خانه ها و شهرداری ها بیشتر موضوع بحث تامین مالی قرار می گیرند.

وی ضمن تطبیق و توضیح سطح ها  اذعان کرد: زمانی که سخن از تامین مالی به میان می آید مقوله ساختار مالی در واحد اقتصادی اهمیت ویژه ای پیدا می کند و به طور کلی می توان ساختار مالی واحد اقتصادی را شامل 2 مجموعه ساختار "جریانی" و ساختار "انباره" دانست. در ساختار جریانی موادری همچون بودجه دولت (در شرکت ها صورت حساب سود و زیان) مورد بررسی قرار می گیرد و در ساختار " انباره " به مواردی همانند ترازنامه پرداخته می شود.

سلمانی ضمن اشاره به اهمیت ساختار مالی در تامین مالی، اظهار کرد: ساختار مالی جریانی و انباره ای واحد اقتصادی در کنار یکدیگر و به شیوه مکمل بهترین راهکار بهینه تامین مالی را مشخص و معلوم می سازد.

وی عنوان کرد: دولت هر ساله ساختار جریانی خود را در قالب برنامه بودجه شکل می دهد. بر مبنای استاندارد بین المللی و همچنین حسابداری دولتی بودجه شامل سه بخش است. این بخش ها شامل تراز عملیاتی که مربوط به هزینه های جاری دولت و پوشش این هزینه ها توسط درآمد های جاری دولت است. بخش دیگر مربوط به تراز خالص تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه عمومی است و منظور از این تراز تغییر حالت دارایی های کشور به یک دارایی مولد است و از نمونه های آن می توان به استخراج و فروش نفت توسط دولت و تبدیل آن به دارایی های مولد اشاره کرد و در بخش سوم شکل گیری این ساختار بده بستان مالی است در قالب تراز واگذاری دارایی های مالی است.

سلمانی ادامه داد: آنچه در حسابداری بین الملی اهمیت دارد و متاسفانه به خوبی در ایران اجرا نمی شود، مربوط به  عدم تخصیص تمام درامدهای سرمایه ای به مخارج عمرانی و صرف بخشی عمده ی آن به جبران کسری تراز عملیاتی و صرف هزینه هایی همچون پرداخت حقوق کارکنان دولت است.

وی خاطرنشان کرد: تراز عملیاتی دولت تاکید بر پوشش هزینه های جاری دولت عمدتا از محل مالیات دارد که متاسفانه در کشور ما به دلیل مشکلات ساختاری در ارتباط با پایه و تلاش مالیاتی، این امر محقق نمی شود.

سلمانی در ادامه سخنان خود با توجه به وضعیت تراز خالص تملک دارایی‌های ‏ مالی در بودجه تشریح کرد: دولت هم همانند هر نهاد دیگر علاوه بر هزینه درآمد های عملیاتی و دارای های فیزیکی- سرمایه ایی، دارایی های دیگری یا بدهی های مالی را در اختیار دارد که محاسبات دارایی های آن تحت عنوان تراز خالص تملک و دارایی مالی مطرح می شود و دولت هر ساله دارایی های مالی را به شکل اوراق و استقراض منتشر می کند و در بیشتر اوقات بدهی به بار می آورد.

وی در مورد  وضعیت داخلی کشور در رابطه با تراز عملیاتی گفت:  ایران در مباحث مربوط به تراز عملیاتی همیشه دچار مشکل بوده و متاسفانه با کسری مواجه شده و تقریبا پس از شوک نفتی که نخستین بار در دهه 1350 به اقتصاد کشور وارد شد و همچنین به دنبال آن هزینه های عملیاتی دولت هم افزایش پیدا کرد، دولت ایران دچار افزایش مستمر در هزینه های جاری شد و کاهش این هزینه ها در سنوات بعد نیز صورت نگرفت این امر بدلیل چسبندگی به سمت پایین هزینه های جاری دولت رخ داده است. به عبارت ساده تر افزایش هزینه های جاری دولت را متعهد به پرداخت می کند.

سلمانی افزود: هزینه های دولت هیچگاه کاسته نشد و هزینه ها هم سیر صعودی به خود گرفت و این موضوع به جایی رسید که امروزه در مطبوعات صرف 98 درصد بودجه برای هزینه های دولت و پرداخت حقوق کارمندان و اختصاص کمتر از 2 درصد برای پروژه های عمرانی که حدود 20 الی 30 درصد آن موفق بوده را مورد هدف قرار داده است و این ها در نهایت نشان از بزرگی بخش عملیاتی دولت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به علت های عدم برجسته بودن مالیات در کشور پرداخت و افزود: ایران بر اخذ مالیات ها بر خلاف دیگر کشور ها تکیه ایی ندارد و علت آن مربوط به نقوص سیستم مالیاتی و عدم اجرای عدالت در اخذ آن و همچنین ضعف پایه مالیاتی در رابطه با محدودیت در بخش خصوصی است.

سلمانی ابراز کرد: در بهترین حال ممکن حدود 8 درصد جی دی پی کشور مالیات گرفته می شود و در تمام تلاش مالیاتی این سهم در نهایت به 13 الی 14 درصد می رسد و در چنین شرایطی کسری تراز عملیاتی قابل پوشش نیست زیرا نسبت کسری عملیاتی به مخارج جاری منطقی نیست، به عبارت دیگر همه درآمد های جاری پوشش داده نمی شود مثلا در سال 1380 حدود 87 درصد کل بودجه مربوط به مخارج جاری بوده. به طور حدود 35 درصد از مخارج جاری دولت هیچگاه با درآمد های جاری پوشش داده نشده است.

به گفته این اقتصاددان، بر اساس رویکرد و اصول اقتصاد کلان نمی توان همواره با کسری تراز عملیاتی مواجه بود و دولت باید در نهایت کسری ها را تامین کند اما با این حال حدود 4 دهه است که ایران کسری تراز عملیاتی دارد و درآمد های نفتی نمی تواند به طور مداوم پاسخی برای جبران این کسری باشد.

سلمانی در ادامه سخنان خود به وضعیت تراز دارایی های سرمایه ای بودجه اشاره کرد و گفت: با بررسی سابقه اقتصاد ایران متوجه می شویم که همیشه با مازاد دارایی سرمایه ایی مواجه بوده ایم، به بیان دیگر  آنچه کشور از ثروت خود را به فروش رسانده در مقابل آن را به شکل دیگری از ثروت تبدیل نکرده بلکه آن را درقالب هزینه به مصارف دیگری تخصیص داده است و این مسئله در آینده تبدیل به یک بحران جدی در کشور می شود.

وی اظهارکرد: دولت وظیفه دارد تا زیرساخت ها را برای بخش خصوصی آماده کند و اگر از فراهم سازی زیرساخت ها اجنتاب کند امکان رشد و فعالیت از بخش های خصوصی گرفته می شود پس دولت باید نقش حمایتی خود را عمدتا در قالب بودجه عمرانی که مربوط به فعالیت های توسعه ای دولت است ادامه دهد اما متاسفانه دولت از درآمد حاصل نفت حجم کمی را به بودجه عمرانی تخصیص داده و بیشتر درآمد صرف هزینه های عملیاتی شده است در حالی که نفت تنها سهم نسل فعلی نیست و نسل های بعدی هم سهمی از آن دارند و نمی توانیم از دارایی های آنها به نفع  نسل حاضر به صورت هزینه استفاده کنیم.

سلمانی ادامه داد: تراز مالی دولت هم همواره مثبت بوده و مفهوم این عبارت به این معناست که دولت ما منابع مالی را به خوبی جذب کرده اما هیچ همتی برای تصویه بدهی ها نداشته است؛ طی چند دهه اخیر بدهی های دولت انباشت شده و امکان تبدیل به بحران  وجود دارد پس دولت باید نسبت به تسویه بدهی های خود در بلندمدت توجه ویژه ایی کند.

وی بیان کرد: برخی معتقدند که امکان دارد دولت دارایی های کشور را در بخش های  همانند خرید سهام و یا اوراق بین المللی سرمایه گذاری کرده است، اما تراز مالی این گمانه زنی ها را رد می کند لذا تخصیص دارایی ها به هزینه های عملیاتی تراز مالی را مثبت کرده است و کسری عملیاتی که از محل درآمدهای نفتی پوشش داده نشده را با انتشار اوراق بدهی، برداشت از اسناد خزانه، صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی پوشش داده است.

سلمانی عنوان کرد: تمامی موارد مذکور نشان دهنده نیاز دولت به سازماندهی تامین مالی و مدیریت بدهی ها است و اگر دولت به سازماندهی این 2 موضوع نپردازد در میان مدت با مشکلات اساسی رو به رو می شویم و همچنین اقتصاد کل کشور به دلیل بحران مالی دولتی آسیب جدی می  بیند.

متاسفانه بدهی های دولت تاکنون ساماندهی نشده و برآورد صحیحی از میزان و افراد طرف حساب بدهی وجود ندارد و طی سال های اخیر اداره ایی در وزارت اقتصاد مامور پیگیری این موضوع شد اما تاکنون موفق به حل این معما نشده است و به همین دلیل افراد مختلف آمار های متفاوتی از حجم بدهی ها اعلام می کنند. در کل نبود ترازنامه دولت تصمیم گیری های مالی دولتی را دچار ابهام می کند زیرا تصویر و درک دقیقی از وضعیت مالی دولت وجود ندارد.

در ادامه نشست دکتر کریمی به نظریه های اقتصادی در ارتباط با مدیریت بدهی های دولت پرداخت و گفت: اگر نرخ رشد اقتصادی از نرخ رشد جمعیت و نرخ بهره پیشی بگیرد در این صورت اقتصاد در حال تعادل و ثبات قرار دارد. در غیر این صورت یعنی شروع  یک بحران برای اقتصاد و به خصوص اگر نرخ بهره از نرخ رشد اقتصادی پیشی بگیرد. این نکته به عنوان یک اصل اساسی در اقتصاد و مالی اسلامی مورد توجه است.

وی به ساختار سازمانی و نهادی جهت مدیریت تعهدات و تامین مالی دولت اشاره کرد و گفت:هر شرکتی، واحدی تخصصی برای تامین مالی و امور آن دارد ولی متاسفانه در کشور از این نظر دچار تشتت هستیم. یک بحث اصلی که در کشور های توسعه یافته و بعضا در کشور های در حال توسعه و اقتصاد های نوظهور وجود دارد ،مفهوم وزارت فایننس و خزانه داری است. در این کشور ها معمولا وزارت فایننس و خزانه داری در کنار وزارت اقتصاد قرار دارد و وزارتخانه ای مستقل است.از جمله وظایف وزارت خانه فایننس در دنیا می شود به مدیریت تعهدات و بدهی های دولت ، برنامه ریزی بودجه و سیاستگذاری مالی ، رصد و نظارت بر کلیه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی از منظر فرایندهای مالی و تامین نیازهای مالی آن‌ها  ، رصد و نظارت بر کلیه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی از منظر فرایندهای مالی و تامین نیازهای مالی آن‌ها و اخذ مالیات و تعرفه های گمرکی اشاره کرد. اما در کشور ما وزارت اقتصاد و دارایی داریم که کار تخصصی تامین مالی انجام نمی دهد و یا به عنوان مثال هر وزارتخانه ای از جمله بهداشت و اقتصاد برای خود اقدام به انتشار اوراق می کند. بررسی نیاز ها از طرف وزارتخانه ها مشکلی ندارد ولی این اقدامات نیاز به یک متولی و نماینده مرکزی دارد که در کشور این نهاد را  نداریم.

در ادامه دکتر کریمی به شیوه تامین مالی دولت بر اساس ملاحظات اقتصادی، حقوقی و شرعی اشاره کرد و افزود: فرض کنید که میخواهیم انتشار اوراق داشته باشیم،آیا در قسمت تامین کسری تراز عملیاتی اصلا مجاز هستیم که اوراق انتشار دهیم؟در جهان به این صورت شکل میگیرد و انجام می شود ولی مالیات ها صرف هزینه های عملیاتی دولت می شود. در کشور ما که مالیات وضع مناسبی و قابل قبولی ندارد و همه تصمیم گیری های داخل کشور در رابطه با انتشار اوراق مربوط به تراز عملیاتی است که این یعنی عدم مدیریت تعهدات دولت که میتواند ما را وارد بازی پانزی نماید.

وی افزود:نکته دیگری که در دولت باید در رابطه با پتانسیل و ظرفیت انتشار اوراق به آن توجه کنیم ،تامین هزینه تملک دارایی سرمایه است. در رابطه با کسری و تامین تراز عملیاتی ما می توانیم از انتشار اوراق استفاده کنیم. هر جایی که دین مسجل اتفاق بیفتد میتوانیم اوراق مربوط به خرید دین مانند اسناد خزانه را انتشار دهیم و به لحاظ شرعی و فقهی اشکالی ندارد. اوراق اجاره میتوانیم انتشار دهیم که ملاحظات خود را دارد. مثلا دارایی های دولت مشخص نیست و به این برمی گردد که ترازنامه دولت نداریم. ما در کشور 1300 هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم. از همین قسمت ما باید بتوانیم بسته های سرمایه گذاری تامین کنیم که در خدمت بخش واقعی اقتصاد قرار گیرد.

کریمی گفت: تامین مالی هزینه های سود و کارمزد استقراض از منابع داخلی و خارجی و سیاستگذاری مالی و مدیریت بدهی از طریق تغییر ترکیب ابزارهای تامین کسری مالی دولت نیز از نیازهایی است که ما به تامین مالی برای آن ها نیازمندیم و باید ملاحظات اقتصادی، فقهی ،حقوقی ، قانونی و نهادی(نبود وزارت فایننس در کشور ) را در رابطه با آن ها لحاظ کنیم .

کارشناس سازمان بورس و اوراق بهادار مروری بر وضعیت اوراق بهادار حاکمیتی در جهان کرد و گفت: انگلستان،ترکیه، بحرین، اندونزی و مالزی از کشورهایی هستند که  صکوک در آن ها برای نیازهای مختلف دولت انتشار می یابد.

وی گفت: در مالزی اوراقی در حال انتشار است تحت عنوان gls (gdp linl sukuk) یا cls( commodity link sukuk). این اوراق همان عقد اجاره است و از اجاره کلی فی الذمه برای انتشار این اوراق استفاده می کند.این اوراق به این دلیل انتشار می یابد که نرخ بهره از نرخ رشد اقتصادی پیشی نگیرد. در این اوراق بازدهی به بخش واقعی اقتصاد لینک می شود .

دکتر کریمی 14 مورد از ملاحظات تامین مالی نیاز های دولت را خاطر نشان کرد و افزود: عدم هماهنگی و سازگاری بین نرخ بازدهی اوراق دولتی و گزینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی ، ضرورت اسلامی بودن اوراق بهادار منتشره توسط دولت ،عدم تفکیک دقیق و شفاف طرح های انتفاعی و غیر انتفاعی عمرانی دولت، نبود ساز و کار قابل اطمینان برای تسویه اوراق بهادار اسلامی ،عدم پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای خریداران خارجی اوراق بهادار دولتی، عدم شناسایی دارایی های دولت جهت پشتوانه سازی آن ها،عدم رتبه بندی اوراق بهادار دولتی در کشور ،ضعف دانش و نیروی متخصص مالی اسلامی ، عدم به کارگیری روشمند متخصصان در این حوزه،عدم سازگاری بازدهی مشخص شده برای اوراق بهادار دولتی در افق های زمانی مختلف، عدم پیشبینی منابع احتیاطی برای تسویه اوراق بهادار اسلامی در صورت عدم توفیق موضوع اصلی قرارداد ،نبود قانون دایمی در ارتباط با انتشار اوراق بهادار اسلامی دولتی ،احتمال انحراف ارزش اوراق مصوب از ارزش مورد نیاز برای موضوع اوراق بهادار دولتی و امکان وقفه در تخصیص ارقام،وجود تشتت در اوراق بهادار اسلامی و لزوم توجه به عمق و ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی دولت از ملاحظات و نکات کلیدی است که باید در انتشار اوراق به آن توجه کرد.

عضو کمیته پژوهش انجمن مالی اسلامی ایران در رابطه با اوراق مصون از تورم گفت:با توجه به عدم پشتیبانی و مطالعات درست در رابطه با این اوراق، این اوراق اشتباه به کاربرده شد. در این اوراق اصل ورقه باید لینک شود به تورم و نه این که کوپن آن را به تورم لینک کنیم که اشتباه است و مسایل و ملاحظات اقتصادی دارد و برای دولت هزینه بیشتری دارد، اگر بخواهد نرخ کوپن را به تورم متصل کند و باید خود نرخ اسمی را مصون از تورم کند.

دکتر کریمی در پایان نشست پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: استخراج ترازنامه تمامی نهادهای اقتصادی و تنظیم ماتریس مالی در اقتصاد، توجه به سیکل های تجاری در امر سیاستگذاری و رونق، ساماندهی پروژه های دولت با رویکرد بسته های سرمایه گذاری از نظر حجم و افق زمانی، اصلاح زیرساخت های مالیاتی و ساختار بودجه، توزیع ریسک نه انتقال ریسک، پیگیری رتبه بندی صکوک دولتی، عدم به هم زدن نرخ های بازدهی اقتصاد ، ،عدم انتقال بی نظمی و اختلال ها و ناکارایی دولت به بازار سرمایه و، شناسایی و ساماندهی دارایی های دولت، سیاست­گذاری مالی و مدیریت بدهی از طریق تغییر ترکیب ابزارهای تامین کسری مالی دولت، رفع مشکلات حقوقی مربوط به دارایی های مالی، باز تعریف اوراق بهادار اسلامی مبتنی بر ملاحظات اقتصاد کلان، تامین مالی هزینه­ های سود و کارمزد استقراض از منابع داخلی و خارجی و اصل بدهی­ ها، نبود عنصر تسهیم ریسک در بسیاری از ساختارهای صکوک فعلی به دلیل تفکیک جریان وجوه از عملکرد دارایی پایه و بخش حقیقی اقتصاد ، لزوم شکل گیری بازار اوراق برای به وجود نیامدن سلطه ی مالی ، نقض برخی از اصول شریعت در حوزه معاملات از طریق توسل به حیل (همچون بیع العینه) و ترکیب قراردادهای بحث برانگیز، تامین کسری تراز عملیاتی، تامین هزینه­ی تملک دارایی‌های ‏ سرمایه­ای و رتبه بندی درجه اعتباری دلاری از جمله ملاحظات و پیشنهاداتی است که باید درانتشار اوراق مورد توجه بگیرد .

هفدهمین نشست تخصصی مالی اسلامی با پرسش و پاسخ بین مخاطبین و کارشناسان به پایان رسید.


برای دریافت فایل ارائه این نشست اینجا کلیک نمایید

در راستای گسترش همكاري‌هاي آموزشي، پژوهشي و اطلاع‌رسانی صورت گرفت؛

امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان انجمن‌های مالی اسلامی و خبرنگاران بازار سرمایه

به منظور ايجاد و گسترش و همفكري و همكاري‌هاي آموزشي، پژوهشي و اطلاع‌رسانی صبح امروز تفاهم‌نامه همكاري میان "کمیته پذیرش و روابط عمومی انجمن مالی اسلامی" و "انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه" به امضای طرفین رسید.

به منظور ايجاد و گسترش و همفكري و همكاري‌هاي آموزشي، پژوهشي و اطلاع‌رسانی صبح امروز تفاهم‌نامه همكاري به امضای سعید مستشار، "عضو هیأت مؤسس و رئیس کمیته پذیرش و روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران" و مهدی حاجی‌وند "رئیس انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه" رسید.

بر اساس این گزارش، برگزاری دوره‌های آموزشـی با هدف تربیت خبرنگار متخصص در حوزه مالی اسلامی، تسهیل عضویت خبرنگاران بازار سرمایه در انجمن مالی اسلامی ایران در چارچوب اساسنامه و سایر ضوابط انجمن، تسهیل حضور خبرنگاران بازار سرمایه در همایش‌ها و برنامه‌های آموزشی انجمن مالی اسلامی، همکاری درخصوص معرفی هرچه بیشتر انجمن مالی اسلامی ایران به ذینفعان در محافل علمی و حرفه ای و اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي و پژوهشی و آموزشی در حوزه‌های مورد علاقه طرفین ، اهم موضوعات این تفاهم‌نامه را شامل می‌شود.

به دلیل استقبال علاقه مندان و درخواست های مکرر جهت تمدید مهلت ارسال مقالات به سومین همایش مالی اسلامی، مهلت ارسال چکیده مقالات تا بیست و پنجم مهر  و اصل مقالات تا دهم آبان تمدید شد.

شانزدهمین نشست تخصصی و کرسی نظریه پردازی انجمن مالی اسلامی ایران، با موضوع بررسی و نقد طرح جدید بانکداری بدون ربا، روز یکشنبه 5 شهریور، در محل شرکت گروه راهبران اقتصادی آرمان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر معصومی نیا عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و عضو شورای فقهی سازمان بورس اظهار کرد: ما مشکلاتی در زمینه مالی، بانک و بیمه، در کشور داریم که همه باید کمک کنند که حل شود. هدف از این مباحث ارتقا و برطرف شدن نقایص این سیستم در کشور است . اگر تاریخ غرب را ملاحظه نماییم ،در زمان رنسانس مسئله بهره در کلیساها به چالش افتاد و متفکران کلیسا با پدیده ای به نام بانک و سیستم پولی مواجه شدند ،که عده ای آن را حرام اعلام و ممنوع کردند . برخوردهای  متفاوتی با ربا و بهره در آن دوره شکل گرفت. این تجربه ای است که دنیای غرب با بهره داشت. در دنیای اسلام نیز در ابتدا مصر و ترکیه با این پدیده مواجه شدند. عده ای آن را در تولید درست و در مصرف اشتباه میدانستند. نتیجه ای که بنده میخواهم از طرح این مباحث بگیرم این است که تفکری تحت عنوان بانکداری اسلامی فقط مختص به ایران نیست.بلکه کل اسلام با آن درگیر است.

دکتر معصومی نیا در ادامه گفت: در کل دنیای اسلام دو نظر در زمینه بانکداری اسلامی وجود دارد. عده ای معتقدند با حفظ همین سیستم میتوان آن را اسلامی کرد و عده ای از پایه آن را اشتباه میدانند و معتقدند پدیده ای به عنوان بانک را نمیتوان اسلامی کرد.

وی ادامه داد: طرحی که در حال حاضر به عنوان طرح بانکداری اسلامی ارائه شده است دارای اشکالات جدی است. نگاهی که امام خمینی به سیستم سرمایه داری داشتند و سخنانی که مقام معظم رهبری در این زمینه داشته اند را باید ملاحظه کرد . نتیجه ای که میتوان از سخنان این دو بزرگوار گرفت این است که با حفظ مناسباتی که در نظام سرمایه داری وجود دارد ما نمیتوانیم به اسلام حقیقی برسیم. ادعای ما این است که بانک و بازار مالی که در دنیای غرب است و ناکامی هایی که ما در عرصه بانکداری اسلامی در دنیای اسلام تابحال داشته ایم معلول این است که  ساختار موجود با نظام سرمایه داری تناسب دارد نه با نظام اسلام.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: اشکال اساسی این  طرح و نقد اساسی آن این است که برای ساختار هیچ فکری نشده است. ساختار حال بانک یعنی مبلغ ، مدت و نرخ.  این ساختار برای عقود اسلامی طراحی نشده است. چه در عقود مشارکتی و چه در عقود مبادله ای. مبحثی که تحت عنوان ساختار در طرح جدید آمده است به معنای نحوه اداره بانک است. منظور بنده از ساختار شاکله بانک است. در طرح جدید آمده است که عقود مشارکتی در طرح های کوچک و sme  ها به دلیل هزینه نظارت بالا قابل اجرا نیست. در نتیجه عقود با بازده ثابت را مبنای عمل قرار داده اند. در این طرح آمده است به این دلیل که عقود مشارکتی قابل اجرا نیست،آن را از سیستم بانکی حذف میکنیم و آن را به سپرده سرمایه گزاری خاص منحصر میکنیم.  در ماده 62 طرح بانکداری تمام عقود مشارکتی فقط در سپرده گواهی سرمایه گذاری خاص منحصر شده است.

وی در ادامه به مشکلات ماده 67 این طرح اشاره کرد و گفت: اگر این عرضه و تقاضا در بازار و به صورت واقعی باشد صحیح است. ولی در این مورد عرضه و تقاضا به صورت واقعی نیست .اشکال بعدی صوری بودن قاطبه این معاملات و فاکتورسازی های در پی آن است. ریشه صوری عمل کردن، در ساختار بانک است. مشکل دیگر این است که اکثر عقودی که با بازدهی ثابت مطرح شده است ،مانند جعاله در موضوع مرابحه وارد میشود. یکی از مشکلات همین جعاله ی بانکی بود که به دلیل پیچیدگی های آن عمل نمیشد. جاعل و عامل مشخص نبود. الان با مرابحه این موضوع را حل میکنند .در نتیجه عمده اهرم فشار در این طرح بر روی مرابحه است . در جلسه قبل درباره مرابحه شرعی بحث شد. در مرابحه شرعی هیچ اجباری بر روی خریدار نیست، در صورتی که این شرط در قانون عمل نمیشود.

مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی به خرید و فروش خدمات از طریق مرابحه اشاره کرد و افزود: افرادی به دنبال این هستند که مرابحه را به سایر عقود تعمیم دهند. در حالی که در این زمینه مشکل جدید داریم. اولا مشهور فقهای شیعه خرید و فروش خدمات را در قالب بیع جایز نمیدانند. افرادی چون امام خمینی و آیت الله مکارم جایز میدانند. ولی بیشتر فقها جایز نمیدانند. ثانیا در مورد بعضی از عقود مسلما این کار جایز نیست. به عنوان مثال در مورد اجاره روایات صحیح السندی داریم که اگر کسی عینی را اجاره کرد ،بدون انجام کار جدیدی در آن نمیتواند آن را به مبلغ بیشتر اجاره دهد.

وی به سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اولین سیاست،  مردمی شدن اقتصاد است که مقدار زیادی از آن در قالب مشارکت مردم و افراد صاحب پول است. باید سیستم پولی طراحی کرد که بتواند قدرت خرید را به طور کامل و درست منتقل کند و همه از آن منتفع شوند. متاسفانه در طرح جدید با کم توجهی به عقود مشارکتی، اقتصاد را از این مقوله محروم کرده ایم.

مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی به بیان موضوع عقد فاسد پرداخت و افزود : درصد زیادی از قراردادها، شرعی اجرا نمیشوند و جزء عقود فاسد قرار میگیرند. عقد صحیح شروطی دارد که باید اجرا شود  و اگر اجرا نشود الزام آور نیست و دین و مالکیت ایجاد نمیکند. در عقود بانکی اگر قراردادی شرایطش صحیح نباشد، مشتری نه مالک پول میشود، نه دین ایجاد می شود ، نه بانک میتواند معاملاتی را که شرعا روی دین جایز است انجام دهد .

وی در مورد اجازه دادن به بانک ها در طرح جدید برای انتشار اوراق بهادار گفت: این بند نقض غرض است. چرا که هدف کلی در سیستم اقتصادی ما کوچک تر کردن بازار پول و انتقال پول به سمت بازار سرمایه است که با این بند این هدف نقض میشود. همچنین امکان صوری سازی در این زمینه افزایش می یابد.

وی به بحث مهم تنزیل دین اشاره کرد و گفت: تنزیل از نظر مشهور فقها جایز است. فروش دین دو حالت دارد. یک نوع آن فروش دین به خود مدیون است که به اتفاق فتوای فقها جایز است. البته در فقهای سنی مخالفینی وجود دارد . نوع دیگر و مورد بحث ما فروش دین به شخص ثالث است. اکثر فقها فروش دین به شخص ثالث را تحت عنوان تنزیل جایز میدانند. تنزیل مشروط به چند شرط اصلی است. 1- دین باید واقعی باشد. 2- تنزیل در صورتی جایز است که ربا لازم نیاید. نباید جز مکیل و موزون باشد و ربای معاملی در آن صورت نگیرد. مشهور فقها میگویند این جایز بودن تنزیل در نقد آن است و نه در نسیه آن. به عنوان مثال آیت الله خویی میفرمایند که «در معدود کم و زیاد دادن و گرفتن جایز است در نقد » و آن را در نسیه جایز ندانسته اند. آن دسته از فقهایی که تنزیل را در نسیه جایز میدانند آن را مکروه می دانند. اما در پول نیز این دسته از فقها آن را جایز نمی دانند چون حقیقت آن قرض است.

در ادامه دکتر صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی ایران ضمن تشکر از حجت السلام معصومی نیا برای حضور در این نشست، گفت: بحث مهمی که نسبت به این مسائل در اولویت قرار دارد این است که آیا در نظام اسلامی، واسطه گری مالی لازم است یا نه؟ در این باره در سال 82 چند جلسه ای در محضر آیت الله مهدوی کنی داشتیم و در آن جلسات پس از بحث های فراوان به این نتیجه رسیدیم که به چیزی به نام واسطه گری مالی نیازمندیم و وجود آن اجتناب ناپذیر است که مصداق اصلی آن همین بانک ها می باشند. اگر این اصل را بپذیریم که به واسطه گر مالی نیازمندیم ، باید لوازم آن را درست کنیم. یکی از این لوازم این است که از کدام عقد اسلامی استفاده کنیم. یکی از بحث های اصلی در این زمینه آموزش است که باید در این زمینه در نظام بانکداری اقدام جدی صورت گیرد. کارمندی که در بانک کار می کند باید دوره ای را بگذراند که مباحث شرعی و فقهی عقود را یاد بگیرد و مسلط شود. بحث بعد از نظر ساختار است. به عنوان مثال در بورس کمیته فقهی تشکیل شد که آیین نامه ها در این کمیته ابتدا تصویب می شوند. در بحث بانک نیز کمیته فقهی شکل گرفت که به نوعی یک ساختارسازی و قدمی رو به جلو است که امیدواریم در آینده با جدیت بیشتری به آن توجه شود.

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران گفت: در ساختار بانک ها نظام کنترل های داخلی و حسابرسی داخلی داریم که بررسی و کنترل میکند که آیا این بخش نامه ها و آیین نامه ها به درستی اجرا می شود یا نه. هم چنین در بانک ها واحدcompliance  داریم که فعالیت یک بانک را بر مبنای قوانین موجود و انطباق آن بررسی می کند که به عنوان مثال آیا مسائل مبارزه با تروریسم در بانک اجرا می شود؟ آیا با پول شویی مبارزه می شود؟ در بانک های اسلامی در سطح دنیا نیز نهادی به نام sharia governance وجود دارد. ما هم باید یک واحد Sharia governance در بانک اسلامی داشته باشیم که متاسفانه در این طرح پیش بینی نشده است. بحث بعدی آموزش است که مطرح شد و باید الزامی شود.

در ادامه نشست دکتر معصومی نیا عضو شورای فقهی سازمان بورس گفت: ما آمده ایم و بانک متعارف را با حفظ ساختار های آن در قالب عقود شرعی جای داده ایم. مقام معظم رهبری به مضمون فتوایی فرمودند که «هر گونه قانون پولی و مالی و مصوبه ای اگر نتواند تولید ثروت کند و عدالت را بگستراند حتی اگر مطابق موازین فقهی هم باشد شرعی نیست.»

در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین معصومی نیا به سوالات شرکت کنندگان درباره بهره بانکی و دلایل ربای آن پاسخ دادند.

علاقه مندان می توانند گزارش «بررسی ماهیت واسطه های مالی با تاکید بر نظام بانکی» را از اینجا دریافت نمایند.

انجمن مالی اسلامی ایران و شرکت توسعه فناوری ساختمان بوم سازه(سیویلیکا) تفاهم نامه توسعه و تحکیم همکاری های علمی و آموزشی امضا کردند.

بر اساس این تفاهم نامه سومین همایش مالی اسلامی در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۶ توسط انجمن مالی اسلامی ایران و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران و دانشگاه الزهرا(س) برگزار خواهد شد .

همچنین با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد.

 

 

 

انجمن مالی اسلامی ایران و بانک قرض الحسنه رسالت  تفاهم نامه توسعه و تحکیم همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی امضا کردند.

 این تفاهم نامه به منظور توسعه و تحکیم همکاری‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی و ایجاد ارتباط مؤثر و فعال و نیز استفاده بهینه از امکانات، استعداد و توانائی ها در جهت رفع نیازهای پژوهشی و آموزشی طرفین در حوزه "مالی اسلامی" منعقد شده است.

بر اساس این تفاهم نامه که در 26 مرداد  ماه سالروز تاسیس این بانک قرض الحسنه  منعقد گردید ، بانک قرض الحسنه رسالت به عضویت حقوقی این انجمن درآمد . همچنین مقرر شد که این بانک در برگزاری دوره های MBA و DBA که توسط انجمن برگزار خواهد گردید همکاری داشته باشد.

 

 

 

شنبه, 21 مرداد 1396 13:02

ثبت نام سومین همایش مالی اسلامی آغاز شد.

نوشته شده توسط

داوطلبان حضور در سومین همایش مالی اسلامی باید از طریق سایت همایش به نشانی ciif.ir   ثبت نام نمایند.

بدیهی است در صورت تکمیل ظرفیت، اولویت حضور با اعضای انجمن مالی اسلامی ایران خواهد بود.

گفتنی است پس از برگزاری موفق دو دوره از سلسله همایش های مالی اسلامی ایران در دی ماه 94 و 95، انجمن مالی اسلامی ایران در نظر دارد سومین همایش مالی اسلامی را با همکاری مراکز دانشگاهی و حوزوی، بانک ها، بیمه ها و ارکان بازار سرمایه کشور در آذر ماه 96 برگزار نماید. در این همایش پژوهشگران به ارائه آخرین دستاوردهای خود در حوزه ی مالی اسلامی از منظر بانک، بیمه و بورس خواهند پرداخت و همچنین مسئولین ارشد اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سخنرانی می نمایند.

   محور اصلی: «توسعه ابزارهای مالی اسلامی »

سایر محورهای همایش:
•    نقش ابزارهای مالی اسلامی در افزایش تولید ملی
•    نقش ابزارهای مالی اسلامی در ایجاد اشتغال
•    آسیب شناسی ابزارها ،عقود و قرارداد های مالی اسلامی رایج در بازار پول، سرمایه و بیمه ایران
•    امکان سنجی و طراحی روش های نوین تامین مالی اسلامی در راستای نیازهای جامعه
•    فرصت ها و چالش های پیش روی ابزارهای مالی اسلامی در بازار های مالی ایران و جهان
•    مزایا و معایب تکافل و راهکارهای ترویج آن در ایران

تاریخ های مهم:
-    مهلت ارسال چکیده مقالات: 10 مهر ماه 96
-    مهلت ارسال مقاله کامل: 30 مهر ماه 96
-    برگزاری همایش: 12 آذر ماه 96

دبیرخانه اجرایی همایش:
-    نشانی: تهران، بزرگراه چمران، پل مدیریت، بالاتر از اداره پست، پلاک 10، انجمن مالی اسلامی ایران
-    شماره تماس: 88575026   (داخلی 120)
-    سایت همایش:       www.ciif.ir
-    فاکس:   43851627
-    سایت انجمن مالی اسلامی ایران:      www.iaif.ir
-    ایمیل:       این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دکتر علی صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی ایران و مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران به مناسبت هفدهم مردادماه در پیامی روز خبرنگار را به اهالی رسانه تبریک گفت.

متن پیام به این شرح است :

راه حقیقت و رسالت خطیر و سترگ آگاهی بخشی به مردم از طریق اطلاعات دقیق و وثیق، راهی است که شما خبرنگاران برای پیمودن آن دشواریهای بسیاری را بر خود هموار کرده اید.

در سالهای همکاری عمیق با خبرنگاران وزین اقتصادی، آنچه مبرهن است پایبندی شما برای دست یابی به اطلاعات صحیح همسو با شرافت حرفه‌ای، توجه به قوانین بویژه در حوزه تجارت بین الملل بوده که همواره با دانش روز و اطلاعات عمیق از این حوزه عجین گردیده است.

فرصت مغتنمی است که به مناسبت روز خبرنگار اهتمام شما را به همراهی و همگامی با انجمن مالی اسلامی ایران و مجموعه بانک توسعه صادرات که با هدف اعتلای ارزشهای اصیل گسترش فرهنگ صادرات در ایران اسلامی صورت می پذیرد، ارجی دوباره نهیم.

از ایزد متعال توفیق هرچه بیشتر شما عزیزان را برای یاری رساندن به نظام اسلامی در شفافیت، روشنگری و در نهایت خدمتگزاری به مردم عزیز کشورمان، خواستارم.

علی صالح آبادی

 

 

 

 

 

در راستای توسعه فعالیت های انجمن مالی اسلامی ایران در فضای مجازی، صفحه رسمی انجمن در اینستاگرام راه اندازی شد.

با راهاندازی صفحه رسمی انجمن مالی اسلامی ایران در "اینستاگرام" (Instagram) از این پس تصاویر مرتبط با انجمن علاوه بر وبگاه و کانال تلگرام انجمن از طریق این شبکه اجتماعی در دیدرس اعضاء و دیگر علاقهمندان قرار خواهد گرفت.

در این ارتباط گفتنی است، صفحه رسمی انجمن مالی اسلامی ایران در "اینستاگرام" (Instagram) به صورت عمومی ایجاد شده است. بنابراین، همه اعضای انجمن و دیگر علاقهمندان می توانند با مراجعه به نشانی  https://www.instagram.com/islamic_finance_association  تصاویر بهاشتراک گذاشته شده توسط انجمن را مشاهده کنند.

 همچنین با راه اندازی پروفایل انجمن در سایت لینکداین به معرفی هر چه بیشتر خود در سطح جهانی اقدام نمودیم.علاقه مندان جهت جهت دسترسی به آن میتوانند به آدرس https://www.linkedin.com/in/iranian-association-of-islamic-finance-726559146 مراجعه نمایند.

کانال تلگرام انجمن

صفحه رسمی انجمن در اینستاگرام

صفحه رسمی انجمن در لینکداین

 

محمودرضا خواجه نصیری رئیس کمیته بازار کار مالی اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران، در مراسم رونمایی از سایت بازار کار مالی اسلامی گفت : در راستای نامگذاری سال 96 به عنوان سال تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری، کمیته بازار کار مالی اسلامی یکی از 9 کمیته زیر مجموعه انجمن مالی اسلامی تلاش کرده است تا فضای اشتغال در نظام مالی ایران را جهت معرفی افراد شایسته و با دانش به نهادهای مالی توسعه دهد. 

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان گفت: کمیته بازار کار انجمن مالی اسلامی تلاش کرده است تا با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از متقاضیان کار و نیروی کار در نظام مالی به توسعه شبکه همکاری بین بخش های تحقیقاتی و محیط کسب و کار کمک نماید.

وی افزود این درگاه اینترنتی سعی نموده تا به نوعی عرضه و تقاضای نیروی کار در بازارهای مالی (اعم از بازار سرمایه، بازار پول و بازار بیمه) را نظام مند نماید تا دانش آموختگان و فعالان نظام مالی فرصتی برای معرفی خود بیابند و از طرف مقابل نیز شرکت ها و نهادهای مالی سامانه ای برای جذب نیروی کار با دانش و دارای رفتار حرفه ای داشته باشند.

وی افزود: ویژگی متمایز این سایت نسبت به سایر سایت های کاریابی نمره دهی متقاضیان کار از سوی مدیران بازار کار و یا اعضای هیئت علمی دانشگاه می باشد، بدین نحو که فرد جویای کار در سایت رزومه خود را تکمیل می نماید، سپس در مرحله پایانی می تواند از اعضای هیئت علمی دانشگاه یا مدیران بازار مالی افرادی را تحت عنوان معرف انتخاب نماید، پس از اتمام فرآیند ثبت نام ایمیلی به فرد معرفی شده ارسال می گردد و خواسته می شود به فرد جویای کار در 5 شاخص تعیین شده نمره دهد.

خواجه نصیری در پایان یادآوری کرد این سایت به گونه ای طراحی شده است که شرکت ها و نهاد های مالی نیز می توانند تقاضاهای نیروی کار خود را با ویژگی های مد نظر خود اعلام نمایند و سپس افراد دارای ویژگی های مذکور به آن ها معرفی خواهند شد.
علاقه مندان و متقاضیان کار و نیروی کار میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت انجمن مالی اسلامی ایران به نشانی www.iaif.ir مراجعه نمایند.