بیانیه کمیته علمی مسابقه ملی دانشجویی بانکدان در مراسم اختتامیه
چهارشنبه, 28 دی 1401 06:35 مسابقه ملی دانشجویی بانکدان مراسم اختتامیه هشتمین همایش مالی اسلامی بانکدان 365

بیانیه کمیته علمی مسابقه ملی دانشجویی بانکدان توسط دکتر شهبازی، استاد دانشگاه و مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در مراسم اختتامیه مسابقه قرائت شد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
(نظام پولی و بانکی کشور را میتوان به خون در بدن تشبیه نمود که هر اندازه این جریان خون دارای سلامت باشد میتوان کارکرد مناسبی از بدن را شاهد بود. در طول سالهای گذشته نظام بانکی کشور با چالشهای عدیده ای روبرو بوده که منجر به بیماری درونی نظام بانکی و سرایت این بیماری به کل اقتصاد شده است. وجود چالشهایی در سطح ساختار بانک مرکزی، نبود الگوهای مناسب از انواع بانکها، چالشهای سیاستگذاری پولی در مقوله نرخ سود بانکی، فهم ناقص از ماهیت بانک بویژه در مساله خلق پول، عدم اجماع بر الگوی مناسب عملیات بانکی بدون ربا، ناترازی بانکی نمودیافته در شكاف دارايي-بدهي بانکها، عدم استقلال كافي بانك مركزي از دولت و شبكه بانكي، نبود الگوي مناسب تخصيص منابع در نظام بانكي و تأمين مالي نامطلوب بخشهاي مولد اقتصادی در كشور، خلاهاي جدي نظارتي و عدم اجرای کامل اصول حاكميت شركتي و شفافيت در حوزه بانكداري و بانك مركزي، عمده ترین چالش‌ها و ضعف‌هاي نظام پولي و بانكي كشور هستند.
حال سوال اساسی این است که آیا بدون ایجاد فضای گفتمانی و اجماع نخبگانی و بدون پرداختن عمیق به ریشه های معضلات نظام بانکی میتوان در خصوص اصلاحات ساختاری در نظام پولی و بانکی سخن گفت. گردهمایی دانش پژوهشان نظام بانکی برامده از نهاد دانشگاه به عنوان نهاد علم که حل مسائل جامعه از آن انتظار میرود در قالب یک رقابت دانش افزای علمی با عنوان «بانکدان» یکی از بسترهایی بود که تلاش نمود با طرح سوالات و دغدغه های اساسی نظام بانکی از رهگذر فهم دقیق و عالمانه چالشها، به ایجاد فضای گفتمانی در حل مسائل نظام بانکی کمک نماید.
در این رقابت و رویداد دانشجویی تلاش شد با برگزاری کارگاه های علمی، آزمون ها و مناظرات علمی ضمن تعمیق دانش سیاستی شرکت کنندگان، بستری برای تفکر و حل مساله در خصوص مهمترین مسائل نظام بانکی کشور ایجاد گردد.
کمیته علمی مسابقه بانکدان با بهره گیری از دستاوردهای این رویداد علمی، راهبردهای زیر را برای پیشبرد اصلاح و ارتقای نظام بانکی کشور در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی پیشنهاد مینماید:
1- لزوم توجه جدی سیاستگذاران نظام بانکی به ظرفیتهای نیروی انسانی کارامد و علمی در کشور و تلاش برای باز کردن حلقه های بسته مدیریتی در نظام بانکی کشور
2- ایجاد بسترهای لازم برای بهره گیری از ایده ها و تفکرات نو و خلاقانه دانشجویی و سیاست پژوهی کشور برای حل مسائل نظام بانکی
3- برگزاری نشستها و گردهمایی های علمی با حضور مدیران و کارکنان نظام بانکی برای فهم دقیق ریشه های شکل گیری چرخه های معیوب پولی و بانکی در کشور
4- عزم جدی در حل ناترازی های بانکی در کشور به عنوان مانع جدی برای ایفای نقش اساسی نظام بانکی در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور و نهایتا طراحی نظام انگیزشی مناسب برای دریافت ایده های بدیل در معماری کلان نظام بانکی با هدف تحقق الگوی بانکداری اسلامی
مسابقه دانشجویی بانکدان تجربه ارزشمندی در عرصه های رقابت دانشجویی تخصصی با دغدغه حل مساله بود که این گردهمایی دانشجویی برای حل مساله اساسی کشور را میتوان در نوع خود کم نظیر دانست و امید میرود این الگو در سایر حوزه های اقتصادی کشور نیز پیاده گردد.
در پایان بر خود لازم میدانم به نمایندگی از اعضای کمیته علمی از همه برگزارکنندگان و حامیان این رویداد بزرگ علمی بویژه دانشگاه امام صادق علیه السلام، انجمن مالی اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مرکز مالی ایران، بانک کارافرین و بانک قرض الحسنه رسالت و به طور خاص از جناب آقایی یوسفی مقدم و جناب آقای بهرامی که زحمات زیادی را در کمیته اجرایی این رویداد عهده دار بودند تشکر نمایم.
از خدای متعال سربلندی و عزت ایران اسلامی را خواستارم و برای همگان آرزوی توفیق دارم.
والسلام علیکم و رحمه الله)

Prev
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید