تحلیل تجربی ثبات بانکی در بانکداری اسلامی و بانکداری متعارف
Saturday, 02 October 2021 00:50 انجمن مالی اسلامی ایران مطالعات اقتصاد اسلامی بانکداری اسلامی انجمن مالی اسلامی 591

فصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی در شماره 26 خود،  مقاله‌ای با عنوان «تحلیل تجربی ثبات بانکی در بانکداری اسلامی و بانکداری متعارف»  را منتشر کرد.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی فصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی در شماره ۲۶ خود، مقاله‌ای با عنوان «تحلیل تجربی ثبات بانکی در بانکداری اسلامی و بانکداری متعارف» به قلم مرضیه اعوانی، عبدالمحمد کاشیان و علیرضا عرفانی را منتشر کرده است.

در خلاصه این مقاله می‌خوانیم:

«پژوهش حاضر به تحلیل تجربی ثبات بانکی در بانکداری اسلامی و بانکداری متعارف پرداخته و به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا کشورهایی که ضریب نفوذ بالاتری در بانکداری اسلامی دارند، ثبات بانکی بیشتری را نسبت به سایر کشورها تجربه کرده‌اند؟ بسیاری از محققان دلایل حقوقی و اقتصادی متعددی را برای اثبات برتری بانکداری اسلامی نسبت به بانکداری متعارف ارائه کرده‌اند، اما هرگز به‌صورت تجربی این ادعا مورد آزمون قرار نگرفته است. از‌این‌رو این پژوهش داده‌های ۷ کشور با بالاترین سطح از ضریب نفوذ بانکداری اسلامی و ۸ کشور با بانکداری متعارف را برای سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار داده است تا در قالب یک مدل رگرسیونی از خانواده پنل دیتا، فرضیه رابطه مستقیم ضریب نفوذ بانکداری اسلامی و ثبات بانکی را مورد آزمون قرار دهد. نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل داده‌های پژوهش دلالت بر آن دارد که استقرار بانکداری اسلامی و افزایش ضریب نفوذ بانکداری اسلامی تأثیر مثبت و معناداری بر ثبات بانکی دارد و لذا کشورهای دارای بانکداری اسلامی، ثبات بانکی بیشتری را نسبت به کشورهای دارای بانکداری متعارف تجربه می‌کنند»

جهت مشاهده این مطلب بصورت کامل اینجا را کلیک کنید.

Prev Next
Tagged under
Login to post comments