مصوبه نود و سومین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی
Thursday, 09 May 2024 18:11 بانک مرکزی ایران شورای فقهی بانک مرکزی قرارداد قرض‌الحسنه قراردادهای بانکی 55
Gallery Image 1

ابعاد شرعی طرح‌های داخلی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در نود و سومین جلسه شورای فقهی مطرح و به شرح ذیل مصوب گردید.

گزارش دبیرخانه شورای فقهی در رابطه با موضوع: «ضرورت تفهیم قراردادها با ادبیات گفتاری صحیح به مشتریان» مرتبط با جمع‌بندی دهمین، یازدهمین و دوازدهمین جلسات مورخ ۱۴۰۱/۲/۴، ۱۴۰۱/۲/۲۵ و ۱۴۰۱/۳/۸ کارگروه تخصصی فقهی بانک مرکزی در شهر قم، در نود و سومین جلسه مورخ ۱۴۰۲/۹/۲۲ شورای فقهی مطرح و موارد ذیل مورد تصویب قرار گرفت:

۱- در قراردادهای تجهیز منابع بر اساس عقد قرض‌الحسنه (سپرده‌های جاری و پس‌انداز) تفهیم ماهیت قرض‌الحسنه بودن سپرده به مشتری و عدم التزام موسسه اعتباری به پرداخت سود کفایت می‌کند.

تبصره ۱: در سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، تفهیم عدم تعهد موسسه اعتباری مبنی بر برگزاری قرعه‌کشی و اعطای جوایز به مشتری، ضروریت دارد.

تبصره ۲: در سپرده‌های قرض‌الحسنه، اعطای هرگونه امتیاز به مشتری منوط به تفهیم عدم تعهد موسسه اعتباری می‌باشد.

۲- در قراردادهای تجهیز منابع براساس عقد وکالت (سپرده‌های سرمایه‌گذازی مدت‌دار) تفهیم ماهیت وکالتی بودن سپرده به مشتری و اینکه موسسه اعتباری وکیل مشتریان در استفاده از منابع و تقسیم سود می‌باشد، اهمیت دارد. همچنین، در این نوع سپرده‌ها، تفهیم ماهیت سود علی‌الحساب و قطعی به مشتریان، ضرورت دارد.

۳- در قراردادهای تخصیص منابع در قالب عقود مبادله‌ای، علاوه بر تبیین ماهیت قرارداد برای مشتری، این موضوعات جز موارد با اهمیت قرارداد محسوب شده و لازم است در رابطه با آنها تفهیم صحیح صورت پذیرد: موضوع قرارداد، نرخ سود، تعداد و مبلغ اقساط و تعلق وجه‌التزام تاخیر تادیه دین.

۴- در قرارداد‌های تخصیص منابع در قالب عقود مشارکتی، علاوه بر تبیین ماهیت قرارداد برای مشتری، این موضوعات جز موارد با اهمیت قرارداد محسوب شده و لازم است در رابطه با آنها تفهیم صحیح صورت پذیرد: موضوع قرارداد، سهم سود طرفین، دوره مشارکت و تعلق وجه التزام تاخیر تادیه دین.

۵- در صورتی که موسسه اعتباری تصمیم بر درج انواع خیارات در قراردادها با مشتری داشته باشد، موظف به تصریح و تفهیم خیارات و در صورت اسقاط آنها تفیم این موضوع به مشتری است.

۶- موسسات اعتباری علاوه بر تفهیم شفاهی مفاد اصلی قراردادها توسط مسئولین اعتبارات برای مشتریان، از روش‌های مختلف و متنوع جهت این امر استفاده نمایند. در رابطه به هریک از قراردهد‌ها خلاصه‌ای غیرفنی از ماهیت قرارداد و موارد اصلی آن به زبان ساده تهیه شده و علاوه بر قرارداد اصلی، در اختیار مشتری قرارد گیرد. این خلاصه می‌تواند مبنای اقدامات دیگری مانند: ارسال پیامک به مشتری، اطلاع‌رسانی بر روی تارنمای موسسه اعتباری، نصب بند در شعبه و غیره قرار گیرد.

Prev
Tagged under
Login to post comments