گزارش دفاع از رساله حرفه ای"راهکارهای تأمین مالی مطلوب صنعت سیمان ..."
Saturday, 29 October 2022 12:02 دفاع از پایان‌نامه رساله حرفه ای انجمن مالی اسلامی ایران DBA بازار سرمایه اسلامی 385

گزارش دفاع از رساله حرفه ای آقای علی سبحانی دانش پذیر پنجمین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران+ فیلم جلسه دفاع

در ادامه جلسات دفاع از رساله حرفه ای دانش پذیران دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن، روز سه شنبه، 3 آبان ماه، علی سبحانی دانش پذیر پنجمین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران، رساله حرفه ای خود را با موضوع "راهکارهای تأمین مالی مطلوب صنعت سیمان(مورد کاوی شرکت سیمان سپاهان)" ارائه نمود. در این جلسه که دکتر سید امیرحسین اعتصامی به عنوان استاد راهنما و دکتر تاجمیر به عنوان استاد داور حضور داشتند، اقای علی سبحانی با کسب نمره 16.5 از 17 موفق به دفاع از رساله حرفه ای خود شد. 3 نمره باقیمانده پس از انجام اصلاحات نهایی به ایشان اعطاء خواهد شد.

در ادامه به قسمتی از این پایان‌نامه اشاره شده است:

سرمایه یکی از نهاده های اصلی تولید است. دولت ها و شرکت های اقتصادی برای شروع یا ادامه یک فعالیت اقتصادی احتیاج به تأمین سرمایه دارند. این سرمایه یا از طریق منابع داخلی شرکت تامین می شود و یا باید به سراغ منابع خارج از شرکت رفت. برای تأمین مالی، روش ها و ابزار گوناگونی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی ها و خواص مربوط به خود است. بسته به نیازها، توان مالی، شرایط بنگاه های اقتصادی و تنوع رفتار مردم در سرمایه گذاری و مواجهه با خطر، این ابزارها و روش ها تبیین و به کار گرفته می شوند. یکی از روش های مهم فرآیند تأمین مالی، تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی ها می باشد و یکی از ابزارهای مالی جدید برای فرآیند تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی ها، صکوک بوده که در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه به کار گرفته می‌شود.
صنعت سیمان یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شود که قدمتی حدود 100 ساله در ایران دارد. غنی بودن ایران از نظر معادن سنگ آهک، رس، سیلیس و آهن به‌عنوان مواد اولیه مورد استفاده برای تولید سیمان، موجب توسعه این صنعت در کشور شده است. این محصول که یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در اجرای تمامی پروژه های عمرانی و تأسیساتی است، سهم دو درصدی از تولید ناخالص داخلی و پنج درصد از اشتغال پایدار کشور را داراست.
با توجه به عدم کفایت منابع مالی کنونی در دسترس بسیاری از شرکت های تولید کننده سیمان، این پژوهش انواع راهکارهای تأمین مالی پروژه‌های صنعت سیمان را با استفاده از بکارگیری ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه برای یکی از سرآمدترین و قدیمی ترین شرکت های تولیدکننده سیمان در کشور یعنی شرکت سیمان سپاهان مورد بررسی قرار داده است. به همین منظور ابتدا اهم پروژه¬ها و نیازهای سرمایه¬بر شرکت¬های سیمانی در دوسته نیازهای مرتبط با هزینه های سرمایه ای و نیازهای مرتبط با هزینه های عملیاتی استخراج شده، سپس انواع مدل‌های عملیاتی بکارگیری صکوک در تأمین مالی این پروژه ها تبیین شده، و در نهایت با استفاده از نظر خبرگان و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته، راهکارهای ارائه شده رتبه بندی شده اند.

 

 

جهت دریافت فایل ارائه و فیلم کلیک کنید.

Prev Next
Tagged under
Login to post comments