سرمایه گذاری مالزی برای تقویت نوآوری در مالی اسلامی
Monday, 27 May 2024 12:00 مالزی مالی اسلامی سرمایه گذاری بانک نگارا انجمن مالی اسلامی ایران 37

مالزی به نوآوری مالی اسلامی از طریق مشارکت و تعهد 100 میلیون رینگیتی دولت برای تقویت بیشتر نوآوری ها تاکید دارد.

نخست وزیر مالزی انور ابراهیم بر تعهد دولت نسبت به نوآوری مالی اسلامی از طریق مشارکت تاکید کرد و از تعهد 100 میلیون رینگیتی برای تقویت بیشتر این گونه نوآوری ها خبر داد.

در راستای تعهد مالزی به تقویت مالی اسلامی، انور که همچنین وزیر دارایی مالزی هم است، دو نوآوری ترکیبی مالی جدید را اعلام کرد که شامل برنامه آزمایشی برای سبز کردن مشاغل حلال و "پروژه حسن" است.

برنامه آزمایشی سبز کردن مشاغل حلال با همکاری بانک توسعه اسلامی (ISDB)، وزارت دارایی، بانک نگارا مالزی (BNM) و بانک جهانی انجام می شود.

انور گفت که هدف از این برنامه کمک به کسب و کارهای حلال در مالزی در انتقال به شیوه های سبزتر و پایدار با ایجاد ظرفیت فنی، ابزارهایی برای اندازه گیری و گزارش انتشار گازهای گلخانه ای، تامین مالی انتقال و صدور گواهینامه است.

در همین حال، پروژه «حسن» همکاری بین شورای رهبری، انجمن بانکداری اسلامی و نهادهای مالی مالزی و دانشگاه INCEIF است که با هدف ارتقای طرح‌های زکات برای ارتقای شرایط اجتماعی-اقتصادی اصناف انجام می‌شود.

از طریق این همکاری، 10 میلیون رینگیت نه تنها برای تقویت جامعه اصناف، بلکه بهبود مزایای مستقیم برداشت برای شالیکاران هدف گذاری شده است.

انور خاطر نشان کرد که مالزی نیز باید مفهوم وقف را نوآوری و از آن استفاده کند.

وی گفت: در مارس 2024، دولت کمک مالی 100 میلیون رینگتی را برای ایجاد یک صندوق وقف MARA، با تمرکز بر تراکم مشارکت‌های خصوصی برای پیشبرد آموزش و کارآفرینی تصویب کرد.

نخست وزیر مالزی افزود: دولت مشوق های مالیاتی را برای پوشش طرح های وقف مبتنی بر سهام گسترش داده و 500 میلیون رینگیت تامین مالی وام را برای توسعه املاک در زمین های وقفی کنار گذاشته است.

«به‌علاوه، کمیسیون اوراق بهادار (SC) جمع‌آوری کمک مالی برای توسعه وقف از طریق تأمین مالی همتا به همتا و پلت‌فرم‌های تأمین مالی جمعی از سهام عدالت را معرفی می‌کند و دولت بودجه مشابهی را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مالزی (MyCIF) با نرخ تأمین مالی صفر درصد تأمین می‌کند.

علاوه بر این، انور خاطرنشان کرد که دستیابی به انطباق با شریعت در دارایی های دیجیتال و قراردادهای هوشمند کافی نیست.

وی افزود: باید اطمینان حاصل کنیم که این فناوری‌ها به گونه‌ای توسعه یافته و اجرا می‌شوند که مردم ما را توانمند، وحدت و انسجام بیشتری را در بین کشورها ایجاد کند و به ما آزادی بیشتری برای ایجاد جوامع پایدار و تاب‌آور بدهد.

منبع: The Star

Prev Next
Tagged under
Login to post comments