انتشار داده‌های جدید بانکداری اسلامی توسط هیئت خدمات مالی اسلامی
Monday, 30 October 2017 09:09 701

در فاز جدید پروژه، سطح پوشش داده‌های بانکداری اسلامی به بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید.

هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB) به تازگی بانک اطلاعاتی خود درباره وضعیت مالی و رشد نظام بانکداری اسلامی در بین ۱۷ کشور عضو خود را برای فصل آخر سال ۲۰۱۶ و فصل اول سال ۲۰۱۷ به‌روزرسانی کرده است. این بانک اطلاعاتی داده‌های فصلی از فصل آخر سال ۲۰۱۳ تا فصل اول سال ۲۰۱۷ را دربرمی‌گیرد.

دکتر زاهد الرحمن خوخر در این باره می‌گوید: «بسیار خرسندیم که انتشار بانک اطلاعاتی شاخص‌های احتیاطی و ساختاری مالی اسلامی (PSIFIs) به چهارده فصل رسیده است و به زودی چهار کشور دیگر را نیز دربرخواهد گرفت. بنابراین تا سال ۲۰۱۸، این پایگاه اطلاعاتی داده‌های مربوط به ۲۱ کشور را پوشش خواهد داد که سطح پوشش فعالیت بانکداری اسلامی را از ۹۰ درصد به ۹۵ درصد خواهد رساند».

آقای خوخر خاطرنشان می‌کند: «پس از تصویب شورای عالی هیئت خدمات مالی اسلامی برای افزایش سطح پوشش این پروژه به بخش‌های تکافل و بازار سرمایه اسلامی، این هیئت بررسی جامعی در خصوص انتخاب شاخص‌های مناسب برای این دو بخش انجام داده است و در حال به‌روزرسانی مجموعه شاخص‌ها است». این بررسی در بین دستگاه‌های نظارتی و مقررات‌گذار در کشورهای عضو انجام شده است.

اطلاعات منتشر شده هیئت خدمات مالی اسلامی، هفتمین نسخه از یک بخش پروژه است که داده‌های مربوط به هفده کشور را در برمی‌گیرد. این کشورها عبارتند از: ایران، مالزی، بحرین، عربستان سعودی، سودان، افغانستان، بنگلادش، برونئی، مصر، اندونزی، اردن، کویت، نیجریه، عمان، پاکستان، ترکیه و امارات متحده عربی. همچنین با اجرای فاز چهارم این پروژه در اوایل سال ۲۰۱۷، چهار کشور قطر، انگلستان، لبنان و فلسطین نیز در اوایل سال ۲۰۱۷ به این پروژه اضافه شده‌اند تا داده‌های آنها نیز در فصل‌های بعدی منتشر گردد.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی

Prev Next
Login to post comments