رویه‌های حاکمیت شرعی در بازارهای مالی
Sunday, 20 June 2021 21:40 بازار سرمایه حاکمیتشرعی مالی اسلامی بازار مالی بازار مالی اسلامی بازار مالی مسلمانان مقاله وهاب قلیچ فاطمه بابائی 693

مقاله‌ای با عنوان «بررسی ادراکات دانشگاهیان و شاغلان بازارهای مالی درباره رویه‌های حاکمیت شرعی» به قلم سید علی حسینی، فاطمه بابائی و وهاب قلیچ منتشر شد.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی فصلنامه اقتصاد اسلامی در شماره ۸۱ خود، مقاله‌ای با عنوان «بررسی ادراکات دانشگاهیان و شاغلان بازارهای مالی درباره رویه‌های حاکمیت شرعی» به قلم سید علی حسینی، فاطمه بابائی و وهاب قلیچ را منتشر کرده است.

در خلاصه این مقاله می‌خوانیم:

«حاکمیت شرعی، سیستم حاکمیت شرکتی اسلامی است که جهت حصول اطمینان از انطباق فعالیت‌های مؤسسات مالی اسلامی با قوانین شرعی طراحی‌شده است. نظارت شرعی یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم حاکمیت شرعی است که توسط کمیته فقهی انجام می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی ادراکات دانشگاهیان و شاغلان بازارهای مالی درباره رویه‌های حاکمیت شرعی در شش بخش چارچوب عمومی حاکمیت شرعی، چارچوب قانونی، نقش کمیته فقهی، سازوکارهای سیستم حاکمیت شرعی، رویه‌های اجرایی و کارکردهای کمیته فقهی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است که داده‌های آن از طریق ارسال پرسش‌نامه‌ها جمع‌آوری و سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شده است. یافته‌های حاصل از 171 پرسش‌نامه دریافت‌شده در سال 1399 نشان می‌دهد که اکثریت پاسخگویان رویه‌های حاکمیت شرعی را در بازارهای مالی کشور بااهمیت قلمداد کرده‌اند و در این زمینه اختلاف معناداری بین دیدگاه‌های دانشگاهیان و شاغلان بازارهای مالی وجود ندارد؛ همچنین نتایج حاکی از آن است که پاسخگویان اولویت‌بندی متفاوتی را برای رویه‌های حاکمیت شرعی در نظر گرفته‌اند و از نظر آنها کارکردهای کمیته فقهی، صلاحیت کمیته فقهی و چارچوب عمومی حاکمیت شرعی از اهمیت بیشتری برخوردارند.»

علاقمندان می‌توانند جهت دریافت این مقاله به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
Tagged under
Login to post comments