دست‌یابی صنعت بانکداری اسلامی مالزی به ۴۰ درصد از سهم بازار تا سال ۲۰۲۰
Saturday, 13 October 2018 09:10 بانکداری اسلامی مالزی مالی اسلامی Malaysia islamic banking 1535

بانک مرکزی مالزی با چشم‌اندازی خوش‌بینانه در نظر دارد که انجمن بانکداری اسلامی و موسسات مالی مالزی (AIBIM) تا سال ۲۰۲۰، ۴۰٪ از سهم بازار از کل دارایی‌های بانکی را به دست آورد.

به گزارش سایت خبری  theedgemarkets، با توجه به ابداع و معرفی روش واسطه‌گری مبتنی بر ارزش‌ (VBI) توسط بانک نگارا مالزی در سال 2017، بانک مرکزی مالزی با چشم‌اندازی خوش‌بینانه در نظر دارد که انجمن بانکداری اسلامی و موسسات مالی مالزی (AIBIM) تا سال 2020، 40٪ از سهم بازار از کل دارایی‌های بانکی را به دست آورد.

داتوک آدیسادیکین علی؛ رئیس انجمن بانکداری اسلامی و موسسات مالی مالزی در این زمینه گفت: این انجمن به عنوان یکی از موسسات فعال در حوزه‌ی بانکداری و مالی اسلامی اقدامات زیادی در راستای دستیابی به این هدف و همچنین تمایز خود از همتایان متعارف خود انجام داده است. VBI یک تابع واسطه‌‌گری است که هدف آن دستیابی به مقاصد موردنظر شریعت از طریق رفتار، روش‌ها، شیوه‌های مدیریتی و پیشنهاداتی است که تأثیرات مثبت و پایداری را بر اقتصاد، جامعه و محیط زیست ایجاد می‌کنند. در واقع این تابع فراتر از پیروی از احکام شرعی، درصدد ارائه پیشنهادات ارزشمند می‌باشد.

او همچنین در سخنرانی خود در نشست خبری کنفرانس جهانی مالی اسلامی 2018 (GIFF2018) گفت: اصول VBI به عنوان یک عامل برجسته و تأثیرگذار در راستای تقویت نقش و موقعیت موسسات بانکداری و مالی اسلامی، در نظر دارد با استفاده از شیوه‌های کسب و کار جامع، خدماتی را به سیستم‌های مالی برای اطمینان از تاثیر مثبت و پایدار در اقتصاد، جامعه و محیط زیست ارائه دهد.

رفیع هانیف، دبیر اجرایی کنفرانس جهانی مالی اسلامی 2018 و مدیر اجرایی گروه بانکداری اسلامی CIMB نیز در این‌‌باره گفت: در مراحل آغازین شکل‌گیری مالی اسلامی در کشور مالزی، بر ساخت محصولات متعارف مالی حلال تمرکز شده بود به طوریکه حتما با اصول و موازین اسلامی منطبق باشد. وی افزود: سهم بازار دارایی‌های بانکداری اسلامی در مالزی از ۷.۱ درصد در سال ۲۰۱۰ به میزان ۲۸ درصد در سال 2016 افزایش یافته است، اما از آن زمان به بعد ما نیاز جدی به کشف فرصت‌هایی برای افزایش رشد و بازتولید استراتژی‌های خود برای افزایش سهم خود از بازار داریم. همانطور که صنعت مالی اسلامی در حال پیشرفت است، بازار مالی اسلامی نیز در تلاش است تا ارزش‌های اسلامی را فراتر از حیله‌های شرعی قرار دهد تا این اطمینان حاصل شود که تأمین مالی حلال تاثیر منفی بر محیط زیست و سایر ملاحظات اجتماعی ایجاد نمی‌کند.

هانیف بیان داشت: هنگامی که ما به واسطه‌گری مبتنی بر ارزش (VBI) به عنوان یک عامل تغییر نگاه کردیم، درصدد حصول اطمینان از این مسأله بودیم که به طور کلی پلتفرمی را برای بانک‌ها برای تصویب چارچوب مالی پایدار ارائه دهیم. برای اینکهVBI  تحقق یابد، ما قطعا نیاز به یک چارچوب مشخص داریم. بر همین اساس ما در صنعت مالی اسلامی در حال تلاش برای ایجاد چارچوبی هستیم که بر اساس آن فراتر از چک‌های اعتباری حرکت کنیم و همچنین تأثیر تأمین مالی را در جهت ایجاد پایداری حفظ نماییم.

  در همین راستا بر اساس برنامه‌ریزی انجمن بانکداری اسلامی و موسسات مالی مالزی (AIBIM)، کنفرانس جهانی مالی اسلامی (GIFF2018) در 3 و 4 اکتبر 2018 به منظور تقویت گفتگو و بحث پیرامون طراحی سیاست‌های پایدار در بانکداری و مالی اسلامی برگزار خواهد شد. این کنفرانس با موضوع «واسطه‌‌گری مبتنی بر ارزش: فراتر از سود»، رهبران مالی، تصمیم‌گیرندگان سیاست‌گذاری و کارشناسان پایداری را در سرتاسر جهان برای بحث در مورد آخرین تحولات، چالش‌ها و چشم انداز بانکداری پایدار در صنعت مالی اسلامی جهانی، گرد هم آورده است.

داتوک نور شمسیاه موهد یونس؛ رییس بانک مرکزی مالزی سخنران اصلی این کنفرانس خواهد کرد. همچنین دكتر عدنان چیلوان؛ مدیر اجرایی گروه بانکداری اسلامی، دکتر شیخ نزام یعقوبی؛ عضو هیات علمی موسسه بین المللی تحقیقات شریعت برای امور مالی اسلامی (ISRA)، دکتر اشرف اقبال؛ عضو هیئت مدیره HSBC Amana و دكتر آزمی عمر؛ رئیس و مدیر اجرایی مرکز بین‌المللی آموزش تأمین مالی اسلامی (INCEIF)  دیگر سخنرانان مهم در این رویداد می‌باشند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

 

Prev Next
Tagged under
Login to post comments