مروری بر بانکداری و مالی اسلامی در آسیا
Monday, 06 August 2018 11:45 بانکداری آسیا انجمن مالی اسلامی 1218

گزارش شماره ٨٥٣ موسسه بانک توسعه آسيايى (ADBI) با عنوان «مروری بر بانکداری و مالی اسلامی در آسیا» به قلم اکبر کميجانی و فرهاد تقی زاده حصاری منتشر شد.

گزارش شماره ٨٥٣ موسسه بانک توسعه آسيايى (ADBI) با عنوان «مروری بر بانکداری و مالی اسلامی در آسیا» به قلم اکبر کميجانی و فرهاد تقی زاده حصاری منتشر شد.

به گزارش ADB، گزارش شماره ٨٥٣ (ژوئيه ٢٠١٨) موسسه بانك توسعه آسيايى (ADBI) با عنوان «مروری بر بانکداری و مالی اسلامی در آسیا» به قلم دكتر اکبر کميجانی (استاد اقتصاد دانشگاه تهران) و دكتر فرهاد تقی زاده حصاری (عضو هيات علمى دانشكده علوم سياسى و اقتصاد دانشگاه واسدا، توكيو ژاپن) منتشر شد.

بر اساس این گزارش طی دو دهه گذشته، بخش مالی اسلامی رشد پایداری داشته است. افزایش جمعیت مسلمانان در منطقه آسیا به ویژه در جنوب شرق و بهبود سطح استانداردهای زندگی به محبوبیت مالی اسلامی به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزین رویه‌های رایج مالی افزوده است. همچنین سرمایه‌گذاران خاورمیانه و آسیایی بیشتر در پی آن هستند که بر روی تولیداتی سرمایه‌گذاری کنند که با اعتقادات و باورهای مذهبی مشتریان سازگاری بیشتری داشته باشد.

دولت ها و مقامات مالی در بسیاری از کشورهای آسیایی، نقش فعالی در توسعه و ارتقای بازارهای مالی اسلامی دارند و سعی‌ می‌دارند با سرمایه‌گذاری و تامین ‌مالی پایدار به نقدینگی عظیم و سیال دست یابند.

ویژگی‌های اخلاقی و پایداری مالیِ محصولات مالی اسلامی قادر به افزایش جذابیت این محصولات است. به عنوان نمونه محصولات و خدمات مالی اسلامی با تمرکز بر مسائل اخلاقی و جنبه‌های مدیریت ریسک به طور هوشمندانه‌ای به سرمایه‌گذاران توجه ویژه دارند و این موضوع از جمله دلایل افزایش جذابیت این محصولات اسلامی است.

از آنجاکه در بانکداری اسلامی، بازدهی سرمایه مبتنی بر فعالیت‌ها و دارایی‌های اقتصادی است و در مالی اسلامی، رویکرد مبتنی بر دارایی و خصوصیت اشتراک ریسک‌های مالی حاکم است، موجب شده است این مجموعه درهم تنیدگی بیشتر با اقتصاد واقعی داشته و به بهبود تعادل اقتصادی بین بخش‌های واقعی اقتصاد و بخش مالی در جوامع گوناگون منتج شود.

علاقمندان می‌توانند جهت دریافت خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
Tagged under
Login to post comments