سخنرانی دکتر ایروم صبا در وبینار بین‌المللی " توسعه بازار‌های مالی اسلامی در جهان چند قطبی "
Saturday, 16 April 2022 16:05 وبینار بین المللی انجمن مالی اسلامی ایران بازار‌های مالی اسلامی گزارش وبینار 871
Gallery Image 1

انجمن مالی اسلامی ایران وبینار بین‌المللی " توسعه بازار‌های مالی اسلامی در جهان چند قطبی " را روز سه‌شنبه 23 فروردین ماه 1401 برگزار کرد.

در این وبینار که روز سه‎‌شنبه 23 فروردین برگزار گردید، پروفسور دکتر ایروم صبا: استاد موسسه بانکداری اسلامی و مالی مدیریت بازرگانی Karachi (IBA) پاکستان به شرح موارد زیرپرداخت:

دکتر ایروم صبا استاد بانکداری و مالی اسلامی موسسه مدیریت بازرگانی کراچی
دکتر ایروم صبا استاد بانکداری و مالی اسلامی موسسه مدیریت بازرگانی کراچی در ابتدای سخنرانی خود گفت: دلایل جدابیت مالی اسلامی را می توان در موضوعات ذیل دنبال کرد:
اخلاقی
تاثیر اجتماعی
انصاف
خیر عمومی جامعه
مشارکت
یکدلی
کارآفرینی

وی ادامه داد: و بطور کلی مسلمانان و غیرمسلمانان هر دو می توانند از مالی اسلامی بهره ببرند. همچنین مالی اسلامی غیر از برآوردن نیازهای انسان، برای کسب نعمت های الهی عمل می کند به عبارت دیگر حداکثر کردن سود, تنها هدف موسسات مالی اسلامی نیست و از آن بعنوان کمک مالی به افراد جامعه در نظر گرفته می شود.
دکتر صبا گفت: ابعاد مالی اسلامی را می توان در اقتصاد اسلامی/امور مالی اسلامی/بانکداری اسلامی/بیمه اسلامی/صندوق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات اسلامی/صندوق های سرمایه گذاری اسلامی مشترک /شرکت های لیزینگ اسلامی/سهام منطبق با شرع/مالی اجتماعی اسلامی (زکات، امور خیریه، وقف و تامین مالی جمعی)/فین تک اسلامی/ رگ تک اسلامی و فناوری نظارت اسلامی دید.

وی از منظر جهانی مالی اسلامی گفت:
۴۶ کشور در سرتاسر جهان دارای مقررات مالی اسلامی هستند.
۱۵۲۶ نهاد مالی اسلامی وجود دارد.
۹۷۲ موسسه اموزش مالی اسلامی وجود دارد.
۲۵۶۶ مقاله در این حوزه وجود دارد.

۴۶۳ رویداد مالی اسلامی برگزار شده است اما با این وجود در ارتباط با محصولات نوآورانه صنعت مالی اسلامی کمبود هایی وجود دارد و این حوزه نیازمند آموزش منابع انسانی بمنظور معرفی بیشتر خود است.
استاد موسسه بانکداری و مالی اسلامی کراچی در مورد آینده قطب مالی اسلامی جهان گفت: کشورهای مالزی , ایران , عربستان سعودی, پاکستان, عمان, بریتانیا, ترکیه و سودان به ترتیب می توانند این حوزه را در آینده تسخیر کنند.

دکتر صبا درباره اهداف توسعه پایدار گفت: کمک همه کشورها برای کسب اهداف توسعه پایدار بمنظور بهتر کردن دنیا و حفاظت از آن است و سالانه بین ۳ تا ۴ تریلیون دلار نیاز مند دست یافتن به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

مالی اسلامی و اهداف توسعه پایدار
اهداف توسعه پایدار یک فراخوان جهانی برای پایان دادن به فقر, حافظت از کره زمین و اطمینان دادن مردم برای داشتن صلح و رفاه است.
سازمان ملل برآورد کرده است که بمنظور تامین مالی برای کسب اهداف توسعه پایدار فقط ۲.۵ تریلیون دلار سالانه کسری منابع در کشورهای در حال توسعه وجود دارد.
مالی اسلامی تاکید بر روی گسترش قابل توجه روابط اجتماعی کسب و کار دارد و این مهم به اصول مالی اسلامی اجازه می دهد که بطرز چشمگیر هم راستا با اهداف توسعه پایدار برنامه توسعه سازمان ملل باشد.
مالی اسلامی می تواند با استفاده از مضاربه , مشارکت, سلم , استصنا بویژه از طریق صکوک سبز, صکوک با پشتبانه ارز و صکوک محلی به روش های مختلف باتوجه به نیاز کشورها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک کند. همچنین مالزی و اندونزی نمونه های برجسته صکوک سبز هستند.
مالی اسلامی پتانسیل بسیار بزرگی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار دارد اما نیازمند حمایت دولت ها و توانمند کردن محیط زیست است.

دکتر ایرام صبا در پایان گفت:
تامین مالی اسلامی وظیفه شرعی ماست.
نیاز به ایجاد آگاهی از امور مالی اسلامی.
باید امور مالی اسلامی و مالیه اجتماعی اسلامی را ترویج کند.
همکاری بین شرکای بین المللی و محلی صنعت و دانشگاه ها کلید موفقیت است.
مالی اسلامی، اهداف توسعه پایدار و مالی اخلاقی را با گزاره‌های ارزشی قوی ترویج می‌کند.
فین تک در موسسات مالی اسلامی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
نیاز به همکاری با کشورهای غیر اسلامی و کشورهای مسلمان
نهادهای تنظیم استانداردهای چندجانبه نقش مهمی دارند. یعنی بانک توسعه اسلامی, بانک توسعه عرب, صندوق بین المللی پول ، AAOIFIبانک جهانی، همچنین مقامات نظارتی و دولت ها و...

جهت مشاهده فیلم و فایل جلسه اینجا را کلیک کنید.

فیلم جلسه

فایل جلسه

Prev Next
Tagged under
Login to post comments