نشست تخصصی « بررسی نظارت شرعی در بازار سرمایه ایران » برگزار شد...
Monday, 22 July 2019 11:59 نشست تخصصی مالی اسلامی بازار سرمایه بانکداری اسلامی نظارت شرعی 1604
Gallery Image 1 Gallery Image 2 Gallery Image 3 Gallery Image 4

نشست تخصصی « بررسی نظارت شرعی در بازار سرمایه ایران » عصر شنبه 29 تیر ماه 1398 در سالن همایش مجتمع فرهنگی هدایت  شهر مقدس قم  برگزار شد...

دکتر علی صالح آبادی در نشست تخصصی" بررسی نظارت شرعی در بازار سرمایه ایران" گفت: همه  ابزار و روش های معاملاتی مورد استفاده در بورس در کمیته فقهی این سازمان بررسی می شود،لذا با اطمینان اعلام می کنم که  بازار سرمایه کشور، بازاری اسلامی است.

صالح آبادی با اشاره به سالهای آغازین شروع فعالیت کمیته فقهی در بورس گفت: در سال 1385 مقدمات تشکیل کمیته فقهی در بورس آغاز و در اوایل سال بعد به صورت رسمی شروع به کار کرد که ماموریت اصلی آن ارائه نظر شرعی درباره ابزارها، بازارها و نهادهای مالی در بازارهای مالی کشور با هدف ارائه پیشنهادات اصلاحی لازم بود.

وی افزود: به این ترتیب هر ابزار و یا روش معاملاتی تازه ای که در بازار سرمایه مورد استفاده قرار بگیرد ابتدا در کمیته فقهی بررسی و در صورت تایید در بازار سرمایه استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: دکتر موسویان،  دکترمصباحی مقدم، حسن آقانظری، آیت الله هادوی تهرانی،اعضای اصلی کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار را تشکیل داد و در ادامه حجت الاسلام مجید رضایی به این کمیته پیوست و در حال حاضر این کمیته  به فعالیت خود در حوزه بررسی  فقهی ابزارها و روش های مالی در بازار سرمایه ادامه می دهد و پاسخگوی شبهات فعالین در حوزه بازار سرمایه است.

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران با اشاره به اینکه مسئولیت شرعی بودن بازار سرمایه  بر عهده کمیته فقهی است، گفت: در بازار پول چنین سازو کاری وجود نداشت و خوشبختانه با تشکیل کمیته فقهی در سازمان بورس، سال گذشته با همت اعضای اصلی کمیته فقهی سازمان بورس آقایان مصباحی مقدم و حسین زاده بحرینی و با اقتباس از آئین نامه کمیته فقهی در بورس، شورای فقهی در بانک مرکزی ایجاد شد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوزاعضای شورای فقهی بانک مرکزی عینا همان اعضای کمیته فقهی سازمان بورس هستند؛ علاوه بر این مطابق قانون یکی از مدیران عامل بانک برای اظهار نظر فنی به این شورا اضافه می شود و دکتر صالح آبادی نیز به عنوان کارشناس فنی بانکی به انتخاب وزیر اقتصاد و دارایی با شورای فقهی بانک مرکزی همراه شد.

 علی صالح آبادی با ذکر این موضوع که شورای فقهی بانک مرکزی تا رسیدن به سطح و اندازه شورای فقهی بازار سرمایه راه درازی در پیش دارد، گفت: کمیته فقهی بازار سرمایه، یک کمیته فرعی در قم دارد که چند سال پس از آغاز به کار کمیته اصلی تشکیل شد ودر موارد خاص موضوعات برای بررسی بیشتر به این کمیته در قم ارجاع داده می شود.

 مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: اعضای کمیته فقهی شامل پنج فقیه، مجتهد متجزی، متخصص مالی، کارشناس حقوقی و یک اقتصاددان عضو کمیته فقهی بورس می شود که تا امروز ابزارهای مختلفی  از جمله ، اوراق قرض الحسنه، اجاره،جعاله، مضاربه، مرابحه، منفعت، سلف، مساوات، خزانه اسلامی، حج، گواهی ارزی و... را مورد بررسی قرار داده است.لازم به ذکر است اوراق بررسی شده از سوی کنیته فقهی در ادامه در حیطه عمل وارد می شود.

 وی افزود:همچنین قراردادها و نهادهای مختلف در بازار سرمایه مورد بررسی کمیته فقهی سازمان بورس قرار می گیرد.

 صالح آبادی بیان داشت: از ابتدای تاسیس کمیته فقهی سازمان بورس تا تیرماه 1398، بالغ بر 34 هزار و 629 میلیارد تومان صکوک در بازار سرمایه منتشر شده، همچنین به جز صکوک منتشر شده اوراق مشارکت غیر دولتی مختلفی بالغ بر 9 هزار و 600 میلیارد تومان ، اوراق سلف 5 هزار و پانصد میلیارد تومان تا پایان خرداد 98، حدود 100 هزار میلیارد تومان  اوراق خرانه اسلامی تا امروز در بازار سرمایه کشور منتشر شده است.

 رئیس انجمن مالی اسلامی یادآور شد: طیف وسیعی از ابزارهای مالی متناسب با سلایق مختلف از جمله افزاد ریسک گریز و ریسک پذیر طراحی و اراده شده است، بازار سرمایه کشور امروز گسترش بسیاری پیدا کرده است و دسترسی به آن آسان است و افراد می توانند از طریق اینترنت از هر کجای کشور به سرمایه گذاری در بازار سرمایه اقدام کنند.

صالح آبادی با ذکر این مهم که بازار سرمایه در خدمت اقتصاد ملی است، گفت: حجم معاملات روزانه در بازارهای مختلف از جمله بورس اوراق بهادار و بورس کالا  به 2 تا 3 هزار میلیارد تومان می رسد که نشان می دهد نسیت به گذشته، بازار سرمایه در کنار سیستم بانکی، نقش مهم تری را در حوزه تامین مالی کشور  ایفا می کند.

 وی اظهار داشت: در گذشته بانک نقش محوری تری در حوزه تامین مالی بر عهده داشت اما خوشبختانه با تمهیداتی که در بازار سرمایه اندیشیده شده امروز تامین مالی از طریق بازار سرمایه می تواند در کنار بانک یکی از گزینه های قابل توجه بنگاه های بزرگ اقتصادی است و می تواند پاسخگوی تامین مالی این بنگاه ها باشد.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران اذعان داشت: بزار سرمایه محل تامین مالی های بزرگ است و در حال حاضر تامین مالی های بالای پنجاه میلیارد تومان در این بازار انجام می شود.

 صالح آبادی گفت: می توان نقش تامین مالی را بین بازار پول و بازار سرمایه طبقه بندی و بر این اساس نیازهای خرد شرکت های کوچک و متوسط را به سمت بازار پول و شرکت های بزرگ برای تامین مالی به سمت بازار سرمایه هدایت کرد.

 علی صالح آبادی تصریح کرد بازار پول و سرمایه مکمل یکدیگرند و می توانند چرخ تولید را از بعد تامین مالی به گردش در آورند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: تمرکزبر مباحث شرعی دربازار سرمایه به شکل رسمی آن قدمتی بیش از ده سال دارد و کمیته فقهی سازمان بورس طی این مدت به صورت نظام مند در این حوزه اظهار نظر می کند؛

 به گفته رئیس انجمن مالی اسلامی ایران، تا پیش از تشکیل کمیته فقهی در بورس کارشناسان از  این سازمان به دفتر مراجع در قم مراجعه کرده و با ابهام بیشتر بر می گشتند و خوشبختانه با تشکیل کمیته فقهی در بورس،این نیاز مهم مرتفع شد.

 صالح آبادی یادآور شد: در مواردی که کمیته فقهی تشخیص دهد که باید در مواردی با مراجع و فقها مشورت شود، این کار انجام شده و البته جمع بندی نهایی در کمیته فقهی صورت می پذیرد در واقع این ساختار به صورت تخصصی پاسخگوی شبهات بازار سرمایه است و از پراکندگی و ابهام در این حوزه جلوگیری می کند.

در ادامه نشست، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید عباس موسویان، پیرامون مباحث شرعی بازار سرمایه بیان کرد: مسائل مستحدثه در باب معاملات خیلی گسترده است و در دهه اخیر هر ساله چندین قرارداد اختراع می‌شود و وارد معاملات مردم می‌شود و بیشترین ظهور و بروز آن در بازارهای مالی و پولی است که باید از نظر شرعی بررسی شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران در این خصوص گفت: قرارداد‌هایی که در حوزه‌ معاملات کالایی صورت می‌پذیرد چندان تغییری نداشته ولی مسائلی که در حوزه‌ی بازارهای مالی و پولی به وجود آمده بسیار عمیق‌تر است.

وی افزود به دلیل پیچیدگی قراردادهای مالی و پولی که یا نظیری در صدر اسلام نداشته و حداکثر به ۱۰۰ سال اخیر بازمی‌گردد و یا به این شکل پیشرفته نبوده است، احساس نیاز شدیدی به وجود آمده و سبب شکل‌گیری کمیته‌ فقهی در سازمان بورس و اوراق بهادار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر موسویان در ادامه سخنان خود گفت: بازارهای مالی خصوصا بازار سرمایه دو مأموریت مهم در تأمین سرمایه‌ شرکت‌ها، بنگاه‌ها و دولت‌ها و نیز پوشش ریسک شرکت‌ها را بر عهده دارد. این دو مأموریت نیاز به ابزارهایی همچون انتشار اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه، سلف، آتی و ... داشت که بحث فقهی آن‌ها در کمیته تخصصی فقهی مشخص شد.

وی با بیان این مطلب که برخی از مقدمات جهت تشکیل کمیته‌ فقهی در بیمه هم در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد تشکیل این کمیته در بیمه هم باشیم.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، در این این همایش که با همکاری انجمن مالی اسلامی ایران وخانه سرمایه طلاب، عصر دیروز بیست و نهم تیرماه در قم برگزار شد، ماهیت بازار سرمایه و الزامات شرعی آن توسط دکتر سیدعباس موسویان نایب رئیس انجمن مالی اسلامی و دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار و با حضور جمعی از علاقه مندان این حوزه، مورد بررسی قرار گرفت و در پایان به سوالات حاضرین پیرامون مباحث فنی و شرعی بازار سرمایه پاسخ داده شد.

Prev Next
Tagged under
Login to post comments