موافقت کمیته تخصصی فقهی با انتشار اوراق منفعت شرکتی تپسی
سه شنبه, 12 دی 1402 12:00 کمیته تخصصی فقهی اوراق منفعت شرکت تپسی سازمان بورس و اوراق بهادار تامین مالی سرمایه گذاران 111

شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس (سهامی عام) در نظر دارد تا با انتشار اوراق منفعت و واگذاری بخشی از منافع برنامه کاربردی تپسی، نرم افزار خود را توسعه دهد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، اوراق منفعت یکی از انواع اوراق بهادار است که دستورالعمل آن در 1396 به تصویب هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و تاکنون در موارد متعددی سابقه انتشار برای تأمین مالی شرکت ها وبنگاه های اقتصادی داشته است. شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس (سهامی عام) در نظر دارد تا با انتشار اوراق منفعت و واگذاری بخشی از منافع برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تپسی، نرم افزار خود را توسعه دهد. با این توضیح که شرکت مذکور بخشی از منافع برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تپسی را برای مدت معین به دارندگان اوراق در ازاء مبلغ معینی به صورت یکجا منتقل می نماید؛ سپس دارندگان اوراق که مالک منافع مزبور هستند، شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس را وکیل خود در بهره برداری از این منافع خواهند نمود. بنابراین بخشی از عواید حاصل از استفاده از برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تپسی در طول دوره انتشار اوراق، متعلق به دارندگان اوراق خواهد بود که در طول دوره اوراق در مقاطع زمانی معین بخشی از عواید حاصل از منافع متعلق به دارندگان اوراق، به آن ها پرداخت شده و باقیمانده عواید در سررسید، محاسبه و تسویه خواهد شد.
جهت مدیریت عواید حاصل از اوراق، بانی در نظر دارد تا حداقل و حداکثری از عواید را برای دارندگان اوراق، معین نماید. لذا در امیدنامه اعلام می گردد که در سررسید چنانچه عواید قطعی کمتر از 23 درصد (حداقل عواید) باشد، بانی متعهد است که از منابع خود جبران نماید و در صورتی که عواید حاصل از منافع از 28درصد بیش تر باشد، بانی می تواند رقم مازاد را به عنوان حق الوکاله خود دریافت نماید.
کمیته تخصصی طرح تأمین مالی مذکور را در قالب عقد اجاره یا عقد صلح تأیید کرد. در صورتی که اوراق منعفت بر مبنای عقد اجراه منتشر شود، بازار ثانوی آن از سنخ اجاره ثانوی خواهد بود. به این معنا که دارنده اوراق در صورت فروش اوراق در واقع دارایی پایه را اجاره می دهد. اجاره مجدد به قیمت بیش تر در 7 مورد از جهت فقهی نهی شده است مگر آنکه آنکه مستأجر بر روی مورد اجاره کاری جدید انجام دهد. جهت تصحیح معامله ثانوی اوراق منفعت به قیمت بیش تر، کمیته تخصصی فقهی پیش تر مصوب کرده بود که بانی باید متعهد به به انجام کارهاي خدماتي مستمر و خدمات جانبي بر روي دارايي مبنای انتشارشود. اما از آنجا که با توجه به اینکه نرم افزار تپسی مشمول موارد مذکور در روایات نیست، در این مورد تعهد بانی به انجام کارهاي خدماتي مستمر و خدمات جانبي بر روي دارايي مبنای انتشار الزامی نمی باشد. همچنین اگر انتشار اوراق در قالب عقد صلح باشد معاملات ثانوی در هر صورت صحیح خواهد بود.
این شیوه تأمین مالی می تواند برای شرکت ها خدماتی سازوکار جذابی باشد. چرا که آن ها می توانند با انتقال بخشی از خدمات خود به سرمایه گذاران و جذب منابع مالی کسب و کار خود را توسعه دهند. پیش از این 12 مرتبه اوراق منفعت در بازار سرمایه منتشر شده بود و نزدیک به 37 همت از محل انتشار این اوراق تأمین مالی شده است. متأسفانه در سال چند سال اخیر این اوراق منتشر نشده است.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید