گزارش دفاع از رساله حرفه‌ای "تحلیل قابلیت پوشش ریسک بازار صکوک بین‌المللی"
جمعه, 09 تیر 1402 12:00 گزارش رساله حرفه ای دانش‌پذیران دوره DBA انجمن مالی اسلامی ایران صکوک ریسک 376

گزارش دفاع از رساله حرفه‌ای آقای وحید نکوئی دانش‌پذیر پنجمین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران + فیلم جلسه دفاع

در ادامه جلسات دفاع از رساله حرفه ای دانش پذیران دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن، روز چهارشنبه، 7 تیرماه، آقای وحید نکوئی دانش پذیر پنجمین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن، رساله حرفه ای خود را با موضوع "تحلیل قابلیت پوشش ریسک بازار صکوک بین‌المللی در بازار سهام ایران" ارائه نمود. در این جلسه که دکتر دکتر مهدی قائمی اصل به عنوان استاد راهنما و دکتر خوانساری به عنوان استاد داور حضور داشتند، آقای وحید نکوئی با کسب نمره 17 از 17 موفق به دفاع از رساله حرفه ای خود شد. 3 نمره باقیمانده پس از انجام اصلاحات نهایی به ایشان اعطاء خواهد شد.

 

در ادامه به قسمتی از این پایان‌نامه اشاره شده است:

یکی از مهمترین دستاوردهای دهه اخیر در عرصه مالی اسلامی، انتشار انواع اوراق بهادار اسلامی به نام صکوک است. یکی از ویژگی‌های مهم صکوک، ریسک پایین این اوراق نسبت به سایر اوراق بهادار و بازارهای مالی دیگر است. بنابراین صکوک می‌تواند ابزار مناسبی برای مدیریت ریسک باشد. در این پژوهش بر این ویژگی صکوک بین‌المللی و کاربرد آن یعنی پوشش دهندگی ریسک سرمایه‌گذار درصنعت فراورده‌های نفتی بازار سهام کشور ایران تاکید شده است؛ سوال مشخص این پژوهش، بررسی قابلیت پوشش ریسک این صنعت با استفاده از بازار صکوک بین‌المللی است به این منظور ابتدا همبستگی بین بازدهی صنعت فراورده‌های نفتی در بازار سهام ایران و بازدهی صکوک بین‌المللی را با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون بررسی می‌شود سپس انواع اثرات سریزی بین بازدهی این دو شاخص را به تفکیک انواع سررسید صکوک بین‌المللی با استفاده از مدل  Asymmetric BEKK VAR-MGARCH مورد آزمون قرار می‌گیرد و در نهایت با استفاده از داده‌های روزانه 8 سال گذشته یعنی از سال 2013 تا 2020، وزن بهینه صکوک بین‌المللی را به تفکیک سررسید جهت حداقل سازی ریسک سبد سرمایه‌گذار داخلی به صورت پویا محاسبه می‌گردد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد شوک‌ها و نوسانات شرطی گذشته  هر بازار بر روی خودش نقش مهمتری از اثرات سریز نوسانات بین این دو بازار دارد؛ همچنین سرمایه‌گذاری در صکوک کوتاه‌مدت 1 تا 3 ساله در مقایسه با صکوک بلندمدت، ظرفیت مناسب‌تری از جهت تنوع بخشی سبد سرمایه‌گذار در صنعت فراورده‌های نفتی دارد و استفاده از این ابزار مالی اسلامی می‌تواند ریسک کل سبد سرمایه‌گذار داخلی را کاهش دهد.

 

جهت دریافت فایل ارائه و فیلم کلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید