انتشار گزارش «بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ۲۰۲۲»
یکشنبه, 24 دی 1402 12:00 شاخص توسعه مالی اسلامی کرونا صنعت مالی اسلامی بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی 115

صنعت مالی اسلامی در جهان طی سال ۲۰۲۰ همراه با اولین سال شیوع کرونا، با جهش ۱۴ درصدی در ارزش کل دارایی‌های خود توانسته است انعطاف‌پذیری این صنعت را نشان دهد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی در خلاصه مدیریتی این گزارش آمده است:

صنعت مالی اسلامی در جهان طی سال ۲۰۲۰ همراه با اولین سال شیوع همه گیری کرونا، با جهش ۱۴ درصدی در ارزش کل دارایی‌های خود توانسته است انعطاف پذیری این صنعت را نشان دهد.

این در حالی است که یک سال بعد، ارزش دارایی‌های مالی اسلامی با رشد ۱۷ درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۴ تریلیون دلار رسیده است که نشان می دهد تقاضا برای خدمات و محصولات منطبق با شریعت در جهان به سرعت درحال افزایش است و به تدریج نیز با بهبود بازار جهانی، شاهد بهبود سلامت صنعت مالی اسلامی خواهیم بود.

در این میان، ایران، عربستان، و مالزی در مجموع بیشترین سهم بازار مالی اسلامی را از لحاظ دارایی‌ها (۸۱ درصد از کل وجوه اسلامی جهانی) به خود اختصاص می دهند و کشورهای مختلفی همچون قزاقستان، تاجیکستان، و الجزایر توانسته اند رشد سریعی در این زمینه داشته باشند.

صنعت مالی اسلامی مشتمل بر سه بخش مهم بانکداری اسلامی، بازار سرمایۀ اسلامی (صکوک و اوراق اسلامی)، و تکافل (بیمۀ اسلامی) است که از میان بخش‌های مختلف صنعت مالی اسلامی، بانکداری اسلامی با سهم ۷۰ درصدی از کل دارایی‌ها و با ارزش دارایی‌هایی بالغ بر ۲٫۸ تریلیون دلار توانسته است به عنوان بزرگترین و مهمترین بخش صنعت مالی اسلامی در جهان شناخته شود. در این میان، تقاضای بالای مستمر برای بانکداری اسلامی، بهره مندی بانکها از حمایت گستردۀ دولت از بخش‌های تحت تأثیر بیماری همه گیری کرونا، دیجیتالی شدن و گسترش بانکداری بدون شعبه و مشارکت با فین تک‌ها توانسته است زمینۀ رشد بانکداری اسلامی در جهان را مهیا کند.

بررسی‌ها نشان می دهد دیجیتالی شدن، به عنوان یک تحول عمده، به بخش‌های مختلف صنعت مالی اسلامی نفوذ کرده است و می تواند کل نظام مالی جهانی را دگرگون کند.

در این میان، بازارهای توسعه یافته با بازنگری در مقررات و چهارچوب‌های مالی اسلامی و فنّاوری مالی (فین تک) اسلامی با انتشار صکوک مبتنی بر بلاک چین توانسته است از توسعۀ قابل توجهی برخوردار شود. لذا، با توجه به تحولات مثبت اخیر در بخش‌های مختلف صنعت مالی اسلامی و اکوسیستم پیرامون آن، پیش بینی‌ها نشان می دهد با تداوم رشد دورقمی این صنعت، ارزش دارایی‌های نظام مالی اسلامی تا سال ۲۰۲۶ به رقمی حدود ۶ تریلیون دلار خواهد رسید که عمدتاً ناشی از توسعۀ دو بخش مهم بانکداری اسلامی و صکوک است.

در این راستا، صنعت مالی اسلامی برای دستیابی به توسعۀ بیشتر و حفظ قدرت و جایگاه مناسب خود، نیازمند پیشرفت و به کارگیری نوآوری است که دستیابی به اطلاعات و داده‌های قابل اعتماد برای حصول موفقیت و ارزیابی مؤسسات مالی اسلامی، فعالان بازار و تنظیم کننده‌ها (قانونگذاران) و در نتیجه بهبود وضعیت و تراز صنعت بسیار مهم و ضروری است. لذا در این گزارش، ۱۳۶ کشور در ۸ بررسی شده اند.

شاخص توسعۀ مالی اسلامی (IFDI) با منطقۀ مختلف جغرافیایی از لحاظ شاخص‌های توسعۀ مالی اسلامی (IFDI) طبقه بندی عوامل مؤثر در حوزه‌های مختلف به عنوان شاخص‌های اصلی، به بررسی بازارهای مختلف مالی اسلامی در سرتاسر جهان از لحاظ پیشرفت مالی می پردازد.

پنج شاخص اصلی برای IFDI شامل شاخص‌های وزنی عملکرد مالی و توسعۀ کمّی، نظارت (حاکمیت)، پایداری و ثبات، دانش و آگاهی (اطلاع رسانی) است که برای هرکدام نیز زیرشاخص‌های مرتبط به آنها معرفی می شود که در توسعه و اندازه گیری صنعت جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این میان، عملکرد مالی و رشد دارایی‌های پنج بخش بانکداری اسلامی، صکوک، صندوق‌های اسلامی، سایر مؤسسات مالی اسلامی، و تکافل مهمترین بخش اکوسیستم مالی اسلامی و سنجش توسعۀ کمّی صنعت مالی در نظر گرفته می شود و حاکمیت (نظارت)، پایداری، دانش و آگاهی از دیگر بخش‌های اکوسیستم مالی اسلامی به منظور ارزیابی پیشرفت کلی صنعت است.

در این میان، مجموع نمرات اختصاص یافته به کل شاخص‌های توسعۀ مالی در ۵ حوزۀ یاد شده نشان می دهد که کشورهای مالزی، عربستان، اندونزی، بحرین، و کویت پنج بازار برتر مالی اسلامی از لحاظ شاخص توسعۀ مالی اسلامی شناخته می شوند.

برای دریافت گزارش کامل اینجا را کلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید