قطر و امارات متحده عربی جزو برترین کشورهای دارای صنعت مالی اسلامی
سه شنبه, 07 شهریور 1402 12:00 صنعت مالی اسلامی قطر امارات متحده عربی بازار سرمایه صکوک سرمایه‌گذاری 296

قطر و امارات متحده عربی دو کشوری هستند که در میان بازارهای مالی اصلی اسلامی در رده دوم گروه B به لحاظ روند روبه رشد مالی اسلامی قرار گرفته اند.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از گالف تایمز، به گفته موسسه رتبه بندی فیچ، قطر و امارات متحده عربی دو کشوری هستند که در میان بازارهای مالی اصلی اسلامی در رده دوم گروه B به لحاظ روند روبه رشد مالی اسلامی قرار گرفته اند.
فیچ 14 کشور از 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (QIC) را در مورد معیارهای رتبه بندی پوشش می دهد. کشورها به چهار گروه (A تا D) تقسیم می شوند که سقف های متفاوتی در رتبه بندی ابزار و رتبه بندی بازیابی بر اساس عوامل خاص کشور خود دارند.
بیش از نیمی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در گروه D - پایین ترین سطح بهبودی قرار دارند، در حالی که هیچ کدام در گروه A قرار ندارند.
به گفته موسسه فیچ امارات و قطر تنها کشورهایی هستند که در میان بازارهای مالی اصلی اسلامی در رده گروه B قرار دارند که در آن بازیابی ها از برتر تا ضعیف متغیر است.
همچنین تا پایان نیمه اول سال 2023، تنها 0.21 درصد از کل صکوک های منتشر شده در سطح جهان دچار نکول شده اند.
صکوک منتشر شده در بازارهای سرمایه بین المللی معمولاً تحت قوانین انگلیس است، اما فقدان رویه قضایی به این معنی است که معمولاً مشخص نیست که دارندگان صکوک می توانند حقوق قراردادی خود را در دادگاه های محلی در صورت لزوم اجرا کنند.
این عدم اطمینان در مورد اوراق قرضه متعارف منتشر شده در همان کشورها نیز صدق می کند.
تلاش ها برای بهبود استانداردسازی و مقایسه در ساختارهای مختلف صکوک و چارچوب های قانونی از جمله ایجاد مرجع عالی شریعت در امارات ادامه یافته است.
با این حال قابل اجرا بودن حقوق سرمایه گذار، رجوع، رتبه بندی بدهی و بازپرداخت پس از نکول ناشر می تواند به دلیل تفاوت در ترتیبات قراردادی اسلامی پیچیده شود.
بیشتر صکوک‌ها اثر اقتصادی مشابه اوراق قرضه متعارف ایجاد کرده‌اند اما می‌توانند شبیه سرمایه‌گذاری‌هایی مانند سهام باشند. همچنین انتشار صکوک هیبریدی با اجزای سهام و بدهی نیز در حال رشد است.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید