برگزاری پنل تخصصی «فناوری های نوین مالی در بازار سرمایه» در دانشگاه خوارزمی
یکشنبه, 22 مرداد 1402 03:12 پنل تخصصی فناوری بازار سرمایه دانشگاه خوارزمی مهندسی مالی سرمایه‌گذاری تامین مالی جمعی 495

این نشست روز سه شنبه 27 ام تیرماه در کنفرانس بین المللی «مهندسی مالی و بیم سنجی ایران» در محل دانشگاه خوارزمی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از اداره آموزش بازار سرمایه، این نشست با مدیریت دکتر مهرداد عاصی به نمایندگی از مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار و با حضور دکتر بابک درویش روحانی، دکتر عارف علیقلی پور و مهندس سعید خانی نژاد روز سه شنبه 27 ام تیرماه در کنفرانس بین المللی «مهندسی مالی و بیم سنجی ایران» در محل دانشگاه خوارزمی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست مهرداد عاصی به اهمیت و کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه بازار سرمایه اشاره کرده و نقش سازمان بورس و اوراق بهادار را در استفاده از فناوری های نوین مالی در بازار سرمایه را بسیار مهم و کلیدی خواند. وی در ادامه شش محور اصلی این نشست تخصصی را با عناوین؛ هسته معاملات، بسترهای معاملاتی بازار سرمایه، سندباکس، سیستم کدال و شفافیت انتشار اطلاعات، بلاک چین و ظرفیت آن در بازار سرمایه و همچنین تأمین مالی جمعی مطرح نموده و با این مقدمه و طرح سوالاتی در خصوص هسته معاملات بازار سرمایه دکتر درویش روحانی را مخاطب قرار داد. درویش روحانی پس بررسی و بیان تاریخچه هسته معاملات در بازار سرمایه ایران، در خصوص راهکارهای ارتقاء هسته معاملات بر اساس نوآوری‌های روز دنیا و لزوم استفاده از بستری امن جهت بالابردن کارایی، سرعت و دسترسی آسان برای سرمایه‌گذاران نکاتی بیان نمودند و در ادامه عاصی با معرفی و ارانه مطالبی درخصوص سیستم کدال و شفافیت انتشار اطلاعات در این سامانه از درویش روحانی در خصوص تاثیر فناوری های نوین در بهبود عملکرد سامانه کدال را بچالش کشید. درویش روحانی با بیان تعاریف دقیقی از عملکرد سامانه کدال ، مفید و کارا بودن اطلاعات آن برای مخاطبین بازار سرمایه در تحلیل‌های بنیادی، به اهمیت این اطلاعات در تحلیل ها و تصمیم گیری های تکنیکال هم اشاره نمود. ایشان نقش فناوری در ارتقاء این سامانه را بسیار مهم دانسته و معتقد بودند که استفاده از تکنولوژی های نوین باعث ایجاد اطمینان بیشتر سرمایه گذاران و ایجاد بازوی کنترلی قدرتمند در صحت اطلاعات منتشر شده توسط ناشران در این سامانه را بهمراه خواهد داشت.

عاصی در ادامه به بسترهای معاملاتی بازار سرمایه اشاره کرد و افزود؛ نمیتوان قدرت این ابزار در راستای سهولت و دسترسی سرمایه گذاران به سیستم معاملات بازار سرمایه نادیده گرفت و ظرفیت های بالقوه موجود در این حوزه مورد توجه سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است. در این بخش خانی نژاد با ارائه آخرین پلتفرم های موجود در ایران، بررسی انواع آن و قابلیت های آنها در دسترسی و بالابردن سهولت در کارایی این پلتفرم ها برای سرمایه‌گذاران را مورد نقد قرار داده و چالش‌های نظارتی بیشتر جهت تولید پلتفرمای استاندارد، همگام با تکنولوژی‌های نوین مالی در راستای انتظارات سرمایه گذاران مطرح نمود. مهرداد عاصی ادامه گفتگو را با ارائه مطالبی درخصوص بلاکچین و ظریفت های آن در بازار سرمایه ایران پی گرفت. خانی نژاد نیز از چالش‌های نظارتی و حقوقی بستر بلاکچین در بازار سرمایه ایران سخن گفت. وی اعتقاد داشت که یکی از روش استفاده از بستر بلاکچین در ایران میتواند؛ توکنایز سازی (Tokenize) دارایی ها و از استفاده از کریپتو (Crypto) در این حوزه باشد و نیز بیان داشت؛ تبدیل دارایی های واقعی به دارایی دیجیتال باعث باز شدن راه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری و همچنین ایجاد نقدینگی جدیدی در بازارهای دارایی‌های واقعی خواهد شد.

در ادامه این پنل، تعاریف و تاریخچة سندباکس و ماهیت آن توسط عاصی بیان شد و در همین راستا دکتر علیقلی پور به مزایای ایجاد محیط آزمایشگاهی برای ایده های نوین مالی و طراحی ابرازهای جدید و کارا در حوزه بازار سرمایه مطالبی را بیان نمودند. علیقلی پور نتایج مشابه اینکار در کشورهای پیشرفته را بسیار کارآمد دانست و چالش‌های نظارتی موجود درکشور را جهت ایجاد رویه های حفظ و امانت داری در ارائه ایده های نوآورانه در ایران را مورد نقد و بررسی قرار داد. وی بیان نمود؛ شخص باید اطمینان حاصل پیدا کند که ایده او در طول آزمایش در محیط سندباکس محافظت شده و امکان سرقت علمی در آن وجود نخواهد داشت.

آخرین موضوع مورد اشاره در این نشست با عنوان Crowdfunding «تأمین مالی جمعی» و نحوه عملکرد آن در بازار سرمایه توسط عاصی مطرح گردید. علیقلی پور نیز از تأثیرات مثبت این روش در تأمین مالی استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط بیان نمود. ایشان این روش تأمین مالی را کاملا بومی دانست و معتقد بود که از دیرباز این روش در فرهنگ ایران جهت راه اندازی کسب و کارها استفاده شده است. وی یکی از مهمترین مسائل در روش تأمین مالی جمعی را اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران دانست و سازمان بورس و اوراق بهادار را متولی حمایت از سرمایه گذاران این روش معرفی و خواستار ایجاد رویه هایی نظارتی و حمایتی برای سرمایه گذاران در این حوزه شد.

در پایان نشست، جلسه پرسش و پاسخ در خصوص موضوعات مطروحه برگزار گردید و حاضرین در پنل به سوالات مربوطه پاسخ دادند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید