گزارش دفاع از رساله حرفه‌ای "باز طراحی مدل عملیاتی انتشار اوراق مشارکت..."
شنبه, 14 بهمن 1402 12:00 ششمین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی مهسا رادفر رساله حرفه‌ای دفاع پایان نامه اوراق مشارکت 197

گزارش دفاع از رساله حرفه‌ای خانم مهسا رادفر دانش‌پذیر ششمین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران + فیلم جلسه دفاع

در ادامه جلسات دفاع از رساله حرفه ای دانش پذیران دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن، روز شنبه، 14 بهمن ماه، خانم مهسا رادفر دانش‌پذیر ششمین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن، رساله حرفه ای خود را با موضوع "باز طراحی مدل عملیاتی انتشار اوراق مشارکت با تأکید بر نقش نهاد واسط" ارائه نمود. در این جلسه که دکتر سید امیرحسین اعتصامی به عنوان استاد راهنما و دکتر محمد توحیدی به عنوان استاد داور حضور داشتند، خانم مهسا رادفر با کسب نمره 17 از 17 موفق به دفاع از رساله حرفه ای خود شد. 3 نمره باقیمانده پس از انجام اصلاحات نهایی به ایشان اعطاء خواهد شد.

در ادامه به قسمتی از این پایان‌نامه اشاره شده است:

طراحی و استفاده از ابزارهای  مالی کارآمد برای تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها مهمترین کارکرد یک نظام مالی اسلامی و راه تقویت بخش واقعی اقتصاد است. در دهه 1980 ایده استفاده از ابزارهای مالی اسلامی قوت گرفت و انواع مختلف صکوک طراحی گردید. ایران را می توان اولین کشوری قلمداد کرد که اقدام به تامین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت نموده است. در این مقاله مدل اجرایی فعلی انتشار اوراق مشارکت براساس رویکرد توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته، سپس با بررسی نقش نهاد واسط در فرآیند انتشار انواع صکوک، دو مدل عملیاتی جدید جهت انتشار اوراق مشارکت پیشنهاد شده است. نظر سنجی از خبرگان نشان می دهد استفاده از نهادواسط در بهبود فرایند عملیاتی انتشار اوراق مشارکت موثر است لیکن ساختار حقوقی و سازمانی فعلی نهادواسط نمی‌تواند پاسخگوی وظایف و نقش‌های جدید تعریف شده در این حوزه باشد و این مستلزم اصلاح دستورالعمل فعالیت نهادواسط است هم چنین از بین مدل مشارکت مدنی و مدل مشارکت حقوقی در انتشار اوراق مشارکت، مدل مشارکت مدنی برای طرح های کوچک مقیاس و مدل مشارکت حقوقی برای طرح های بزرگ مقیاس مناسب است. هر دو مدل به واسطه محدودیت نقل وانتقال دارایی های دولت و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، موسسه‌ها، نهادهای عمومی غیر دولتی، برای تامین مالی بخش خصوصی  کاربرد دارند.

جهت دریافت فایل ارائه و فیلم کلیک کنید.

Prev
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید