مراسم فارغ التحصیلی دانش‌پذیران دوره DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن برگزار گردید.
چهارشنبه, 08 دی 1400 14:45 مراسم فارغ التحصیلی DBA بازار سرمایه اسلامی دانش‌پذیران دوره دوم انجمن مالی اسلامی ایران 1215
Gallery Image 1 Gallery Image 2 Gallery Image 3 Gallery Image 4 Gallery Image 5

با حضور رئیس کل بانک مرکزی، رئیس و هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  مراسم فارغ‌التحصیلی دانش‌پذیران دوره DBA برگزار گردید.

مراسم فارغ‌التحصیلی دومین گروه از دانش‌پذیران دوره DBA بازار سرمایه اسلامی روز دوشنبه 6 دی ماه، با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس و هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، رئيس شوراي فقهي بانك مركزي، مدیرعامل فرابورس ایران و اساتید و دانش‌پذیران دوره‌های DBA در بانک مرکزی برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم، امیر یوسفی مقدم دبیرکل انجمن مالی اسلامی ایران ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان جلسه، گزارشی از نحوه ایجاد و برگزاری دوره های DBA بازار سرمایه اسلامی ارائه نمود. دبیرکل انجمن مالی اسلامی ایران گفت: دوره‌های DBA بازار سرمایه اسلامی از سال 96 با ابتکار دکتر صالح آبادی، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان، دکتر مصباحی مقدم و اعضای گروه مالی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام طراحي گرديد و به همت انجمن و بعد از عقد تفاهم نامه مشترك بين انجمن مالي اسلامي ايران، سازمان بورس و اوراق بهادار، دانشگاه امام صادق عليه‌السلام، مركز مالي ايران، Redmoney مالزي و بانك قرض‌الحسنه رسالت از بهمن ماه 96 و با جذب 17 دانشجو به طور رسمي آغاز گرديد. وي ادامه داد: تا به امروز پنج دوره DBA بازار سرمايه اسلامي برگزار گرديده كه در مجموع بيش از 120 دانشجو در اين دوره‌ها شركت نموده اند. به فارغ التحصيلان اين دوره كه با مراسم فارغ‌التحصيلي امروز به 33 نفر مي‌رسند، مدارك فارسي DBA با تاييد انجمن، دانشگاه امام صادق(ع) و سازمان بورس و اوراق بهادار ، مدرك انگليسي با امضاي انجمن و Redmoney مالزي و مدارك حرفه اي اصول بازار سرمايه، تحليل‌گري بازار سرمايه و مديريت سبد اوراق بهادار اعطاء مي‌شود.
یوسفی مقدم ادامه داد: از جمله ویژگی های برجسته دوره های DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران باید به حضور دانشپذیران در جلسات کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار جهت آشنایی با ساز و کار کمیته فقهی اشاره کرد. همچنین برخی از پایان نامه های این دوره، در کمیته فقهی به تصویب رسیده و به زودی در بازار عملیاتی میشود. حضور دانش پذیران دوره DBA در جلسات دوره ICM و ارائه مقاله به زبان انگلیسی از دیگر نکات برجسته این دوره ها بوده است.

در ادامه اين مراسم، دكتر مجيد عشقي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمايه امروز نسبت به دهه گذشته قابل مقايسه نيست. امروز ارزش بازار equity و بدهي ما در مجموع 7 هزار هزار ميليارد تومان (7هزار همت) است. بالغ بر 800 نهاد مالي هم اكنون در بازار سرمايه فعال هستند. بيش از 750 ناشر بورسي و فرابورسي داريم، سهام عدالت و ورود افراد جديد به بازار نيز باعث وجود 60 ميليون ذي نفع مستقيم در بازار سرمايه شده و اين توسعه بازار نيازمند وجود افراد حرفه‌اي است كه با توجه به حجم بازار از نظر كمي تعداد اين افراد هنوز قابل قبول نيست و احساس نياز به نهادهاي مالي جديد از نظر كمي وجود دارد و سياست گسترش نهادهاي مالي هم در بخش مديريت دارايي و هم در بخش خدمات و ارائه مشاوره و معامله گري به بازار در سازمان وجود دارد. و اين مستلزم تامين و تقويت نيروهاي حرفه اي مي باشد. سواد مالي هم اكنون در كشور پايين است و به آموزش حرفه اي در كشور نيازمنديم. لذا اميدواريم با فارغ‌التحصيلي دانشپذيران اين دوره ها تا حدي اين نياز پاسخ داده شود. امسال در مجموع نزديك به هزار نفر گواهينامه حرفه اي دريافت نموده اند كه با توجه به حجم و ابعاد بازار تعداد بسيار كمي محسوب ميشود. البته بايد مراقبت كنيم كه در دام مراكز آموزشي غيرمجاز و آموزش غير اصولي در فضاي مجازي كه در سال 98 و 99 ضربه بزرگي به بازار زدند گرفتار نشويم.

sitedreshghi
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما به عنوان سازمان بورس از اين دوره‌هاي حرفه‌اي (DBA بازار سرمايه اسلامي انجمن مالي اسلامي ايران) كه با اصول و كيفيت خاص برگزار مي‌گردد، حمايت مي‌كنيم تا بتوانيم از اين طريق به ارتقاي بازار سرمايه كمك كنيم. البته گزارش‌هايي در مورد برخي نهادها كه دوره‌هاي MBA و DBA غير اصولي و با كيفيت پايين برگزار مي‌كنند هم دريافت كرديم كه حتما با آنها برخورد خواهيم كرد.
وي در ادامه گفت: امروزه نياز به ابزارهاي مالي مشترك بين بازار پول و بازار سرمايه و همچنين بين بازار بيمه و بازار سرمايه داريم. همچنين لازم است بحث سرمايه گذاري غيرمستقيم در بازار سرمايه نيز با توجه بيشتري پيگيري شود. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، سبدگردان‌ها و ... هنوز براي مردم معما هستند كه بايد با تبيين آنها مردم را به سرمايه‌گذاري غيرمستقيم تشويق كرد كه اين رسالت فارغ‌التحصيلان دوره هاي حرفه اي مي‌باشد.
دكتر عشقي در پايان گفت: بسيار خوشحالم كه الحمدلله توان تخصصي در نهادهاي مالي خيلي بالاست بعضا از خود سازمان بورس نيز بالاتر است. بحث طراحي ابزار قبلا در خود سازمان انجام مي‌گرفت اما امروزه با آشنايي نيروهاي حرفه‌اي نهادهاي مالي با ابزارسازي اين مهم در نهادها نيز انجام مي‌شود كه باعث خرسندي است. و البته يكي ديگر از رسالت‌هاي فارغ‌التحصيلان دوره‌هاي DBA نيز همين مي‌باشد.

 
در ادامه اين مراسم، دكتر علي صالح‌آبادي رئيس كل بانك مركزي و رئيس انجمن مالي اسلامي ايران گفت:
دوره‌های DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران از نظر سرفصل ها و کیفیت دوره با هیچ جا قابل مقایسه نیست و به نوعی ممتاز است. ما در انجمن مالی اسلامی ایران، دوره‌های DBA بازار سرمایه اسلامی را با یک عشق و علاقه و وسواس خاص شروع کردیم. در حقیقت از اواخر سال 85 با کمیته فقهی سازمان بورس بحث مالی اسلامی آغاز گردید و تداوم پیدا کرد. در سالهای 92 و 93 با همفکری با دکتر مصباحی مقدم و دکتر موسویان و سایر اساتید و بزرگان حوزه و دانشگاه به این نتیجه رسیدیم که انجمن مالی اسلامی باید تاسیس شود. که بحمدالله شکل گرفت و کارهای زیادی هم در زمینه مالی اسلامی انجام گرفت و برگزاری دوره های DBA و MBA بازار سرمایه اسلامی نیز مهمترین آنها می باشد.
دکتر صالح آبادی ادامه داد: این دوره ها با توجه به اساتید ممتازی که در آن تدریس میکنند و نوع پذیرش که مبتنی بر آزمون کتبی و مصاحبه می باشد کیفیت بسیار مطلوبی داشته است. و همواره دانش‌پذیران، مبلغان اصلی این دوره‌ها بوده‌اند. نکته ویژه این دوره‌ها این است که علاوه بر سرفصلهای گواهینامه های حرفه ای سازمان بورس، مطالب مالی اسلامی بصورت ویژه در این دوره‌ها تدریس می‌گردد. همچنین این دوره ها آکادمیک و علمی صرف نیست. بلکه دوره‌های کاربردی و حرفه ای است که شرکت در آن مستلزم داشتن سابقه کار مرتبط می باشد و انجمن مالی اسلامی به دنبال این است که فارغ التحصیلان هر دوره، خودشان مدرسان دوره های بعدی باشند.

site1
رئیس انجمن مالی اسلامی گفت: همانطور که دکتر عشقی گفتند، توسعه بازار سرمایه باعث شده تا نیاز به نیروی کار حرفه‌ای بیش از هر زمانی احساس شود. و مطمئنا حمایت سازمان از دوره های حرفه ای باعث می‌شود تا این نیاز به تدریج پاسخ داده شود. از طرفی با وجود سهام عدالت و حدود 60 میلیون سهامدار در کشور باید به ارتقای سواد مالی اهمیت داده شود که حمایت از برگزاری دوره‌های حرفه ای از لوازم آن است. البته مالی اسلامی فقط مختص ایران و فقه شیعه نیست. در اکثر کشورهای مسلمان و غیر مسلمان جهت جذب سرمایه های مسلمانان، مالی اسلامی وجود دارد و نهادهای حرفه ای در این زمینه فعالیت می‌کنند.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: همانطور که تمام ابزارهای مورد استفاده در بازار سرمایه بعد از بررسی در کمیته فقهی مورد استفاده قرار می‌گیرد ما در بازار پول نیز قصد داریم که هم عملیات رایج فعلی در بازار پول را با موازین شرعی مطابقت بدهیم و انحرافات احتمالی را تصحیح کنیم و هم به توسعه ابزاری در این حوزه بپردازیم. در همین راستا شورای فقهی بانک مرکزی در دوره جدید فعال تر از قبل کار خواهد کرد و با تقویت دبیرخانه آن و همچنین افزایش گستره فعالیت و اختیارات شورای فقهی و تاسیس شوارای فقهی فرعی در قم به دنبال آن هستیم تا شورای فقهی بیش از پیش در این زمینه نقش آفرینی نماید و ان شاء الله یک اتفاق جدی و بزرگ در بازار پول هم اتفاق بیفتد و فرهنگی که در بازار سرمایه از این نظر حاکم است در بازار پول هم به وجود بیاید. البته این مهم نیازمند زمان است که به همت حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی و سایر عزیزان محقق خواهد شد.
دکتر صالح آبادی گفت: من معتقد هستم که باید بین بازار پول و بازار سرمایه باید ارتباط قوی تری ایجاد شود. به همین جهت، کمیته ای مشترک بین بانک مرکزی و سازمان بورس ایجاد شده است که به مرور محصولات و اقدامات مشترک آن نتایج خودش را نشان خواهد داد. و امیدواریم این دو بازار مکمل به تقویت اقتصاد کشور و تولید ملی کمک شایانی نمایند.

 در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت:
بنیانگذاری کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین انجمن مالی اسلامی ایران، ابتکار دکتر صالح آبادی بود. در حقیقت انجمن یک شجره طیبه است که در مورد آن میتوان گفت: « أَلَم تَرَ كَيفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ.» و همچنین میتوان این آیه را ذکر کرد: «وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ». در واقع این بنیانی که گذاشته شد و این انجمنی که به وجود آمد و ان شاء الله بیش از این هم توسعه پیدا خواهد کرد، این آیات در مورد آن مصداق پیدا می‌کند.
دکتر مصباحی مقدم ضمن تبریک به فارغ التحصیلان دوره های DBA بازار سرمایه اسلامی انجمن گفت: من خیلی خوشحالم و احساس رضایت خاطر میکنم که توفیق داشتم تا در تدریس یکی از دروس در خدمت دانش‌پذیران باشم و برگزاری چند باره این دوره ها نشان دهنده این است که فرهنگ توجه به دین در عرصه اقتصاد در حال گسترش است. و ان شاء الله با ارائه گزارش هایی از این دوره ها در محافل مرتبط بین المللی و خارج از کشور حتما در خارج از کشور هم از آن استقبال خواهد شد.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه به فارغ التحصیلان گفت: به آموزه های خودتان بسنده نکنید. همواره سعی کنید مطالعه داشته باشید. تلاش کنید تازه ها را فرا بگیرید. همانطور که کمیته فقهی سازمان بورس و شورای فقهی بانک مرکزی همواره در حال تولید مطالب جدید، طرح های تازه و ابزارهای مالی نو هستند. و حرکتی که شروع شده رو به جلو است و متوقف نخواهد شد. و بطور کلی علم پایان ناپذیر است. لذا استدعا دارم از فارغ التحصیلان محترم معلومات خودتان را مرتبا مرور کنید و همواره مطالب جدید را پیگیری کنید . همچنین متن مذاکرات در جلسات کمیته فقهی سازمان بورس منتشر شده است و قرار است به زودی متن جلسات شورای فقهی بانک مرکزی نیز منتشر گردد. از همه عزیزان تقاضا دارم این متون را حتما مطالعه کنند تا باعث ارتقای سواد مالی اسلامی در افراد و جامعه گردد.
دکتر مصباحی مقدم در پایان گفت: لازم است گرامی بداریم یاد و خاطره آیت الله تسخیری و حجت الاسلام دکتر موسویان را که مالی اسلامی مدیون زحمات فراوان این بزرگان علی الخصوص در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار است.

در ادامه مراسم کلیپی از درباره‌ی نظرات فارغ‌التحصیلان دوره DBA در مورد دوره پخش شد و سپس نوبت به تقدیر از اساتید و اعطای مدارک فارغ التحصیلان دوره های DBA بازار سرمایه اسلامی رسید. این مدارک که شامل 1- مدرك فارسي DBA با تاييد انجمن، دانشگاه امام صادق(ع) و سازمان بورس و اوراق بهادار ، 2- مدرك انگليسي با امضاي انجمن و Redmoney مالزي و مدارك حرفه اي 3- اصول بازار سرمايه، 4- تحليل‌گري بازار سرمايه و 5- مديريت سبد اوراق بهادار بود، توسط رئیس کل بانک مرکزی، رئیس و هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اساتید دوره به فارغ التحصیلان اعطاء شد.


تقدیر از اساتید دوره های DBA بازار سرمایه اسلامی:



taghdir tohidi

 

 

taghdir tajmir

 

 

amravitaghdir1

 

 

taghdir kavand

 

 

taghdir morsali

اعطای مدارک به فارغ التحصیلان :



fahimi site

 

farhanian site

 

babayi site

 

zehtabian site

 

khoshnood site

 

hormozi site

 

eilchi site

 

talebi tooti site

 

khan ahmadi site

 

kashani site

 

tavakoli kosha site

 

zahra makarem site

 

khoda bakhshian site

 

tavakoli kashi site

 

omidi site

  shayan site

 

naghavi site

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید