دکتر حسینی مطرح کرد: لزوم تشکیل شورای ثبات مالی جهت حفظ حقوق سهامداران و سرمایه گذاران
پنج شنبه, 27 آذر 1399 06:24 بازار سزمایه حقوق سهامداران حاکمیت مطلوب ششمین همایش مالی اسلامی 960

دکتر سید علی حسینی در ششمین همایش مالی اسلامی  به تشریح حاکمیت مطلوب وحمایت از حقوق سرمایه گذاران پرداخت.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران، دکتر سید علی حسینی در ششمین همایش مالی اسلامی که روز چهارشنبه 26 آذر ماه برگزار شد ،رشد و توسعه اقتصادی هرکشوری مرهون توان تولیدی آن دانست و سرمایه را یکی از مهمترین عوامل تولید برشمرد. وی افزود: بازار سرمایه توان تامین این سرمایه را با حجم زیاد و هزینه کم دارا است. لذا برای جذب این منابع باید حفظ حقوق سرمایه گذاران مدنظر قرار گیرد.
دکتر حسینی اضافه کرد: حمایت از حقوق سرمایه گذاران به دلایل ذیل حائز اهمیت است:
1. افزایش سهم بازار سرمایه در نظام تامین مالی
2. افزایش کارآیی و نقد شوندگی بازار سرمایه
3. ایجاد بستری بهتر جهت اجرای اصل44 قانون اساسی
و...
وی عنوان کرد: سازمان بین المللی کمیسون اوراق بهادار (IOSCO) 3 هدف عمده برای تبیین مقررات خوب در بازار اوراق بهادار را اینگونه مطرح میکند:اطمینان بخشی نسبت بخ منصفانه، شفاف و کارا بودن بازار ها، حمایت از سرمایه گذار و کاهش ریسک سیستماتیک
دکتر حسینی افزود : چنانچه حمایت کافی از حقوق سرمایه گذاران صورت پذیرد، تعداد سرمایه گذاران افزایش پیداخواهد کرد ، همانطور که با سهام عدالت، اکنون این موضوع اتفاق افتاده است.همچنین نظارت برفعالیت ناشران و جذابیت برای ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی از دیگر نتایج این کار خواهد بود.
عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی افزود: یک موضوع مهم دیگر در این خصوص، آن است که سرمایه گذاران خرد نسبت به سرمایه گذاران عمده و کلان احساس نارضایتی نمی کنند و تفاوتی بین سهامداران عمده و خرد نخواهد بود. لذا بانک جهانی شاخصی جهت ارزیابی حمایت از سرمایه گذاران خرد دارد و لازم است که سیاستگذاران باتوجه به این شاخص ها و در جهت ارتقای جایگاه در آن اقدام به سیاست گذاری نمایند. تصویب مقررات الزام به افشای معاملات اشخاص وابسته موجب شد که جایگاه ایران در این شاخص اندکی بهبود پیداکند.
دکتر حسینی اضافه کرد: موضوع ایجاد امنیت اقتصادی مخصوصاً برای سهامداران یک تکلیف شرعی برای سیاستگذاران است و در قانون اساسی نیز بدان تصریح شده. در ماده 2 و6 قانون بازار اوراق بهادار جمهوی اسلامی نیز قانون گذار ماموریتی را به مجریان امر داده تا از حقوق سرمایه گذار صیانت کند. در بحث حمایت از حقوق سرمایه گذاران چالشهایی پیش روی ما است.
نخست آنکه سهامداران نسبت به حقوق خودمطالبه کافی ندارند و از ظرفیت های موجود استفاده نمی کنند.
دوم آنکه نسبت به ساز وکار بازار سرمایه جهت پیگیری مطالبات خود آگاهی کافی ندارند
نکته بعد لزوم شفاف ترشدن قوانین و نظارت مستمر نهاد های قاونو گذار و ضمانت های اجرایی کافی و به موقع است.

رئیس سابق بورس انرژی افزود: برای تقویت نقش حاکمیتی در حفظ حقوق سهامداران، باید ضمن تقویت قوانین، بخصوص در حوزه مبارزه باجرایم، اقدام به اصلاح و بازنگری در قوانین موجود رادر دستور کار قرارداد. ارتقای سطح مالی کارشناسان و قضات نیز از دیگر راهبرد های دستیابی به این هدف است. ایشان فرهنگ سازی و نظارت و بررسی معاملات را نیز از دیگر راهبرد ها برشمردند.
دکتر حسینی ، یکی از راهبرد های مهم در حفظ حقوق سهامداران را تشویق به افزایش نقد شوندگی دانست و افزود: تشویق و سوق دادن افراد به سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری است چرا که بازار سرمایه یک بازار تخصصی است و نمیتوان انتظار داشت که همه افراد در یک سطح بالایی از دانش قرار داشته باشند.
همچنین لازم است شورایی تحت عنوان شورای ثبات مالی برای همگرایی و تعامل اثربخش بین نهاد ها و سازمان های ذیربط شکل گیرد تا تعامل بین بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سازمان بورس وجامعه حسابداران رسمی شکل پذیرد تا از حقوق سهاماران دفاع شود .
بکار گیری این راهبرد ها می تواند جایگاه بورس اوراق بهادار ایران را در منطقه و سطح جهانی ارتقا دهد.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید