بهره‌برداری از ظرفیت بانکداری اسلامی در آفریقا
سه شنبه, 15 اسفند 1396 11:44 669

آفریقا به طور ویژه یک بازار بزرگ برای بانکداری اسلامی محسوب می‌شود و اکثر کشورها مانند سنگال، اوگاندا، مراکش، کنیا، گامبیا و نیجریه قوانین بانکی را اصلاح کرده‌اند تا امکان ایجاد موسسات اسلامی برای آنها فراهم گردد.

به نقل از سایت خبری gulfnews، گزارش‌های‌ صنعت[1] حاکی از آن است که از میان 10 اقتصاد به سرعت در حال رشد در سطح جهان، تعداد ۷ مورد آن در چند سال آینده در آفریقا حضور خواهند داشت. احتمالا جمعیت‌شناسی مطلوب و روابط منطقه‌ای نزدیک موجب افزایش این رشد به ویژه در شرق آفریقا خواهد شد. با توجه به آمارهای جمعیت، آفریقا در حال حاضر جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر دارد و تعداد افراد جوان و طبقه متوسط ​​آفریقایی به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است.

طبق گزارش ثروت[2] 2017، طی ده سال گذشته، تعداد افراد فوق‌العاده ثروتمند در آفریقا 13 درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود که در ده سال آینده از رشد 33 درصدی نیز برخوردار باشد. در واقع، از میان ۲۰ کشور جهان که جمعیت ثروتمند آن در ۱۰ سال گذشته سریع‌ترین رشد را داشته است، 11 کشور در آفریقا هستند. علاوه بر این، حدود 50 درصد از جمعیت آن مسلمان هستند که شامل درصد زیادی از مسلمانان مهاجر از کشورهای آسیایی است که در آفریقا ساکن شده‌اند.

این ارقام نشان می‌دهد که آفریقا به طور ویژه یک بازار بزرگ برای بانکداری اسلامی محسوب می‌شود. تقاضا برای محصولات سازگار با شریعت در آفریقا برای هر دو گروه مسلمان و غیر مسلمان در حال افزایش است و اکثر کشورها مانند سنگال، اوگاندا، مراکش، کنیا، گامبیا و نیجریه قوانین بانکی را اصلاح کرده‌اند تا امکان ایجاد موسسات اسلامی برای آنها فراهم گردد. طبق گزارش‌های صنعت، به منظور تأمین این تقاضای رو به رشد، بیش از 50 مؤسسه مالی در فضای تأمین مالی اسلامی در آفریقا به وجود آمده‌اند. کنیا با سه بانک اسلامی و همچنین پنج بانک متداول که از طریق گیشه‌های اختصاصی بانکداری اسلامی، محصولات منطبق بر شریعت ارائه می‌دهد، در خط مقدم این پدیده قرار گرفته است.

در حالی که تقاضای زیادی برای بانکداری اسلامی وجود دارد، دسترسی به محصولات مدیریت ثروت اسلامی هنوز هم نسبتا محدود است و همین مسأله فرصت زیادی برای بانک‌های کشور امارات متحده عربی فراهم کرده است. در واقع به دلیل نزدیکی جغرافیایی و دسترسی مناسب به بازارهای دیگر در آسیا، اکثر شرکت‌های آفریقایی از دبی به عنوان مرکز مبادلات تجاری خود استفاده می‌کنند. این به این معنی است که دبی به عنوان گزینه‌ای منطقی برای مشتریان آفریقایی برای سرمایه‌گذاری ثروت خود، به ویژه در زمینه املاک و مستغلات، مناسب است. برخی از محصولات مدیریت ثروت که اغلب از سوی بازار آفریقا تقاضا می‌شود عبارتند از: سرمایه‌گذاری‌های مختلف و محصولات بانکی مانند صکوک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک.

 برخی از بانک‌های امارات متحده عربی به دلیل داشتن انگیزه بالا فعالانه دفاتر شعب خود را در خارج از کشور تأسیس کرده‌اند و شرکت‌های دیگری را نیز در منطقه برای ارائه خدمات به مردم محلی ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این، تیم‌های اختصاصی در امارات متحده عربی نیز ایجاد شده که به طور انحصاری در خدمت مشتریان موجود و بالقوه مستقر در آفریقا هستند. به عنوان مثال، در بانک نور هر یک از مشتریان بین‌المللی به طور مستقیم با یک مدیر از بخش ارتباط با مشتریان و یک کارمند از اداره خدمات مشتریان که مسئولیت تأمین مالی نیازهای مشتری و پشتیبانی از او را بر عهده دارند و حتی با او ملاقات می‌کنند، در ارتباط هستند.

بر همین اساس پیش بینی می‌شود که بازار آفریقا از پتانسیل زیادی برای بخش بانکداری امارات متحده عربی برخوردار است. لذا انتظار می‌رود در سال‌های آینده عملیات بین‌المللی در این زمینه افزایش یابد. همچنین آخرین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی آفریقا در سال 2018 به میزان 3.7 درصد افزایش می‌یابد (به گفته بانک توسعه آفریقا) که این مسأله نشانه‌ای مثبت برای اقتصاد کلان آفریقا محسوب می‌شود و قطعا فرصت‌های بزرگی را نیز به دنبال خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.



[1] .  The industry reports

[2] . The Wealth Report

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید