لوازم نقش‌آفرینی رسانه در زمینه بانکداری و مالی اسلامی بررسی شد
چهارشنبه, 11 مرداد 1396 12:55 615

حمید صابر فرزام، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، صبح امروز چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶ در دیدار با کامران ندری، مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، ضمن معرفی فعالیت‌های این مجموعه اظهار کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان دارای پنج زیرمجموعه از جمله مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی، مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی، خبرگزاری ایکنا، پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و مرکز تولیدات چندرسانه‌ای است.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان به فعالیت مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی اشاره کرد و گفت: در این مرکز، تلاش ما بر این است که ایده‌های جدید را تجاری‌سازی کرده و از افراد با استعدادی که نیازمند حمایت هستند و توانایی تجاری‌سازی ایده‌های خود را ندارند، حمایت کنیم.

فرزام یادآور شد: سازمانی قرآنی دانشجویان و خبرگزاری ایکنا، مسائل حوزه اقتصاد اسلامی را به صورت جدی مورد توجه قرار داده‌اند و در چند سال اخیر نیز چند مجموعه به مجموعه‌های این سازمان اضافه شده و از جمله مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی، اولین مرکز رشدی است که در زمینه تجاری‌سازی و حمایت از ایده‌های دینی و قرآنی فعالیت دارد.

وی افزود: در دو اجلاس اقتصادی اخیر در مالزی و روسیه که بنده حضور داشتم، بیشترین مباحث در مورد بانکداری و مالی اسلامی بود اما متأسفانه مخصوصا در عرصه بین‌المللی در زمینه تولید محصولات دینی و قرآنی در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا ادامه داد: هدف ما در مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی، حمایت از فارغ‌التحصیلان و کسانی است که ایده‌ای دارند و سرمایه‌ای ندارند و رویکرد ما در مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی هم آموزش‌های معمول قرآنی و دینی نیست بلکه آموزش ایجاد شغل مرتبط با فعالیت‌های دینی و قرآنی را در دستور کار داریم.

صابرفرزام با اشاره به آغاز فعالیت مرکز تولیدات چندرسانه‌ای این مجموعه در آینده نزدیک اظهار کرد: مرکز تولیدات چندرسانه‌ای ما یکی از معدود مراکزی است که به طور مستقیم از طریق فیبر نوری با صداوسیما در ارتباط است و تهیه برنامه‌های اقتصادی با موضوع اقتصاد اسلامی نیز به ما پیشنهاد شده است.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان یادآور شد: همچنین آموزش مکاسب به بازاریان و کسبه و بررسی وضعیت بانکداری و مالی اسلامی در کشور را نیز از ما خواسته‌اند تا بعد از تولید از طریق صدا و سیما پخش شود.


فرزام با اشاره به اهمیت برقراری گفت‌وگوهای چندجانبه در زمینه بانکداری و مالی اسلامی در کشور اظهار کرد:  مجموعه جهاد دانشگاهی به دلیل برخورداری از چند رسانه مهم و همچنین سازمان قرآنی دانشگاهیان می‌توانند در زمینه ایجاد گفت‌وگوهای چند جانبه پیش‌قدم باشند.

وی اظهار کرد: همچنین لازم به یادآوری است که سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، سه سال است که موضوع برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی را پیگیری می‌کند و دانشجویان به دلیل عدم وابستگی خود، می‌توانند بسیاری از مسائل مهم همانند وضعیت بانکداری اسلامی در کشور را مورد مناظره و ارزیابی قرار دهند.
براساس این گزارش، ندری  نیز در ضمن این دیدار ضمن تقدیر و از فعالیت‌های سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا اظهار کرد: اکنون بخشی از اقتصاد اسلامی، کاربردی و به دنیا معرفی شده و برای خود بازار پیدا کرده است اما باید دانست که کشورهای اسلامی در زمینه تأمین مالی اسلامی دارای رویکردهای متفاوتی هستند و البته موفقیت‌های آنها در این زمینه بیشتر از ما بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه بانکداری و تأمین مالی اسلامی، جای کار بیشتری وجود دارد؛ چراکه ما ایده‌های بسیاری در این زمینه داریم اما از این ایده‌ها به خوبی حمایت نمی‌شود و باید دانست که نقش‌آفرینی در عرصه مالی اسلامی از بُعد بین‌المللی، کار سختی است و کشور ما نقش زیادی در این زمینه ندارد.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی اظهار کرد: عملیاتی کردن طراحی‌های مالی اسلامی و ایجاد بازار برای محصولات، نیازمند زیرساخت‌های فنی و تخصصی است که در کشور ما وجود ندارد و ان‌شاءالله شما بتوانید با فعالیت‌های رسانه‌ای و آموزشی خود در زمینه رفع این موانع کمک کنید.

ندری با اشاره به دلایل عدم موفقیت بانکداری و مالی اسلامی در کشور اظهار کرد: بخشی از این مسئله به روابط سیاسی ما با دنیا مربوط است که ریسک اعتباری ما را بالا برده است و به نظرم تا نگرش ما به دنیا تغییر پیدا نکند، نمی‌توانیم چندان با موفقیت عمل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: اکنون بازار سرمایه ما به لحاظ طراحی ابزارهای لازم، قوی است اما وقتی این ابزار و محصولات ابداعی وارد بازار می‌شوند، کارکرد ندارند و این امر به دلیل مشکلاتی است که ذکر شد. همچنین باید دانست که دانش مالی ما در مقایسه با سایر حوزه‌های دانش در کشور، پیشرفت چندانی نداشته است و این امر هم مانعی برای توسعه بانکداری و مالی اسلامی در کشور است.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به مشکلات بانکداری اسلامی در کشور اظهار کرد: بسیاری از بانک‌هایی که در کشور، تابلوی بانکداری اسلامی را نصب کرده‌اند، در واقع به شیوه اسلامی عمل نمی‌کنند بلکه تحت پوشش بانکداری اسلامی، منابع لازم را جمع‌آوری کرده و در موارد دیگر هزینه می‌کنند.

ندری در پایان تأکید کرد: تفکرات غلط، عاقبت نتیجه خود را در معیشت مردم نشان می‌دهد و هر چیزی که جامعه را به سمت تنگناهای معیشتی ببرد، اسلامی نیست.

منبع: خبرگزاری ایکنا

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید